سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸

کارگردان «فهرست مقدس»:

انیمیشن می‌تواند سینمای ایران و اقتصاد کشور را نجات دهد

نشست خبری انیمیشن «فهرست مقدس»

سینماپرس: کارگردان «فهرست مقدس» گفت: روزی فرا می‌رسد که انیمیشن می‌تواند سینمای ایران و اقتصاد کشور را نجات دهد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری انیمیشن «فهرست مقدس» صبح امروز با حضور محمدامین همدانی کارگردان و تهیه کننده، هومن فاضل نویسنده، محمدخیراندیش طراح کاریکاتور و مصطفی شاهمردانی مدیر فنی این فیلم در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم هومن فاضل با بیان اینکه تولید کار انیمیشن در ابتدا ساده به نظر می‌رسد، گفت: برای من به عنوان نویسنده انجام کار انیمیشن ساده به نظر می‌رسید و فکر می‌کردم انیمیشن فضایی است که می‌شود تخیل را در آن رها و کار کرد. من شناخت کافی از فضای انیمیشن نداشتم و ابتدا با بدبینی وارد این حوزه شدم چون فکر می‌کردم این اثر مانند سایر کارها به مرحله تولید نمی‌رسد، یا متوقف می‌شود.

وی افزود: حرفه انیمیشن از آن دسته حرفه‌هایی است که هزینه‌بر و زمان بر است که در این راستا نیاز به تمرکز بر روی نویسندگی و فیلمنامه انیمیشن داریم تا فیلمنامه‌های خوبی داشته باشیم در  این راستا اگر تکنیک و فیلمنامه به نقطه مشترکی برسند به محصولات خوبی می‌رسیم.

همدانی: محجوریت «فهرست مقدس» در پرداختن به مسیحیت صهیونیسم

محمدامین همدانی کارگردان «فهرست مقدس» نیز در این مراسم ادامه داد: در این روزهای کم لطفی و بی‌مهری انیمیشن، تنها رسانه‌ها بعنوان حامی اصلی این صنعت هنوز پا به کار هستند. افرادی که فیلم «فهرست مقدس» را تماشا کرده‌اند می‌دانند که این تعداد سینماها حق این انیمیشن نبوده است، اما با رصد اکران‌های استانی به این نتیجه رسیدیم که هر چقدر از اکران پیچیده تهران فاصله می‌گیریم باعث نزدیکی به مخاطب می‌شویم.

وی با بیان اینکه اکران این نهال تازه متولد مراحل سختی دارد، یادآور شد: اما هنوز مردم هستند که اگر آنها بدانند چه معدن ناب طلایی در انیمیشن است از آن بیشتر استقبال می‌کنند.

کارگردان «فهرست مقدس»، انیمیشن کودک و نوجوان را، حلقه گمشده در تولیدات کودک و نوجوانی دانست که قرار است آینده سازان کشور باشند. این انیمیشن نشان داده که فاصله زیادی با فتح بازارهای جهانی نداریم اما کم لطفی‌هایی مانند انتظار ۲ ساله برای مجوز اکران و تعداد محدود سالنهای سینما از مشکلات اکران این انیمیشن عنوان کرد. اما هنوز دیر نشده که این صنعت جدی گرفته شود و باعث استقبال مخاطبان شود.

همدانی درباره انجام روانشناسی کودک در این اثر بیان کرد: مخاطب «فهرست مقدس» نوجوان است و پیام جهانی دارد. این فیلم پیرو ژانر خاصی از سینما است که گروه سنی متناسب با خود را دارد به همین دلیل نباید انتظار داشت کودکان از آن استقبال کنند.

وی گفت: این اثر حدود ۲ سال طول کشید تا اکران شود در حالی که پیام‌های بزرگ بسیاری دارد. شاید به خاطر مصالح ترجیح این بوده که در آن زمان اکران نشود. باید بگویم ما پدیده‌ای در دنیا داریم که به دنبال مهجور ساختن دنیای اسلام و اسلام هراسی است که از ملزومات آن مقوله مسیحیت صهیونیسم است از همین رو «فهرست مقدس» به دنبال هدف قرار دادن این موضوعات به محجوریت رفت.

همدانی در رابطه با اکران بین‌المللی این اثر گفت: در اکران‌های جهانی هم برخورد خوبی با «فهرست مقدس» نشد. به این معنا که در تعامل «فهرست مقدس» با حوزه بین المللی قرار بود که با شرکت سونی انجام شود و ما پیش قراردادی به همین منظور داشتیم که روال هم به خوبی پیش می‌رفت و حتی کار به مرحله دوبله و اصلاحات رسید و از ما خواستند که تغییرات زیادی اعمال کنیم که اهداف و پیام‌های فیلم تغییر می‌کرد.

کارگردان «فهرست مقدس» اضافه کرد: در لبنان اکران با شکوهی داشتیم اما بعد از چند روز فیلم به دلیل امنیتی در سینماهای لبنان توقیف شد و سپس الجزیره از پشت پرده این توقیف خبری رفت و گفت عربستان اعلام کرده که ایران در پی شرارت‌های خود این انیمیشن را تولید کرده است. بعد از آن رسانه‌های مختلف این موضوع را منعکس کردند که عربستان نامه‌های ممنوعیت این فیلم را در کشورهای تحت سلطه خود زده است به همین دلیل فیلم قابلیت اکران پیدا نکرد و کار تا جایی پیش رفت که حتی به اسم «فهرست مقدس» هم ایراد گرفته شد.

همدانی درباره کم هزینه بودن «فهرست مقدس» در مقابل پرهزینه بودن این صنعت گفت: ما در سابقه ۱۶ ساله خود تجربه کردیم که باید در قناعت تولید کنیم این در حالی است که این قناعت خلاقیت‌های زیادی به بار آورد و ما حداکثر تلاش‌مان را برای جلوگیری از موازی کاری ها انجام دادیم.

وی تصریح کرد: مرکز اوج کودک و نوجوان پیوست فرهنگی و زنجیره ارزشی انیمیشن که شامل تی‌شرت و پیکسل و اقلام ماندگار دیگر است که نیاز به این پیوست فرهنگی دارد را تولید کرده است.

همدانی در پایان یادآور شد: روزی فرا می‌رسد که این صنعت می‌تواند سینمای ایران و حتی اقتصاد کشور و نیز اقتصاد فرهنگ را نجات دهد و ما از چیزی غافل هستیم که حسرت دیر رسیدن به آن را خواهیم خورد.

.

خیراندیش: «فهرست مقدس» انیمیشن سینمایی با استاندارد جهانی

محمدخیراندیش طراح کاریکاتور این انیمیشن نیز گفت: حدود ۱۴ سال است که در حوزه انیمیشن کار می‌کنم اما زمانی که خانواده‌ها درباره انیمیشن صحبت می‌کنیم، معتقدند که کیفیت کارهای ایرانی پایین است. از همین رو به نظرم افتخار ما بود که توانستیم یک انیمیشن سینمایی با استانداردهای جهانی بسازیم.

وی افزود: در حال حاضر خلع سلاحی در انیمیشن رخ داده است به طوری که سینماداران فکر می کنند سینما یعنی فیلم رئال که این درست نیست. مشکل خانوادها در تماشای فیلم‌ها به همراه کودکانش است و این زنجیره فرهنگی میان خانواده‌ها تنها بوسیله انیمیشن حل می‌شود.

شاهمردانی: «فهرست مقدس» نقطه عطفی در حوزه انیمیشن سینمای ایران

مصطفی شاهمردانی مدیر فنی «فهرست مقدس» گفت: کار انیمیشن کار منحصر به فردی در سینمای ایران است و حالا که به این و ضعیت رسیدیم آغاز راه تولید انیمیشن‌های دیگر است.

وی افزود: بازخورد این اثر سینمایی را دیده و متوجه شدم «فهرست مقدس» نقطه عطفی در حوزه انیمیشن سینمای ایران است و مسایل فنی فیلم سینمایی «فهرست مقدس» قدم‌های بعدی در انیمیشن را هموار می‌کند.

*مشرق نیوز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.