سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

انصافی: تبلیغات برای نمایش هایی که در سالن دولتی روی صحنه می روند بسیار ضعیف است/ سازمان میراث فرهنگی و شهرداری باید بانی ترویج فرهنگ باشند

جواد انصافی

سینماپرس: جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی که این روزها نمایش «جوحی و کدخدا» را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه برده است گفت: متأسفانه تبلیغات برای نمایش هایی که در سالن های دولتی روی صحنه می روند بسیار ضعیف است و شهرداری هم هیچ گونه حمایتی از هنرمندان نمی کند و برای در اختیار گذاشتن بیلبورد پول کلانی از ما مطالبه می کنند که به دلیل عدم توان مالی ما نتوانسته ایم تبلیغات شهری داشته باشیم اما خوشبختانه مردمی که همچنان به نمایش های آیینی و سنتی عرق دارند برای تماشای کار ما به تماشاخانه سنگلج می آیند.

کارگردان نمایش «چله زری و عمو چله جون» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نمایش های آیینی سنتی عموماً مخاطبان خاص دارند و افرادی برای تماشای این قبیل نمایش ها می آیند که به هنر سیاه بازی علاقه دارند و در پی کشف تازه در نمایش ها و ادبیات فولکلوریک هستند. تبلیغات این قبیل نمایش ها نیز سینه به سینه انجام می شود و خوشبختانه هنوز هم در میان مردم افرادی هستند که این گونه آثار را بسیار دوست دارند.

وی ادامه داد: «جوحی و کدخدا» داستانی یک صفحه ای از مثنوی است که من از آن برداشت آزاد کردم و با اضافه کردن مواردی همچون ضربی خوانی و کسبی خوانی نمایشنامه را پر و پیمان تر کردم. من برای نگارش این نمایشنامه پژوهش های زیادی انجام داده ام و شعرهایی را در روند این پژوهش‌ها پیدا کردم که روی آن‌ ها کار کرده و تکمیل‌ شان کردم. در زمان حضرت مولانا فشار مغول‌ ها بر مردم شادی را از آن‌ ها گرفته بود و جوحی تلاش می‌ کرد تا با ایجاد شادی، مردم را به حالت اول باز گرداند و این ها نکاتی است که در این نمایش ریتمیک وجود دارد.

انصافی خاطرنشان کرد: «جوحی و کدخدا» تا ۲۷ دی ماه هر شب از ساعت ۲۰:۱۵ به مدت ۸۰ دقیقه روی صحنه می رود و متأسفانه در سالن های دولتی امکان تمدید زمان اجرا وجود ندارد و به همین دلیل اگر شرایط برای ما مهیا شود شاید در آینده ای نه چندان دور این نمایش را در سالن دیگری روی صحنه ببریم.

این سیاه باز پیشکسوت کشورمان که چندی پیش از راه اندازی کارناول تئاتر نوروزی در سراسر کشور به سینماپرس خبر داده بود در رابطه با این اتفاق نو گفت: سازمان میراث فرهنگی و شهرداری که باید بانی اصلی ترویج فرهنگ باشند هنوز از کارناوال تئاتر نوروزی حمایتی نکرده اند و به همین دلیل معلوم نیست که ما بتوانیم این کار مهم را به سرانجام برسانیم یا نه!؛ اما با این همه همچنان بنده پیگیر اجرایی شدن این اتفاق جدید در عرصه فرهنگ و هنر کشور هستم و امیدوارم مسئولان دستگاه ها و نهادهای مختلف که متولی این قضیه محسوب می شوند هم از ما حمایت کنند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: خوشبختانه مخاطبان آیین ها و سنت های نوروزی که یادگار نیاکان شان است را به درستی می شناسند و تجربه نشان داده که از چنین مراسم ها و نمایش هایی استقبال می کنند و من امیدوارم که شرایط اجرای این کارناوال به بهترین شکل انجام شود.

گفتنی است؛ جواد انصافی، امیر پارسی، محمد نصر، فریبا مهدیه، احمد آهسته، محمدرضا قربانی، حمید رئوف، رضا معراجی، محمدرضا لوانی، ابوالفضل عشرب، شیرین کاشفی، فروغ یزدان و امیرمحمد انصافی در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.

از دیگر عوامل این نمایش می توان به ساسان فرهادپور طراح دکور، مائده محسنی دستیار دکور، سپیده نجاتی طراح پوستر و بروشور، فروغ یزدان طراح صحنه و لباس، مهدی سراج مدیرصحنه، حسن مصطفی پور، احسان سامانی، رامین عبدالهی موسیقی و محمد(مانی) حق جو به عنوان مدیرروابط عمومی و تبلیغات اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.