سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱

بودجه ۱۵ میلیاردی انیمیشن صرف کدام بخش می شود؟

امیرسحرخیز

سینماپرس: رییس هیات مدیره صنف انیمیشن تاکید کرد رقم ۱۵ میلیارد که در لایحه بودجه برای انیمیشن در نظر گرفته شده بهترست صرف زیرساخت‌ها شود زیرا با این بودجه نمی‌توان تولید انبوه داشت.

به گزارش سینماپرس، امیر سحرخیز رییس هیات مدیره صنف انیمیشن درباره اختصاص بودجه ۱۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی در سال ۹۷ برای صنعتی شدن انیمیشن گفت: در سال ۹۴ نیز بودجه ای ۴ میلیارد تومانی برای انیمیشن در نظر گرفته شده بود که این بودجه برای تولید ۹ فیلم انیمیشن و مجموعه تلویزیونی اختصاص داده شد که بعید می دانم این آثار تا امروز تولید شده باشد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه چنین افزایش بودجه ای برای انیمیشن دیده شده است، ادامه داد: مساله مهمی است که در لایحه بودجه، انیمیشن دیده شده است و این دیده شدن به صورت تفکیک شده و با افزایش بودجه همراه است. همچنین در بند مجزای لایحه بودجه آمده است که بودجه ۱۵ میلیارد تومانی برای کمک به صنعتی شدن انیمیشن در نظر گرفته می شود.

رییس هیات مدیره صنف انیمیشن توضیح داد: مساله این است که پیش از این نیز چنین بودجه هایی به انیمیشن اختصاص داده شده، اما راه به جایی نبرده است. برای به نتیجه رسیدن بودجه‌ای که برای صنعتی شدن انیمیشن در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می گیرد تنها یک راه وجود دارد و آن هم تولید انبوه انیمیشن است؛ زیرا صنعتی شدن وابسته به تولید انبوه است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر تولیدات در نهادهای متولی به آثار کوتاه منتهی می شود، بیان کرد: بخشی از نهادهایی که متولی تولید انیمیشن در وزارت ارشاد هستند به تولید انبوه انیمیشن نمی‌پردازند و بیشتر دست به تولید آثار کوتاه می‌زنند که در این زمینه هم موفق هستند اما اگر قرار باشد این بودجه ۱۵ میلیارد تومانی صرف تولید انیمیشن های سینمایی شود شاید تنها بتوان سه اثر تولید کرد که این تعداد کمکی به صنعتی شدن انیمیشن در کشورمان نمی‌کند.

این انیماتور ادامه داد: من هیچ تصوری ندارم که وزارت ارشاد این بودجه را در کدام یک از نهادهای خود صرف تولید انیمیشن می کند زیرا در حال حاضر هیچ متولی دولتی برای سیاستگذاری و تولید انیمیشن وجود ندارد.

وی توصیه کرد: اگر این بودجه قرار نیست صرف تولید انیمیشن شود بهتر است برای ایجاد زیرساخت‌های تولید سرمایه گذاری شود. در حال حاضر نمی دانیم این ۱۵ میلیارد تومان قرار است صرف کدام بخش تولید، زیرساخت، آموزش و تجهیز شود.

سحرخیز در پایان گفت: معتقدم باید بخشی از این بودجه صرف ایجاد زیرساخت مناسب در حوزه انیمیشن شود که از آن جمله می توان به تجهیز و راه اندازی استودیوها اشاره کرد. مساله دیگر این است که بودجه هایی از این دست معمولا روی کاغذ می آید اما تبدیل به پول نمی شوند. به هر حال امیدوارم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هرچه سریعتر برنامه خود برای صنعتی شدن انیمیشن را ارائه دهد.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.