جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹

در یک میزگرد مطرح شد

جشنواره عمار نمونه ای از فعالیت سینمایی با رویکرد انقلابی است

پوستر هشتمین جشنواره عمار

سینماپرس: سیدحسین شهرستانی در نشستی در حاشیه هشتمین جشنواره فیلم عمار گفت که دستاورد این جشنواره می تواند نمونه‌ای از فعالیت حرفه ای در صنف سینما با رویکرد انقلابی باشد.

به گزارش سینماپرس، نشست فرصت ها و ظرفیت های جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور حجت الاسلام علی جعفری و سیدحسین شهرستانی پژوهشگر فلسفه و جامعه شناس در حاشیه برگزاری این جشنواره در سینما فلسطین برگزار شد.

شهرستانی در ابتدای این نشست در سخنانی، گفت: باید روی عنوان جشنواره برای عمار سخت‌گیرانه تامل کنیم تا کار دست مان بیاید. این جشنواره فیلم، رویداد هنری و سینمایی است که باید شأن حرفه ای آن را در نظر بگیریم. با توجه به این موضوع هر چیزی در این جشنواره نیز همانند نمایش آثار، اهدای جوایز و داوری ها باید سر جای خودش باشد.

وی افزود: جشنواره مردمی فیلم عمار رویدادی است که هر سال برگزار می شود. این گردهمایی فرهنگی و سینمایی بیشتر جشن است تا اینکه جشنواره فیلم باشد. راه بلوغ این جشنواره نیز تمرکز بر روی همین مسأله است.

حجت الاسلام جعفری نیز در این باره با بیان اینکه جشنواره عمار به عنوان یک جشن به بلوغ رسیده است، توضیح داد: جشنواره عمار در این هشت سالی که از عمرش می‌گذرد به بلوغ خود رسیده است.

وی افزود: این که بعضی منتقدان می‌گویند چون هنوز اتفاق درخوری در وضعیت سینما نیفتاده جشنواره عمار هنوز به بلوغ نرسیده، اشتباه است زیرا عمار در وضعیت تراز و گفتمان خودش قرار دارد و نباید بیش از این از عمار انتظار داشت. توقع بیشتر از عمار می‌تواند این جشنواره را تضعیف کند. بهترین اختتامیه سینمایی، اختتامیه عمار است، همچنین فرایند ارزیابی و نمایش فیلم ها در این جشنواره عالی است.

وی با بیان اینکه اسم عمار، جشنواره است اما در اصل جشن است، تشریح کرد: عمار یک آیین صنفی و هویتی و همچنین گرامیداشت نوعی هویت فرهنگی است در حالی که جشنواره به دنبال پشتیبانی و بازارسازی برای یک سری فیلم است. جشنواره ها وجهه فرهنگی و جشن ها هویت بالاتری دارند.

حجت الاسلام جعفری بیان کرد: جشنواره عمار جشنی برای حزب اللهی‌های هنری و سینمایی است و شیوه اجرایی و برنامه ریزی آن هم به جای سینمایی بودن حزب اللهی است. در انتخاب فیلم های برگزیده هم به تولید شدن توسط افراد انقلابی توجه می‌شود. عمار، گرامیداشت افراد هنری انقلاب است که اگر چه فیلم ضعیفی هم بسازند اما مورد توجه قرار می‌گیرد در صورتی که اگر یک جشنواره با ساختار واقعی بود این افراد حتی نمی‌توانستند وارد صحنه شوند.

حجت الاسلام جعفری با تاکید بر اینکه باید جشنواره ای تحت عنوان عمار تاسیس می‌شد، گفت: اگر با تلقی‌های فستیوالی در پی تغییر در جشنواره عمار باشیم ممکن است هویت حزب اللهی عمار از بین برود. جشن یا جشنواره سینمایی سهم ۲۰ درصدی در رونق سینما دارد که عمار تا ۱۹ درصد آن پیش رفته؛ اتفاقات دیگری باید در حوزه‌هایی مانند ایده، آموزش و... بیفتد اگر فکر کنیم چون این اتفاقات نیفتاده پس عمار، عمار نیست؛ اشتباه است.

شهرستانی در ادامه این نشست در سخنانی اظهار کرد: جشنواره عمار از ابتدای آغاز به کار خود تا امروز به شکل یک جشنواره برگزار شده است. اگر این موضوع را مدنظر قرار بدهیم با دو نکته روبرو خواهیم بود. نخستین نکته بالا رفتن توقع از مسئولان برگزاری آن بخصوص در حوزه بلوغ و شکوفایی که بسیار مهم است. موضوع دوم نقد این جشنواره فیلم است. زیرا امروز این رویداد فرهنگی و سینمایی به آئین های افتتاحیه و اختتامیه به همراه دورهمی با حضور بخشی از اصحاب هنر انقلاب تبدیل شده است.

این پژوهشگر ادامه داد: نکته بعدی که در مورد جشنواره عمار می توانیم به آن اشاره کنیم، فیلم است. زیرا اصولا رسالت جشنواره ها فعالیت در حوزه سینما است. بر این اساس باید شاهد نمایش آثار خوب و باکیفیتی در آن باشیم. نکته بعدی در مورد جشنواره مردمی فیلم عمار پیگیری گفتمان انقلاب اسلامی است. اگر جشنواره مردمی فیلم عمار بیشتر همانند یک جشن باشد آن‌گاه هویت‌ساز و انسجام بخش است و به همین علت نیز نیازی به داوری آثار ندارد. در حالی که شاهد این بخش ها در این جشنواره هستیم. اگر غایت، عنوان جشنواره مردمی فیلم عمار باشد، این چیزی که با آن روبرو هستیم با روح کلی یک جشنواره سینمایی فاصله فراوانی دارد. زیرا اگر شاهد برگزاری جشنواره فیلم باشیم باید داوری آثار و یک مسابقه واقعی را بین فیلم ها شاهد باشیم.

وی عنوان کرد: داوری آثار و مسابقه ای که بین فیلم ها در جشنواره ها وجود دارد موجب رشد کمی و کیفی آثار ارسال شده به آن جشنواره می شود. این درحالی است که در جشنواره مردمی فیلم عمار شاهد هستیم داوران تلاش می کنند آثار ارسالی از سطح خاصی بالاتر نرود.

شهرستانی تصریح کرد: موارد ذکر شده تا اینجای جلسه، جشن بودن این رویداد فرهنگی و سینمایی را بیشتر مشخص می کند. در حقیقت شاهد هستیم جدای از کیفیت آثار، به صرف اینکه فیلمسازان حاضر در این جشنواره از بچه های انقلاب و حزب الهی هستند جایزه دریافت می کنند. تولید اثر سینمایی دارای پیامی مشخص به جامعه و مردم آن است. بر این اساس جشنواره ها باید با نمایش فیلم های با کیفیت سطح انتظارات و توقعات مخاطبان خود را ارتقاء دهند.

وی افزود: در جشنواره مردمی فیلم عمار شاهد هستیم که تعهد جای تخصص را می گیرد و آثار به صرف اینکه از موضوع و سوژه ای انقلابی برخوردار باشند، شرایط لازم را برای حضور در این رویداد سینمایی و برگزیده شدن دارند. این درحالی است که ورود نگاه حرفه ای به برگزاری جشنواره فیلم عمار و به دنبال آن نیز تولید آثار با کیفیت و حرفه ای لازم و ضروری است. در حقیقت دستاورد این جشنواره می تواند نمونه ای از فعالیت حرفه ای در صنف سینما با رویکرد انقلابی باشد.

این جامعه شناس یادآور شد: این رویداد فرهنگی و سینمایی بیش از آنکه شبیه یک جشنواره فیلم باشد همانند یک جشن است. زیرا در آن شاهد گرد آمدن اصحاب حوزه سینمای انقلاب هستیم.

سپس حجت الاسلام جعفری گفت: وقتی از عمار انتظارات جشنواره ای داشته باشیم، طبیعی است که چنین نقدی هم بیان شود اما تمام رویکرد های عمار نشان می‌دهد که عمار به جای جشنواره، جشن است زیرا تولیدات عمار بطور گسترده ای پخش می‌شود و همچنین غرفه های مختفلی مانند «شهرستان ادب» در این جشن حضور دارد که اگر طبق ضوابط جشنواره پیش می‌رفت، باید این غرفه ها حذف می‌شد.

وی بیان کرد: تیم عمار از پنجمین دوره این جشن باید به فکر تاسیس یک جشنواره فیلم عمار واقعی می بودند. جشنواره ای که رویکرد و ضوابطی دقیق داشته باشد و به جای داشتن برگزیدگان متنوع با جایزه های مادی کم، تعداد جایزه ها کاهش و ارزش نقدی آن افزایش پیدا کند. به عنوان مثال یک جایزه یک میلیون دلاری به فیلمنامه برتر اختصاص داده شود تا در جشنواره بعدی ساخته شود. چون پازل های دیگر سینمایی تکمیل نشده بنابر این همه چیز روی دوش جشنواره عمار افتاده است. اگر از جشن فعلی عمار انتظار زیادی داشته باشیم باعث پایین آمدن استانداردها و انحصار گرایی حزب اللهی ها می‌شود به طوری که فیلمی که برای عمار ساخته می‌شود نمی تواند در جشنواره دیگری حضور پیدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین جعفری با بیان اینکه عمار یک جشن اصیل است، گفت: اگر عمار به دنبال رفع نواقص جشنواره ای خود باشد از دست می‌رود، نه دیگر جشنی از عمار می ماند و نه جشنواره ای.

وی تاکید کرد: تمرکز عمار روی مستند هاست اما مستندهای عمار در حوزه های عمومی دیگر جشنواره ها هم جایزه می‌برد.

شهرستانی در ادامه نشست یادآور شد: برگزاری این رویداد سینمایی به صورت یک جشن، پاشنه آشیل کار ما محسوب می‌شود. همچنین تجلیل از سینماگران جوان در قالب این جشنواره خیلی زود است، زیرا آنها باید خیلی کار کنند تا ضمن کسب تجربه به جایگاه خوب و قابل قبولی دست یابند.

وی اضافه کرد: جشنواره مردمی فیلم عمار نباید صرفا برای حزب الهی ها باشد. بر این اساس در کنار اینکه می توانیم نگاهی انقلابی به آن داشته باشیم باید اقشار دیگر جامعه و در یک کلام همه مردم بتوانند در آن حضور داشته باشند.

این جامعه شناس یادآور شد: جشنواره مردمی فیلم عمار نباید به دنبال رویارویی با جشنواره فیلم فجر باشد. بلکه باید از آن عبور کند. در حقیقت اگر نمی توانیم در برگزاری این جشنواره موفق باشیم، دلیل نمی شود که به آنها فحش بدهیم.

شهرستانی اظهار کرد: جشنواره مردمی فیلم عمار باید به سینماگران کمک کند تا حضور قدرتمندی در سایر جشنواره ها همچون فیلم کوتاه، مستند و تجربی داشته باشند.

وی تصریح کرد: هنر، واسطه ای بسیار خوب برای گفتگو با مردم جامعه است. با توجه به این موضوع نیز جشنواره مردمی فیلم عمار شکل گرفت تا جریان انقلابی سینما با حوزه های عمومی جامعه ارتباط برقرار کند.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.