یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶

همراه با برگزیدگان دوره های پیشین جشنواره فیلم فجر/۵

زاهدی: برنده ۴ سیمرغ از جشنواره فجر هستم اما تردید دارم که دبیر این جشنواره مرا بشناسد/ آقایان بعد از مرگ پیشکسوتان اشک تمساح نریزید!

حسن زاهدی

سینماپرس: حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما و برنده ۴ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر همزمان با برگزاری جشنواره ۳۶ ام فیلم فجر گفت: آدم هایی امروزه اداره جشنواره و سینمای کشور را در دست گرفته اند که ما به عنوان پیشکسوتان سینما اصلاً آن ها را ندیده و نمی شناسیم و سابقه شان را به خاطر نداریم، من برنده ۴ سیمرغ بلورین از جشنواره فجر هستم اما تردید ندارم که دبیر این جشنواره مرا نمی شناسد و این اتفاق بسیار بدی است که در سینمای ایران رخ داده و ماباید بدانیم این افراد چرا و چگونه اداره سینمای کشور و جشنواره را در دست خود گرفته اند؟

صدابردار فیلم سینمایی «ایران برگر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من و امثال من به این سینما خدمت کردیم و نه خیانت!؛ این نکته بسیار مهمی است که بسیاری از مدیران و مسئولان جشنواره آن را از یاد برده اند. ما الآن کجای این سینما هستیم چرا کسی از ما سراغی نمی گیرد؟ درست است که ما عاشق کارمان هستیم و پوست کلفت شده ایم اما این باعث تأسف و شرمساری است که ما را از یاد برده اند.

وی سپس با بیان اینکه من مدت ها است از سر بیکاری در خانه وسایلم را بیرون می آورم، تست می کنم و حتی با آن ها حرف می زنم اظهار داشت: سینمای ما خوش استقبال اما بسیار بدبدرقه است؛ باعث شرمساری مدیران سینمای کشور است که پیشکسوتان و نیروهای زبده سینما این روزها خانه نشین شده اند. افسوس که کسانی دبیر و مدیر روابط عمومی جشنواره فجر شده اند که هیچ شناختی از ما ندارند و حتی ما را برای تماشای فیلم های جشنواره هم دعوت نمی کنند و تنها دلیل آن هم این است که ما در هیچ باندی نیستیم!

زاهدی سپس با بیان اینکه می خواهم به این ها بگویم آقایان بعد از مرگ پیشکسوتان اشک تمساح نریزید تصریح کرد: چرا این آقایان بعد از مرگ هنرمندان به یاد آن ها می افتند و در حیاط خانه سینما یا تالار وحدت جمع می شوند و با اشک و آه و حسرت سینماگر را روانه خانه ابدی اش می کنند اما تا زمانی که زنده است اصلاً محلی به او نمی گذارند؟ این ها برای من جای سوأل است!

برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری برای فیلم های «زیر بام های شهر»، «شهر زیبا»، «درباره الی» و «پابرهنه در بهشت» در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: من و امثال من برای سینمای این کشور زحمات و رنج های بسیاری کشیده ایم و انصاف نیست که اینطور به دست فراموشی سپرده شویم؛ سال ها پیش متولیان سینما به صدابرداری فیلم اهمیت نمی دادند اما بعدها به این نتیجه رسیدند که صدا یکی از ارکان بسیار مهم فیلم است و  وقتی متولیان سینمایی روی «صدا» ی فیلم حساب ویژه ای باز کردند باعث شد تا با اینکه ما فاصله زیادی با تکنولوژی روز دنیا داشتیم فاصله مان را از مقوله صدا در فیلم های روز دنیا کم کنیم و کاری کنیم تا آثار ما از لحاظ کیفیت صدا با آثار جهانی قابل رقابت باشد. تمامی این ها نشان از آن دارد که جشنواره توانسته انگیزه لازم را برای هنرمندان سینمای ایران ایجاد نماید.

این سینماگر تأکید کرد: جشنواره فجر هنوز هم برای من مهم است و دوست دارم در آن باشم؛ سیمرغ هنوز هم برای من و امثال من جذابیت دارد چرا که رقابت سالم و انگیزه را در همه ما ایجاد می کرد اما افسوس که اینک از زمانی که درهای سینما باز شده و هر کسی توانسته به اسم سینماگر به سینما ورود پیدا کند دیگر ارزش سیمرغ و جشنواره و فیلم و سینما به شدت زیر سوأل رفته و همه به صورت بزن دررو کارشان را انجام می دهند و فقط به دنبال نام و شهرت و اسم هستند!

صدابردار فیلم سینمایی «مزار شریف» افزود: من به عنوان یک صدابرداری که ده ها فیلم سینمایی در کارنامه ام دارم هنوز جرأت نمی کنم عنوان «مدیر صدابرداری» را به خودم اطلاق کنم اما شاهد آن هستم که شاگردان دست چندم ما در تیتراژ فیلم ها و سریال ها به خود عنوان «مدیر» می دهند؛ این ها اتفاقات زننده ای است که باید جلوی آن را مدیران سینمایی بگیرند!

زاهدی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: امیدوارم ارزش ها، احترام ها، حرمت ها و ادب ها به سینما و جشنواره فیلم فجر بازگردد؛ امیدوارم مسئولان سینما و جشنواره کمی هم به پیشکسوتان سینما که همه عمرشان را با عشق برای رشد این سینما گذاشتند اهمیت دهند و آن ها را به فراموشی نسپارند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۶/۱۱/۲۳ - ۱۲:۳۸
    0 0
    مدیران سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فرتوت هستند عوض شند یه جانی می گیره سینما

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.