جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶

مهندسی جدول رسانه‌ها بر اساس قرعه کشی، سنجیده نبود/ شائبه کوچک‌سازی جشنواره فیلم فجر

ابراهیم داروغه زاده در مراسم قرعه‌کشی جدول سینمای رسانه‌ها در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: مهندسی چیدمان فیلم‌های سینمای رسانه بر اساس قرعه‌کشی، لزوماً کار صحیح و سنجیده‌ای نیست؛ زیرا علاوه بر فشار مضاعف بر دوش اهالی رسانه برای پوشش رسانه‌ای فیلم‌ها، فشار را بر سینماهای مردمی دوچندان خواهد کرد.

به گزارش سینماپرس، برای اولین بار قرعه‌کشی برنامه نمایش فیلم‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت، محل استقرار اهالی رسانه در جشنواره برگزار شد. این کار شاید در نگاه اول کاری عادلانه به نظر آید که بتواند جلوی رانت را بگیرد و مانع انتظارات بعضی فیلمسازان شود؛ اما نکته حائز اهمیت، فعالیت اهالی رسانه در طول جشنواره فیلم فجر است.  

در گذشته، جدول نمایش فیلم اهالی رسانه به گونه‌ای طراحی و آماده می‌شد که خبرنگاران و فعالان این عرصه بعد از نمایش فیلم، فرصت گپ و گفت و صحبت درباره فیلم دیده شده را داشته باشند و به گونه‌ای طراحی می‌شد که اگر یک فیلم با موضوع دفاع مقدس اکران بود با توجه به فضای فیلم، حتماً یک فیلم اجتماعی بعد از آن در جدول قرار داده می‌شد تا اهالی رسانه بتوانند درباره فیلم صحبت کنند و نشست و نقد و بررسی فیلم را به درستی پوشش دهند و برای پوشش‌دهی اخبار و احیاناً نگارش نقد فرصتی داشته باشند.  

اما مهندسی جدول رسانه‌ها امسال بر اساس قرعه شکل گرفت که شاید عدالت‌خواهی و شرایط یکسان برای فیلمسازان و نمایش فیلمشان در سینمای رسانه را فراهم کند؛ اما چنین تدبیری، کار را برای اهالی رسانه که نمایندگانش در قرعه‌کشی حضور داشتند، سخت می‌کند.  

اگر نگاهی به جدول اعلام شده سینمای رسانه بر اساس قرعه‌کشی روز سه‌شنبه بیندازیم دو فیلم سینمایی «سرو زیر آب» ساخته محمدعلی باشه آهنگر که فیلمی مطرح در حوزه سینمای دفاع مقدس است و فیلم «تنگه ابوقُریب» ساخته بهرام توکلی که این فیلم هم با موضوع دفاع مقدس آماده شده و یکی از آثار درخور توجه این دوره از جشنواره است، درست پشت سر هم قرار گرفته‌اند. این دو فیلم چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه در سانس‌های ۱۴ و ۱۷ سینمای رسانه به نمایش درمی‌آیند.  

این نوع چیدمان قطعاً برای اهالی رسانه که باید با بررسی و تفکر بیش‌تری این آثار را دنبال کنند، کار را سخت و شتابزده می‌کند.

همچنین فعالان رسانه که قصد توجه به فیلم «کار کثیف» ساخته خسرو معصومی را دارند، منتظر روز آخر جشنواره نخواهند شد. این فیلمساز که فیلم «خرس» (فیلم توقیف شده) را در کارنامه خود به ثبت رسانده امسال با موضوع ملتهب اجتماعی پا به جشنواره گذاشته است. پس دیدن فیلم «کار کثیف» برای فعالان رسانه اهمیت خواهد داشت. در حالی که با قرار گرفتن فیلم در جدول روز آخر جشنواره فشار روی سینماهای مردمی بالا می‌رود و اکثر فعالان به دنبال تهیه بلیت سینماهای مردمی برای دیدن آثاری مثل «کار کثیف» خواهند بود که طبیعتاً هجوم به سینمای مردمی را که امسال تعداد آن به ۱۶ سالن کاهش یافته  و در واقع ۸ سالن سینما از سینماهای نمایش دهنده فیلم کم شده است را بیشتر خواهد کرد.  

از سوی دیگر، روز ۱۷ بهمن ماه دو فیلم مهم اجتماعی «مغزهای کوچک زنگ‌زده» از هومن سید و فیلم «عرق سرد» از سهیل بیرقی در یک روز به نمایش درمی‌آید و «امپراطور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی که با حرف و حدیث‌های زیادی همراه هست نیز در این روز به نمایش درمی‌آید که تماشا، بررسی و پوشش آن‌ها، کار اهالی رسانه را به مراتب سخت خواهد کرد.  

با توجه انجام مراحل برخی از فیلم‌های سینمایی که بعضی از آن‌ها همچنان در حال فیلمبرداری هستند، چگونه می‌توان به نمایش این آثار در جدول برنامه خوشبین بود؟ اگر تصمیم دبیر جشنواره درباره جایگزین کردن آثاری که به جشنواره نمی‌رسند با فیلم های رزرو قطعی باشد، اهالی رسانه باید قید دیدن حداقل دو فیلم جدول را بزنند.  

با این اوصاف و با توجه به کاهش سالن‌های سینماهای مردمی به نظر می‌رسد مهندسی نمایش جدول فیلم‌ها در سینماهای رسانه که به واسطه قرعه‌کشی صورت گرفت، هرچند بر اساس عدالت و مساوات انجام شد، اما در نهایت، اقدام سنجیده‌ و عاقلانه‌ای نبوده است. این نوع چیدمان نه تنها فضای خوبی برای پوشش اخبار و رویدادهای جشنواره فیلم فجر فراهم نمی‌کند، بلکه  فشار را روی سینماهای مردمی دو چندان خواهد کرد. حتی در شکل نه چندان خوشبینانه، قرعه‌کشی نمایش فیلم‌های سینمای رسانه می‌تواند شائبه کوچک‌سازی و بی‌اهمیت کردن جشنواره فیلم فجر در این دوره را دو چندان کند.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.