جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴

اختصاص بیلبوردهای شهری به خوانندگان پاپ / صندلی‌های خالی و زخمه‌های پرویزخان بر سی‌تار

شجاعت حسین‌خان

سینماپرس: شهیدپروزخان شب گذشته در تالار وحدت به سی‌تارنوازی پرداخت؛ تماشاگرانِ این اجرا شاید بیشتر از ۱۰۰ نفر نبودند.

به گزارش سینماپرس، دو سال پیش قرار بود سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر میزبان شجاعت حسین‌خان باشد تا یکی از نابغه‌های موسیقی شرق، در ایران و در قالب جشنواره موسیقی فجر روی صحنه برود. اما این اجرا چند روز مانده به آمدنِ شجاعت به ایران، لغو شد. علت لغو آن اجرا هم قانونی بود که کنگره‌ی امریکا تصویب کرده بود و براساس آن برای کسانی که به ایران مسافرت می‌کردند دیگر روادید سفر به امریکا صادر نمی‌شد.

امسال اما ماجرا به گونه‌ای دیگر پیش رفت. شهیدپرویزخان شب گذشته ۲۱ دی ۱۳۹۶ در قالب سی‌وسومین جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه پرداخت. پرویزخان با ساز «سی‌تار» ابتدا به اجرای قطعه‌هایی از موسیقی سنتیِ هند پرداخت و به حق هم همه را شیفته‌ی نوای سازش کرد. در کنار او نوازنده‌ی ساز تبلا هم حضور داشت.

در ادامه هم پرویزخان قطعه‌ای را اجرا کرد که به قول خودش، متعلق به موسیقی افغانستان است. این قطعه فضایی احساسی داشت.

اجرا شهید پرویزخان از هندوستان، در کنار تمام زیبایی‌هایش، نکته‌ای عجیب در دلِ خود داشت و آن هم صندلی‌های خالیِ تالار وحدت بود. تمامِ بالکن‌های این تالار خالی بود و صندلی‌های همکف هم شاید بیشتر از ۱۰۰ تماشاگر را به خود نمی‌دید. جالب اینکه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهمان ویژه‌ی این اجرا بود.

وقتی کسی مانند شهیدپرویزخان به ایران می‌آید، مسئولان جشنواره باید تبلیغات درستی برای اجرای او داشته باشند و به درستی این اجرا را به مخاطبان معرفی کنند. شاید بهتر بود بیلبوردهایی که در سطح شهر به خوانندگان موسیقی پاپ اختصاص داده شده را به موسیقی‌های جدی اختصاص می‌دادند تا سی‌تارنوازِ مشهورِ هندی مجبور نشود برای صندلی‌هایِ خالیِ تالار وحدت برنامه اجرا کند.

متاسفانه در سی‌وسومین دوره‌ی جشنواره موسیقی فجر، فضاهای تبلیغات شهری به طور عجیبی به خوانندگان پاپ اختصاص داده شده تا فروش بلیت‌های این خوانندگان تضمین شود.

در روزهای گذشته حمیدرضا نوربخش مدیر سی‌وسومین دوره جشنواره موسیقی فجر در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های کشور، معضل به فروش نرفتنِ بلیت‌های جشنواره را به فیلترینگ تلگرام ربط داده بود. اما او هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکرده که بیلبوردهای شهری را به چه گروه‌هایی اختصاص داده‌اند. همچنین نوربخش به این نکته اشاره نکرده که مردم حتی با فیلتر شدنِ تلگرام، باز هم با استفاده از فیلترشکن به طور محدود از این شبکه‌ی اجتماعی استفاده می‌کنند.
از طرفی یکی دیگر از شبکه‌های مجازیِ مهم در ایران اینستاگرام است که این شبکه هم پس از اتفاق‌های اخیر، خیلی زود رفع فیلتر شد و اکنون در دسترس مردم قرار دارد.

به هر روی آنچه مُسلم است اینکه؛ اجراهایی که در جدول جشنواره موسیقی فجر قرار دارند و مربوط به موسیقی‌های جدی هستند، برایشان تبلیغات جدی انجام نشده است. در عین حال اجراهای پاپ بیلبوردهای جشنواره را تسخیر کرده‌اند. این درست برخلافِ روح جشنواره فجر است که باید حامیِ موسیقی‌های جدی باشد.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.