سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵

انتظارات سینماگران از انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس؛

تأکید بر لزوم سیاستگذاری دقیق و تعیین برنامه های آینده به صورت شفاف/ انجمن باید سرآمد و شاخصی برای تولید آثار انقلابی و دفاع مقدسی باشد

شاه حسینی-دوستی-حر-علیمردانی-هاشمی-شورجه-شاهمرادی زاده-بیدل-سجاده چی-منبتی

سینماپرس: در پی تغییر مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، سینماگران فعال در این عرصه تاکید کردند این انجمن باید سردمدار سینمای انقلاب و دفاع مقدس در کشور و سرآمد و شاخص برای تولید آثار انقلابی و دفاع مقدسی باشد و عملکرد و سابقه درخشان انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نباید در سایه سایر مجموعه ها محو شود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس طی روزهای اخیر حسین صابری تهیه کننده سینما توسط مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت به عنوان مدیرعامل جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس منتصب شد؛ این اتفاق در حالی بود که چندی قبل شنیده شد در پی تغییر مدیریت در بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن‌های تحت پوشش این بنیاد کوچکتر و به گروه تبدیل شده‌ اند و در همین راستا انجمن  سینمای انقلاب و دفاع مقدس با قدمتی طولانی مدت و آثار ارزنده در شرف انحلال قرار گرفته است! اما این خبر با واکنشی از سوی احسان محمد حسنی مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت و سازمان اوج روبرو شد و وی این مطلب را تکذیب کرد و اعلام نمود مدیرعامل جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در یک مجمع عمومی توسط سینماگران انقلاب و دفاع مقدس انتخاب می شود.

تنها چند هفته پس از مطرح شدن این مطلب، خبر عدم حضور هاشم میرزاخانی مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در محل کارش شنیده شد، خبری که نشان از اعتراض وی به اتفاقات روی داده حول و حوش انجمن می توانست باشد که در ادامه مشخص شد وی استعفای خود را نیز ارایه داده است، بلافاصله پس از شنیده شدن این خبر، خبر دیگری بر خروجی های خبرگزاری ها قرار گرفت مبنی بر اینکه توسط مدیرعامل بنیاد روایت و بدون وعده داده شده مبنی بر برگزاری مجمع عمومی، حسین صابری تهیه کننده سینما به مدیرعاملی انجمن انتخاب شده است! انتخابی که برخی آن را تشریفاتی می دانستند و برخی دیگر باز هم به آن امید بستند.

اما با این همه سینماگران دغدغه مند و فعال در حوزه انقلاب و دفاع مقدس که تمام اهتمام شان برای رشد و ارتقای این گونه مهم سینمایی است چشم امیدی به آینده دوخته اند و با روی کار آمدن مدیرعامل جدید این انجمن از انتظارات و دغدغه های شان سخن به میان آوردند.

همه سینماگران مطابق با فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه: «۸ سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه زمانی نیست؛ گنجینه‌ عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه گذاری کند»، خواهان توجه جدی مدیرعامل جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به دغدغه های شان برای تولید آثار ماندگار و ارزشمند در این حوزه شدند.

در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران مطرح کشور خانم ها: انسیه شاه حسینی و مریم دوستی و آقایان: اکبر حر، حسن علیمردانی، سیدجواد هاشمی، جمال شورجه، ماشاالله شاهمرادی زاده، داود بیدل، مهدی سجاده چی و سیدهادی منبتی به گفتگو نشستیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

اکبر حر کارگردان سینما در پی تغییر مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: بنده بسیار متأسفم که عملکرد درخشان و سابقه انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در حال محو شدن است و هم اینک هم شاهد آن هستیم که تولیدات انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را به نام خود تمام می کنند! متأسفانه علیرغم آنچه شنیده می شد که قرار است با برگزاری یک مجمع عمومی متشکل از اهالی سینمای ارزشی و دفاع مقدس مدیرعامل جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس انتخاب شود ما شاهد انتصاب فردی به عنوان مدیرعامل جدید این انجمن بودیم که شناخت چندانی از سینما ندارد. آقای صابری که به عنوان مدیرعامل جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس معرفی شده اند تنها جنبه تشریفاتی و دکوری دارند و احتمالا تنها اهداف سازمان اوج را دنبال می کنند و چیزی به جز حرف شنوی از مسئولان بالادستی انجام نخواهند داد!

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما در پی تغییر مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: بنده معتقدم انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس باید روز به روز بیشتر تقویت شود و اگر اقدامی مبنی بر زیرمجموعه شدن و محو شدن فعالیت های آن صورت بگیرد اندک روزنه و کورسوی امید سینماگران دغدغه مند نسبت به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از بین می رود. انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس آخرین خاکریز دلسوزان و دغدغه مندان سینمای ارزشی و استراتژیک است و من زمانی که زمزمه خبر انحلال و یا ادغام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را شنیدم نتوانستم آن را باور کنم و در بهت و شوک بودم و خوشحالم که این اتفاق ناشایست عملی نشد؛ انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس همه امید ما است، آخرین سنگر ما است، آخرین مأمن و پناه ما است و اگر این نهاد از بین برود ما دیگر هیچ امیدی برای ادامه فعالیت در سینمای ارزشی را نداریم.

حسن علیمردانی تهیه کننده سینمادر پی تغییر مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس باید با روش های سنجیده و عاقلانه باید به پناهگاهی مطمئن برای نیروهای دغدغه مند و آشنا به زبان سینما بدل شود و همه دغدغه مندان و سینه سوختگان سینما بتوانند آثارشان را با کمک این نهاد تولید کنند و از آن ها حمایت شود. بنده معتقدم اگر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به وظایف بنیادین و محوله خود عمل کرده بود اینکه هیچ شخص و نهادی جرأت آن را نداشت که زمزمه انحلال و یا درآمیختن و زیرمجموعه شدن آن را حتی بر زبانش جاری کند! اما افسوس که انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در بازه زمانی خاصی از فلسفه وجودی اش فاصله گرفت و باعث شد تا امروزه در دفاع از عملکردش دچار لنگیدن شود!

سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در پی تغییر مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: توصیه بنده به مدیرعامل جدید و مسئولان انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس این است که در پی «نام» ها نباشند؛ متأسفانه آنچه که برآیند کارکرد انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و سازمان اوج در سال های اخیر بوده فقط حمایت مادی و معنی از برخی آشناها و نزدیکان شان بوده و آن ها تنها از «نام» ها حمایت کرده اند. متأسفم که تنها کسانی که «نام» داشته اند و یا آشنا و دوست مدیران این سیستم بوده اند توانسته اند از حمایت ها و کمک های آن ها بهره مند شوند و از آن ها بودجه و امکانات بگیرند و از سوی دیگر خیل عظیم سینه سوختگان و دغدغه مندان و فعالان سینمای دفاع مقدس در این سال ها همواره بیکار و خانه نشین بوده اند!

جمال شورجه کارگردان سینما در پی تغییر مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: سیاست ها و برنامه های آتی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس باید هرچه زودتر شفاف سازی و تعیین تکلیف شود تا نگرانی فعالان، دغدغه مندان و دلسوزان سینمای ارزشی که مدتی است در بلاتکلیفی به سر می برند برطرف شود و آن ها تکلیف خودشان با انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را بدانند. آنچه بیش از هر نکته دیگری حائز اهمیت است اینکه سینماگران دفاع مقدس نباید در بلاتکلیفی به سر ببرند!؛ آقای محمد حسنی به عنوان مدیرعامل بنیاد سینمایی روایت هنوز هیچ گونه شفاف سازی نکرده اند که قرار است چه اتفاقی در آینده برای انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بیفتد و تنها اعلام کردند که این نهاد منحل نخواهد شد.

 

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما در پی تغییر مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: مسئولان سینمای دفاع مقدس فیلمسازان متعهد و ولایتمدار را خانه نشین کرده اند و در عوض «تنگه ابوغریب» می سازند که فیلمنامه اش سراسر ضعف است و بنده به مسئولان سازمان اوج گفتم اگر حتی دست اندرکاران خودتان فیلم را دیدند و از آن راضی بودند من حاضر هستم ریش های خودم را بزنم! بنده مدت ها است که برای تولید فیلمنامه هایی در رابطه با داعش و... به آقای محمد حسنی مدیرعامل بنیاد روایت و سازمان اوج مراجعه کرده ام اما متأسفانه هیچ گونه همکاری با بنده و بسیاری دیگر از سینماگران نداشته اند و مرتباً با بیان اینکه ما فعلاً بودجه نداریم ما را در بلاتکلیفی گذاشتند اما ما شاهد آن بودیم که سازمان اوج بودجه های عظیمی را صرف تولید فیلم هایی کرده و می کند که حتی فیلمنامه شان هم درست نیست و سراسر ضعف دارد.

داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون در پی تغییر مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیاز به سیاست گذاری دقیق دارد و باید با حضور کارشناسان متبحر و دغدغه مند فیلمنامه های برجسته و سینماگران زبده و برجسته در این حوزه شناسایی شوند و مرتباً آثار درخشانی در حوزه انقلاب، دفاع مقدس و... تولید شود. به عقیده بنده هیچ تفاوتی ندارد که کدام مدیر بر مسند ریاست نهاد مهمی همچون انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تکیه زده است؛ آنچه بسیار مهم است اینکه مدیری که اداره سینمای انقلابی و دفاع مقدسی کشور را بر عهده دارد باید از جایگاه خود به خوبی آگاه باشد و بداند در جایگاه بسیار مهم و حساسی نشسته و وظیفه بسیار سنگینی بر عهده اش است و باید عادلانه و منصفانه از یکایک سینماگران ارزشی و متعهد دعوت به کار کند و دغدغه اش تولید آثاری شاخص در رابطه با ایثارهای رزمندگان، زندگی شهدای بزرگ انقلاب اسلامی و ۸ سال دفاع مقدس و همچنین پرداختن به زندگی جانبازان سرافراز کشور باشد.

مریم دوستی کارگردان سینما در پی تغییر مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: متأسفانه حمایت از فیلم ها و سینماگران دفاع مقدس به صورت سلیقه ای است و شایسته سالاری در این سینمای مهم و استراتژیک هیچ معنایی ندارد و امیدوارم که مسئولان و مدیرانی که برای آینده سینمای دفاع مقدس سیاست گذاری و برنامه ریزی می کنند به این مسأله مهم توجه داشته باشند. متأسفانه اخیراً انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و سازمان سینمایی اوج فقط یک اسم شده اند که افرادی در آنجا دور هم حضور دارند و پول ها و بودجه هایی هم میان آن ها جا به جا می شود اما متأسفانه این نهادها رسماً هیچ تأثیر مثبتی در رشد و اعتلای سینمای دفاع مقدس نداشته اند.

مهدی سجاده چی فیلمنامه نویس مطرح سینمای کشور در پی تغییر مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: مدیران سینمای انقلاب و دفاع مقدس باید تحلیل درستی از اوضاع روز زمانه و تحولات جهانی داشته باشند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن و بر اساس نیازهای روز جامعه، کشور و سینما مبادرت به تولید آثار ارزشمندی کنند که منجر به دستاوردها و اتفاقات نیک برای سینمای کشور شود. هرگونه تحلیل و بررسی روش خاص خودش را دارد و قطعاً افرادی که به عنوان مدیر در یک مسند بسیار مهم می نشینند باید آنقدر دانش روز داشته باشند که بدانند وقتی اداره امور یک نهاد مهم را در دست گرفته اند باید بر اساس چه روش هایی مبادرت به تحلیل و بررسی اوضاع و احوال و شرایط زمانه کنند.

سیدهادی منبتی کارشناس فرهنگی و مدیرعامل اسبق موسسه تصویرشهر در پی تغییر مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: همه دستگاه ها و نهادهای متولی سینمای انقلاب و دفاع مقدس از جمله سازمان فرهنگی هنری اوج باید در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تجمیع شوند و این انجمن باید سردمدار سینمای انقلاب و دفاع مقدس در کشور و سرآمد و شاخص برای تولید آثار انقلابی و دفاع مقدسی باشد. متأسفانه از زمانی که سینمای استراتژیک و مهم انقلاب و دفاع مقدس به دلیل تصمیم گیری های اشتباه در ارگان ها و دستگاه های دولتی و غیردولتی با زیرمجموعه های فراوان روبرو شد ما شاهد آن بودیم که بودجه های متمرکز این حوزه به دستگاه های مختلف سرازیر شد و هیچ خروجی مثبت و قابل دفاعی هم از آن ها بیرون نیامد. اما انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به دلیل سابقه درخشانی که در حوزه سینمای انقلابی و دفاع مقدسی دارد و طول عمرش از یکایک دستگاه ها و نهادهایی که خود را داعیه دار حمایت از سینمای ارزشی می دانند بیشتر است باید به عنوان تنها مرجع و نهاد اصلی، تصمیم گیر و شاخص این حوزه شناخته شود و بقیه نهادها از آن پیروی کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.