سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸

وحید جلیلی:

صدا و سیمای جمهوری اسلامی عمیقا دچار اقلیت زدگی است/ بازنمایی طبقه نوکیسه بی‌آرمان در تلویزیون

سعید جلیلی در اختتامیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار

سینماپرس: مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار گفت: بسیج صدا و سیما به عنوان حلقه وصل و رابط دوستان بسیج صدا و سیما در تلاشند تا ظرفیت‌های مردمی را به برنامه سازان و دست اندرکاران و مدیران صدا و سیما معرفی کنند.

به گزارش سینماپرس؛ «وحید جلیلی» مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار گفت: درباره کیفیت برنامه‌هایی که در مدت برگزاری جشنواره عمار از تلویزیون پخش شد، ناظران و منتقدان باید نظر دهند و درست نیست که خودمان بخواهیم آن را ارزیابی و قضاوت کنیم. اما بچه‌های دبیر خانه این جشنواره همه تلاش خود را کردند تا برنامه‌ها به نحو احسن برگزار شود.

وی ادامه داد: ما در مجموع این احساس را داریم که با تلاش هزاران نفر در اقصی نقاط کشور، شبکه گسترده اکران مردمی جشنواره عمار اتفاقات خوبی افتاد و یکی از جشن‌های هنر انقلاب برگزار شد.

جلیلی در ادامه بیان داشت: به نسبت سال گذشته رشد محسوسی در کمیت و کیفیت این آثار دیده می‌شد و هم اعضای محترم هیئت داوری و انتخاب و هم بازخوردهای مردمی نشان داد که سال به سال به شکر خدا هدایت‌مندی بیشتری در این جشنواره دیده می‌شود. اما خب قاعدتا در مقایسه با آنچه که نیاز امروز جامعه است و ظرفیت‌هایی که جامعه ما دارد حتما راه طولانی را در پیش داریم.

وی با اشاره به کمک‌های صدا و سیما در برگزاری این جشنواره بیان داشت: جشنواره مردمی فیلم عمار تلاش می‌کند تا صدای جمهور و سیمای جامعه اسلامی ایران باشد. و تنوع مضامینی که در این جشنواره وجود دارد یک نما و شمایی از سینما و تلویزیون ایده آل را ترسیم می‌کند. صدا و سیمای جمهوری اسلامی عمیقا دچار اقلیت زدگی است یعنی به خصوص در آثار نمایشی آنچه که دیده می‌شود خیلی محدود و محصور در سبک زندگی قشر خاصی است که اسم آن را طبقه متوسط گذاشته‌اند اما نوعا طبقه مرفه بی هویت نوکیسه بی آرمان را دارد بازنمایی می‌کند و این بلایی است که صدا و سیما در طی سالها دچار آن شده و در دوره آقای ضرغامی اوج گرفت و متاسفانه همچنان هم این فضا در سیمای جمهوری اسلامی وجود دارد.

وی تصریح کرد: البته از لحاظ خبری و پوشش رسانه‌ای در ایام برگزاری جشنواره عمار، دوستان ما در صدا و سیما پوشش خبری مناسبی داشتند و از آنها تشکر می‌کنیم. اما واقعیت این است که این مجموعه کم کاری‌ها و انحرافات و اشتباهاتی که در سیاست گذاری‌ها و عملکرد صدا و سیما به خصوص در آثار نمایشی وجود دارد را جبران نمی‌کند و ما امیدواریم که دایره مخاطبان و مضامین در صدا و سیما بازتر شود و همه ایران و ایرانی‌ها را در برگیرد و صرفا محدود به پایتخت نشین‌ها نباشد و متاسفانه همچنان مرکز گرایی و پایتخت زدگی در سیاست گذاری رسانه‌ای که خود را رسانه ملی می‌داند، ‌ به طور واضح به چشم می‌خورد. مهمترین کمکی که جشنواره عمار به صدا و سیما می‌کند، نشان دادن ایران واقعی، ایرانی بزرگ و ایرانی سرشار از مضامین دراماتیک تاریخی و هویتی و اجتماعی به برنامه سازان و سیاست‌گذاران صدا و سیما است.

وی درباره نقش بسیح در این جشنواره گفت: هدف از برگزاری جشنواره عمار، بسیج کردن همه ظرفیت‌های مردمی کشور برای استفاده از رسانه سینما در جهت بازنمایی داشته‌ها و قهرمان‌ها  وحماسه‌ها و آسیب‌ها و آفت‌های جامعه ایران است و ذاتا یک حرکت بسیجی است. در بعضی از شهرها همکاری‌های خوبی بین دست اندرکاران جشنواره عمار با سازمان بسیج اتفاق می‌افتد اما این فراگیر نیست و بسته به انگیزه و علاقه‌مندی که در مسئولین این سازمان در شهرها وجود دارد، همکاری‌های خوبی اتفاق می‌افتد و در برخی شهرها هم همکاری‌ها خوب نیست.

جلیلی با اشاره به نقش بسیج سازمان صدا و سیما در برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار گفت: در بسیج صدا و سیما در سالهای اخیر اتفاق‌های مثبت و خوبی افتاده است و به عنوان حلقه وصل و رابط دوستان بسیج صدا و سیما در تلاشند تا ظرفیت‌های مردمی را به برنامه سازان و دست اندرکاران و مدیران صدا و سیما معرفی کنند. جشنواره عمار هم یکی از همین ظرفیت‌ها است که دوستان بسیج صدا و سیما در این زمینه کارهای خوبی انجام دادند که از آنها هم تشکر می‌کنیم.

وی درباره پوشش پخش زنده این مراسم از شبکه‌های تلویزیونی نیز بیان داشت: تلویزیون جشنواره‌های زیادی را به صورت زنده پخش می‌کند مثل جشنواره‌های زعفران، کیش و ...  و نباید صدا و سیما بابت آن سر ما منت بگذارد. یک صدم آنتن زنده‌ای که به جشنواره‌های سروش پاییزه و بهاره کیش و قشم می‌دهند را هنوز به هنر انقلاب اسلامی نداده و اینکه عده‌ای بخواهند منت سر ما بگذارند که برای جشنواره عمار دو ساعت به شما آنتن دادیم این حتما رویه اشتباهی است. البته ما متشکر و ممنون هستیم از کارهای خوبی که صورت گرفته اما حتما وظیفه دینی و انقلابی ما است که در کنار آن به صدا و سیما یادآوری کرده و تذکر دهیم که شما هنوز یک صدم آنچه که می‌گویید باید برای انقلاب هزینه کنیم را نکردید و ظرفیت‌های انقلابی را به میدان نیاوردید و ساختار صدا و سیما و مدیریت‌های گوناگون صدا و سیما به شدت غافلند از این ظرفیت‌های مردمی انقلاب اسلامی. اینکه در ده روزی که جشنواره عمار برگزار می‌شود به ما آنتن زنده می‌دهند کار خوبی است، اما نباید خدای نکرده به ضد خودشان تبدیل شود که بگویند سهم هنر انقلاب را هم دادیم و باقی هزینه‌ها را صرف مرفهین بی درد، نوکیسه و بی‌هویت کنیم، پس اینها مشروعیت پیدا می‌کند در صورتیکه اصلا و ابدا اینگونه نیست. اگر کارشناسی درستی صورت گیرد معلوم می‌شود صد برابر سرویسی که امروز صدا و سیمای جمهوری اسلامی به هنرمندان انقلابی می‌دهد، ‌ را به جریان‌های غیر انقلابی و سکولار و بی درد می‌دهد و این چیزی است که به وضوح آشکار است.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.