سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

راه‌اندازی شبکه «سیمانما» در تلویزیون

شبکه «سیمانما» در تلویزیون

سینماپرس: سازمان صداوسیما که در دوران مدیریت عزت‌الله ضرغامی روی ریل تاسیس شبکه‌ها و کانال‌های جدید رفته بود پس از آن و در جدیدترین حرکت خود، اقدام به راه‌اندازی کانال «سیمانما» کرده است.

به گزارش سینماپرس، سازمان صداوسیما در ادامه روند راه‌اندازی شبکه‌های تخصصی، این بار در حال بررسی تاسیس شبکه‌ای رفته است که با توجه به نیاز مبرم مخاطبین به آن، گمانه‌زنی‌ها برای احتمال راه‌اندازی آن بیش از پیش به گوش می‌رسد.

در این زمینه با ابوالفضل علم‌بیگی طراح این کانال جدید و آخرین جزییات و چگونگی این طرح گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

با خبر شدیم که از اوایل مرداد ماه امسال طرح راه اندازی کانال "اعلام برنامه‌های سیما" که ابداعی جدید در حوزه تلویزیون و رسانه محسوب می‌شود، از سوی شما به سازمان صداوسیما ارائه شده است. در ابتدا درباره ایده اولیه این طرح  بفرمایید.

با توجه به اینکه سازمان صداوسیما با شبکه‌ها و کانال‌های متعددی همراه است و مهمتر از همه آنها، دارای تولید برنامه‌های بیشمار و متنوعی در شبکه‌های مختلف سیما است و اطلاع رسانی یکپارچه‌ ای درباره آنها وجود ندارد، ایده شکل‌گیری چنین کانالی در ذهن ما ایجاد شد و به این نتیجه رسیدیم که به دلیل اینکه شاهد عدم سیستم و سازوکارِ اطلاع رسانی‌ جامعی که امکان مانیتورینگ و دسته بندی ساختاری برنامه‌ها در سازمان صداوسیما را داشته باشد هستیم، با موافقت روسای سازمان کانالی ایجاد شود تا برای مخاطبان رسانه ملی از نظر دسترسی و هزینه راحت و سهل الوصول باشد.

در واقع مخاطبین سازمان صداوسیما در ایران و حتی مخاطبین شبکه‌های ماهواره‌ای در جهان به نوعی در یک سردرگمی اطلاعاتی از این حجم انبوه تولیدات برنامه‌ای قرار دارند. به این معنا که امروزه انبوهی از برنامه‌ها در شبکه‌های مختلف جهان و سازمان صداوسیما تولید و پخش و سپس به آرشیوها سپرده می‌شوند بدون آنکه مخاطبین قابل ملاحظه‌ای از این تولیدات و زمان پخش و شبکه آن خبر داشته و آنها را دیده باشند و این یعنی هدر رفت سرمایه. ما در این کانال اطلاعات کلیه برنامه‌ها و شبکه‌ها را مدیریت و اطلاع رسانی می‌کنیم.

با توجه به چه نیازی احساس ایجاد چنین کانال و فراهم کردن امکانات برای مخاطبان در ذهن شما شکل گرفت؟

با در نظر گرفتن این نکته که امروزه مخاطبین رسانه‌ها امکان رصد و انتخاب آسان و راحت همه برنامه‌ها را در اختیار ندارند و همچنان به روش سنتی پای یک یا نهایتا چند شبکه نشسته‌ و اجبارا فقط برنامه‌های همان شبکه‌ها را رصد و تماشا می‌کنند، به این نتیجه رسیدیم تا در این اوضاع و احوال، کانال «سیمانما» یا اعلام برنامه‌های سیما که یک کانال صرفا اطلاع رسانی و گرافیکی و یک ابداع جدید است، با موافقت روسای سازمان روی آنتن رسانه ملی قرار بگیرد تا با ارائه مانیتورینگ همزمان و زنده از همه شبکه‌ها و همچنین کانالهای موجود در ستاپ باکس آنهم در یک قاب و همچنین ارائه اطلاعات جامع، یکپارچه و دسته بندی شده براساس ساختارهای تولید برنامه و نیز ارائه زمان پخش و شبکه پخش کننده آنها بصورت زیرنویس، مخاطبین صداوسیما را از این سردرگمی اطلاعاتی خارج کند و به آنها حق انتخاب بیشتری برای یافتن و دیدن برنامه‌های مورد علاقه‌شان بدهد. در نتیجه آمار بازدید همه شبکه‌ها و کانالها نیز افزایش ‌می‌یابد. به بیان دیگر کانال «سیمانما» یا اعلام برنامه‌های سیما یعنی تحولی جدید در بهره برداری از رسانه‌های دیداری، شنیداری و همچنین عبور از اطلاع رسانی سنتی به پیشرفته رسانه‌ای.


همان گونه که مطلع هستید سازمان صداوسیما آن گونه که مدیران ارشد این رسانه می‌گویند با کمبود منابع مالی در راه‌اندازی کانال و شبکه‌های تازه تاسیس مواجه هستند حالا بفرمایید که با این پیش فرض، ملزومات راه اندازی چنین کانالی چه هست و به چه میزان هزینه نیاز دارد؟

در ایران تقریبا هیچ! در واقع ایجاد کانال «سیمانما» برای سازمان صداوسیما هیچ هزینه‌ جدیدی در بر ندارد، چرا که این کانال فقط با ٧ نفر کارمند رسمی و یک مدیر می‌تواند فعالیت کند و با استقرار همه نفرات در واحد پخش، هدایت می‌شود. با توجه به بررسی‌های انجام شده کانال «سیمانما» نیازی به ساختمان جدید و بودجه و برآورد مالی نداشته چون این کانال برنامه‌ای تولید نمی‌کند، حتی نیاز به ایجاد رژی پخش و TS جدید بر روی آنتن هم ندارد.

توجه داشته باشید که شبکه‌های آی‌فیلم و پرس تی ‌وی، همزمان دارای دو کانال sd و HD در ستاپ باکس هستند که کانال HD در آی فیلم که تمام برنامه‌هایش قدیمی و sd هستند و کانال sd در پرس تی وی که تمام برنامه‌هایش HD هستند اضافه بوده و با استقرار کانال «سیمانما» به جای یکی از آنها می‌تواند بلافاصله کارش را آغاز کند.

با این توضیحات که کانال «سیمانما» هزینه خاصی هم برای ایجاد و راه اندازی آن وجود ندارد، پس بنظر شما چرا سازمان صداوسیما ۵ ماهی است که این طرح را به تاخیر انداخته و هنوز این کانال را ایجاد و افتتاح نکرده است؟

جواب این سوال را باید مسئولین سازمان صدا وسیما پاسخگو باشند. البته روند بررسی ایجاد یک شبکه یا کانال معمولا به چندین ماه زمان نیاز دارد که گویا این روند با کمی تاخیر روبرو شده است اما در حال حاضر اداره کل تولید و فنی سیما پس از بررسی‌های بسیار موافقت خود را با راه اندازی این کانال به معاون سیما اعلام کرده و با توجه به نیاز مبرم مخاطبین رسانه ملی به کانال «سیمانما» امیدواریم تا پایان سال این مهم اتفاق بیفتد.

 آن گونه که با خبر شدیم پیش از کانال «سیمانما»، طرح دیگری با موضوع راه‌اندازی شبکه «سه بعدی» با عینک‌های ارزان قیمت در دستور کار شما بود که نتیجه آن در سکوت خبری به فراموشی سپرده شد. درباره این طرح و نتایج آن هم توضیحاتی بفرمایید.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی های نوین ارتباطی و تصویری و جبران عقب ماندگی سازمان صداوسیما در پخش برنامه‌های سه بعدی ایده شکل‌گیری این شبکه برای اولین بار در سال ٩٣ و سپس در تابستان ٩٥ به سازمان صداوسیما ارائه شد که با برنامه‌ریزی بلند مدت در تامین بخش زیادی از منابع مالی نقش بسزایی داشته و حتی با ایجاد آن شبکه و فروش عینک‌های ١٥٠٠ تا ٢ هزار تومانی آن و تبلیغات روی دسته عینک‌ها، میلیاردها تومان منابع مالی وارد سازمان صداوسیما می شد که متاسفانه به دلایلی با آن موافقت نشد.

درباره دلایل عدم راه‌اندازی شبکه «سه بعدی» دلایلی هم از سوی سازمان ارائه شد و آیا روسای سازمان هم در جریان آن قرار داشتند؟

بله. علاوه بر رئیس سازمان، معاون ایشان، همچنین معاون سیما، معاونت فنی سازمان، مدیرکل تولید و فنی سیما و حتی جهاد خودکفایی سازمان هم در جریان طرح راه‌اندازی این شبکه بودند و صحبت‌های ابتدایی درباره راه‌اندازی آن زده شد و همچنین تصاویر سه بعدی تولید شده را مشاهده و روی آنتن هم صحت و سلامت آنرا آزمایش نمودند اما در نهایت اعلام شد به دلیل اینکه برنامه‌های سه بعدی امروزه در جهان منسوخ شده! این طرح قابل ﺍجرا نیست.

شما که سابقه مدیریت در سازمان صداوسیما را دارید موانع موجود در ایجاد نوآوری در این سازمان را در چه می‌دانید؟

حقیقتا گلایه هایی در این خصوص وجود دارد، بنده از سال ١٣٧٤ تا به امروز نزدیک به ٥٠ طرح مفید به سازمان ارائه داده ام که در این مدت تنها سه یا چهار طرح من ﺍجرایی شده است! اگر بخواهم حقیقت را بگویم باید گفت که ساز و کارِ سیستماتیک و بروکراسی در درون صداوسیما به گونه‌ای است که متاسفانه نوآوری و خلاقیت در آن به درستی جای بروز و ظهور ندارد و ارزشها و زحمات نوآوران و تلاشگران هم در آن به خوبی دیده نمی‌شود، بعنوان مثال بنده شبکه پویا را از سال ٩١ که تازه شکل گرفته بود و در طی سه سال زحمت طاقت فرسا و آنهم بر اساس اطلاعات مرکز تحقیقات سازمان به بیش از ٨٥ درصد مخاطب و ٩٥ درصد رضایت زیاد تا تابستان سال٩٤ رساندم و کودکان جمهوری اسلامی ایران را از پای شبکه‌های ماهواره‌ای به پای شبکه پویا نشاندم اما کسی از زحمات ما یاد و از داشته‌ها و تجربیات ما بهره برداری نمی‌کند!

در صورت عدم تایید این طرح آیا در آینده طرح دیگری هم برای ارائه به سازمان صداوسیما در نظر دارید؟

دیگر خیر اما چند طرح در حوزه اینترنت و IT و یک طرح بنام اینترانت امن ملی در بسترِ اینترنت دارم که پس از بررسی و کارشناسی‌های متخصصین حوزه به سازمان‌های مربوطه ارائه خواهد شد البته بنده همچنان مطمئن و امیدوارم با درایت مسئولین وقت رسانه ملی، کانال «سیمانما» که نیاز مبرم و واجب امروز مخاطبین رسانه بوده و سبب رضایت بیشتر آنها خواهد شد بزودی راه اندازی شود.

*مشرق نیوز

نظرات

  • حميد رستمى ۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۱۶:۰۱
    0 0
    چه خوب كجاست پس چرا تو تلويزيون نداريم؟!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.