دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵

با فیلم های جشنواره «عمار»؛

«تلکه»؛ مستندی درباره رشوه و فساد اداری

مستند «تلکه»

سینماپرس: چرخه پرداخت و دریافت رشوه در مستند «تلکه» به کارگردانی مسعود کارگر بررسی می‌شود.

به گزارش سینماپرس، مسعود کارگر که با مستند «تلکه» در هشتمین جشنواره فیلم «عمار» حضور دارد گفت: مستند «تلکه» با موضوع فساد اداری به ویژه در حوزه رشوه در سازمان ها و اداره های مختلف ساخته شده است. به عنوان مثال در برخی موارد یک ساختمان‌ساز وقتی می خواهد ساختمانی را بنا کند باید به ادارات و سازمان های مختلف رشوه دهد تا بتواند کار خود را پیش ببرد و ما در این مستند روند رشوه دادن و مشکلات اداری را که موجب رشوه دادن می شود بررسی کرده ایم.

وی ادامه داد: در این مستند سازمان مالیات، شهرداری و سازمان ثبت بررسی و با مسئولان آن گفتگو شده است، همچنین یک مورد از رشوه نیز پیگیری شده است و با فرد مورد نظر گفتگو کرده ایم.

به گفته وی، برخی تصاویر موجود در مستند به صورت دوربین مخفی گرفته شده است.

این مستندساز توضیح داد: در بحث رشوه سه گروه وجود دارد؛ گروه اول افرادی هستند که غالبا رشوه می دهند، دسته دوم مجبور به رشوه دادن می شوند چون کارشان پیش نمی رود، دسته سوم که بسیار تعداد کمی نیز هستند تحت هیچ شرایطی رشوه نمی دهند و با این مساله مبارزه می کنند و البته ضربه اقتصادی سنگینی هم می خورند.

کارگر گفت: از طرف دیگر رشوه بگیرها سودهای کلان مالی می برند و اگر مساله رشوه در کشور حذف شود منافع آنها کاملا به خطر می افتد. برخی از رشوه بگیرها در ادارات روزانه بین ۷۰۰ تا یک میلیون تومان رشوه می گیرند که مبالغ در طول ماه بسیار هنگفت و سنگین می شود و به خاطر این مبالغ از رشوه گرفتن منصرف نمی شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در این روند قدرت رشوه بگیرها بیشتر است یا رشوه بده ها بیان کرد: در واقع می توان گفت در این میان یک حد وسطی وجود دارد، یک گروه از افراد همچنان در حال پیشنهاد رشوه دادن هستند تا کارشان زودتر راه بیفتد که این گروه، سیستم را تشویق به رشوه گرفتن می کند. گروه دیگر نیز که نمی خواهند رشوه دهند اما سیستم آنقدر جلوی پای آنها سنگ می اندازد و زمان انجام کار را طولانی می کند که مجبور به پرداخت رشوه می شوند. در این مستند به رشوه بگیرها بیشتر حمله شده است و بیشتر مورد مواخذه قرار گرفته اند.

این مستندساز ادامه داد: در واقع سیستم، مشکل اصلی است و درست عمل نمی کند که این اجازه را به رشوه بگیرها می دهد تا این چرخه ادامه داشته باشد. در همه کشورهای دنیا رشوه گرفتن وجود دارد، اما آنجا اگر فردی فساد مالی را گزارش دهد تشویق مالی خوب می شود، اما در ایران چنین اتفاقی رخ نمی دهد و یا اگر هم رخ دهد مبلغ آن بسیار اندک است.

وی توضیح داد: مستند «تلکه» به مدت ۴۱ دقیقه ساخته شده است و تولید آن نزدیک به یک سال به طول انجامید. در این مستند با مدیرکل اداره ثبت املاک، رییس هیات رسیدگی به تخلفات اداری شهرداری صحبت شده است که البته هماهنگی برای مصاحبه با این افراد زمان بسیاری برد.

مسعود کارگر در پایان گفت: تمام تلاش خود را کردیم تا مساله رشوه در بین کارمندان و مدیران عالی رتبه مورد بررسی قرار گیرد.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.