شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲

ایجادمعاونت انیمیشن در وزارت ارشاد/ صنعت انیمیشن سینمایی نداریم

آرم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی*

سینماپرس: کارگردان «تهران ۱۵۰۰» با شرکت در برنامه «سینمادو» بیان کرد در وزارت ارشاد معاونت انیمیشن ایجاد می شود و در روزهای آتی صاحب این منصب معرفی خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، برنامه «سینما دو» با اجرا و سردبیری حامد عنقا که این هفته به شکل ویژه به موضوع انیمیشن اختصاص داشت با پخش آیتمی به پرویز پرستویی بازیگر سینما و تلویزیون تقدیم شد.

 عنقا که میزبان بهرام عظیمی کارگردان «تهران ۱۵۰۰» اولین انیمیشن سینمایی بلند ایرانی بود، گفت: ۶۰ سال است که انیمیشن کار می کنیم و چند سال است که فیلم سینمایی بلند کار می کنیم. آیا واقعا چیزی به نام صنعت انیمیشن داریم؟

عظیمی بیان کرد: صنعت انیمیشن سینمایی نداریم و خیلی گلخانه ای عمل می شود. بسیاری از سازمان ها سراغ انیمیشن آمدند و بسیار کم نتیجه گرفتند. انیمیشن صنعتی است که در آن پول زیادی برای تولید وجود دارد و خیلی ها برای انیمیشن هزینه می کنند تا تولید و کاسبی کنند و اصلا به اکران فکر نمی کنند.

وی ادامه داد: یک فیلم سینمایی رئال با حدود ۲ میلیارد تومان ساخته می شود، اما با این مبلغ اصلا نمی توانیم سراغ ساخت انیمیشن برویم و حداقل چهار میلیارد هزینه آن می شود.

برخی برای کاسبی سراغ انیمیشن می آیند

این انیماتور بیان کرد: تنها اتفاق این است که پولی جابجا و عده ای صاحب پول زیادی می شوند و اصلا به اکران فکر نمی کنند. این راهی برای کاسبی است و کسانی که زرنگ هستند می توانند با این قضیه کار کنند؛ به این معنا که اگر فردی در یک سازمان یا ارگان بخواهد هزینه ای کند که پول خوبی به دست بیاورد، دست روی انیمیشن می گذارد چون می داند زمانبر است و حداقل ۲ سال طول می کشد تا ساخته شود.

وی درباره میزان سرمایه گذاری انیمیشن «فهرست مقدس» توضیح داد: زمانی که این کار ساخته شد، اگر من می خواستم آن را بسازم، با ۲ میلیارد تومان این کار را می کردم.

عنقا در ادامه افزود: یک یا ۲ میلیارد تومان به نسبت فیلم های سینمایی خیلی غیر اقتصادی به نظر نمی رسد مگر اینکه خروجی بی کیفیتی باشد که در گیشه موفق نباشد.

عظیمی پاسخ داد: اگر نگاهی به فیلم های سینمایی انیمیشن کنیم، تقریبا این اتفاق افتاده و برای آن هزینه نشده است. جالب اینکه بسیاری از فیلم های انیمیشن سینمایی، تلویزیونی بوده است.

فیلمنامه انیمیشن، دو سه روزه مجوز می گیرد

کارگردان «سیا ساکتی» بیان کرد: سیاست ما این است که از انیمیشن حمایت کنیم و اگر فیلمنامه انیمیشن را به ارشاد ببریم، سه روز بعد مجوز می گیریم. ارشاد تا مرحله ای که فیلم تأیید و ساخته شود از آن حمایت می کند اما خرج نمی کند، البته نباید هم خرج کند، چون کار تهیه کننده دارد. اگر تهیه کننده ای باشد که بخواهد خرج سینمای انیمیشن کند، روال فیلم های سینمایی معمولی طی نمی شود و راحت تر است.

این کارگردان با اشاره به اینکه گیشه فیلم های انیمیشن جالب نیست، عنوان کرد: «فهرست مقدس» از لحاظ تکنیک فوق العاده است، اما معمولا از موضوع غافل می شویم و جذاب نیست. یکی از مشکلات ما این است که کارگردانی ما ایراد دارد و بلد نیستیم کارگردانی انجام دهیم. چند ساعت قبل از ورود به اینجا به عنوان داور جشنواره تلویزیون، مجموعه و سریال های انیمیشن را می دیدم، قصه آثار ارسالی بسیار جذاب، اما کارگردانی افتضاح بود. ما کاری دیدیم که طراحی شخصیت، فضا و دیالوگ و نورپردازی فوق العاده ای داشت، اما شاید ۳۰ پلان کات شد که همگی نمای بسته بودند و من به عنوان کارگردان انیمیشن نمی دانستم این شخصیت کجا نشسته و به چه کسی نگاه می کند. بعد توقع داریم چنین انیمیشنی برای بچه های ما جذاب باشد.

عظیمی ادامه داد: زمانی که «تهران ۱۵۰۰ » را می ساختم، می گفتم قبلا کارهای سیا ساکتی و حسن خطرناکه را انجام دادم، ۱۰ دقیقه ای هم انجام دادم و حالا کارم تبدیل به ۸۰ دقیقه شده است و بعد که به سینما آمدم در انجام آن ماندم!

وی تصریح کرد: ما انیمیشن «رهایی از بهشت» را داریم و شاهکار است و بدترین رتبه ای که در این چند ماه در جشنواره های خارجی به دست آورده، جایزه دوم بوده است ولی در جشنواره سال گذشته فیلم فجر آخرین نمایش برج میلاد مربوط به این فیلم بود که هیچکس در برج نبود.

عظیمی همچنین گفت: به زودی در وزارت ارشاد معاونت انیمیشن ایجاد می شود و یک آدم درجه یکی که تمام بچه های انیمیشن او را قبول دارند، صاحب این منصب می شود.

عظیمی در پاسخ به خواسته عنقا برای فاش کردن نام او، اعلام کرد: سه شنبه قرار است این پست به او داده شود و حسودی ها آغاز می شود! وی تا به حال رفیق همه مان بوده و بعد که این پست بزرگ را بگیرد، همه به او حسادت می کنیم و زیرآبش را می زنیم. وی کسی است که ته شعور انیمیشن سینمایی است و این اتفاق بزرگی است که خواهد افتاد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.