دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹

انجمن هنرهای نمایشی جایگزین خانه تئاتر نیست

 برنامه چشم شب روشن

سینماپرس: مدیرکل هنرهای نمایشی درباره نقدهایی که به موازی کاری در باب فعالیت‌های خانه تئاتر و انجمن هنرهای نمایشی مطرح می‌شود، گفت: این نگرانی نباید باشد که انجمن هنرهای نمایشی می‌خواهد جایگزین خانه تئاتر شود.

به گزارش سینماپرس، نشست تعامل و ارتباط نهاد خصوصی و دولتی در حوزه تئاتر در برنامه چشم شب روشن، با حضور علی اصغر همت، پیشکسوت و بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون و مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهرداد رایانی مخصوص، استاد دانشگاه و مجری ـ کارشناس این برنامه برگزار شد.

در ابتدای این برنامه مهرداد رایانی با اشاره به مرجعیت حوزه تئاتر دولتی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، ‌ گفت: مراکز و موسسات دیگری هم هستند اما باز در عرصه تئاتر غیر دولتی مرجعیت با خانه تئاتر است.

سپس اصغر همت طی سخنانی گفت: درباره تعامل باید بگویم تعامل در حد ایده آل تعارف است، بنابراین تعامل به شکل دلخواه وجود ندارد اما می‌توانست و می‌تواند که وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه امیدوار است مسئولانی که برای بخش دولتی و هم برای بخش غیر دولتی تصمیم می‌گیرند این مطالب را ببینند تا حرکتی به جلو داشته باشیم، گفت: من می‌توانم توضیح دهم که در همین پنج ـ شش ماه گذشته این ارتباط بین بخش دولتی و غیر دولتی نبوده است.

در ادامه مهدی شفیعی با بیان اینکه تجربه بشری نشان داده هر جا که توسعه‌ای رخ داده است نتیجه تعامل خوب بین نهادهای مدنی و دولت بوده است، یادآور شد: به همین دلیل هم قرار نیست که هویت خود را در تقابل با هم تعریف کنیم قرار است هر بحثی را داریم با یک هدف مشخص راجع به آن صحبت کنیم و ایده آل ما این است که موانع و مشکلات تئاتر را کنار هم برطرف کنیم.

*مجموعه فعالیت‌های هنرهای نمایشی چرا به خانه تئاتر واگذار نمی‌شود؟

اصغر همت در بخش دوم صحبت‌هایش درباره تشکیل خانه تئاتر توضیح داد: این خانه هم مثل سایر مکان‌ها مثل خانه سینما راه افتاد، مثل خانه هنرمندان که اینها به نوعی با هم هستند، این مکان براساس یک اساسنامه راه افتاد که الان بیشتر بندهایش را مرکز هنرهای نمایشی انجام می‌دهد درحالیکه الان نباید اینطور باشد.

وی در ادامه گفت: ما صاحب چهارده انجمن هستیم چرا باید در مرکز هنرهای نمایشی کانون ملی منتقدان، تئاتر خیابانی و عروسکی وجود داشته باشد در حالیکه در خانه تئاتر هم اینها وجود دارد؟ پس علت وجودی انجمن نمایش برای ما چه بود؟ الان یکی از معضلات بزرگ ما شهرستان‌ها است که نمی‌توانند به دلیل مجادله با انجمن هنرهای نمایشی چنین کانونی را داشته باشند.

شفیعی نیز درباره خانه تئاتر و تشکیل آن گفت: این خانه در ابتدا تحت عنوان مؤسسه فرهنگی هنری شکل گرفت شاید آن زمان یک سوالی که برای اکثر جامعه هنری پیش آمد این بود که کارکرد خانه تئاتر که مربوط به صنف خانه تئاتر بود چه می‌بایست باشد؟ آن زمان سازوکار تولید دست دولت بود یک ابهامی درباره کارکرد صنف به جد وجود داشت اما بهرحال ایجاد این خانه اتفاق مبارکی بود منتها در سال‌های اخیر و ظرف چند سال اخیر که بحث بخش‌های خصوصی تئاتر جدی پیگیری شد و ظرفیت‌هایی به عنوان مؤسسات تک منظوره نمایشی در حوزه‌های تولید و توزیع و اجرا شکل گرفت و امورشان را مستقل از دولت پیگیری کردند، وجود موضوع صنف تئاتر و خانه تئاتر موضوعیتش پررنگ تر و برجسته تر شده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی اظهار داشت: طبیعی است که روابط بین تماشاخانه ها و گروه های نمایشی و روابط گروه های نمایشی و مخاطبان و سازوکارهایی که در این سازمان عریض و طویل نیاز است که راجع بهشان گفت وگو شود، قطعا وظیفه صنف می‌تواند باشد البته که خانه تئاتر و مؤسسه فرهنگی هنری که ایجاد شد باید با شرایط موجود متناسب با نیازهای امروز جامعه تئاتر و مسائلی که وجود دارد، به روز شود و راجع به مسائلی که امروز جامعه تئاتری دارد و روابطی که بینشان برقرار است، فعال شود.

وی در ادامه گفت: ما ابتدا باید بررسی کنیم که آیا شمول خانه تئاتر فعلی گسترده است و تمام هنرمندان تئاتر تهران را دربر می‌گیرد؟ آیا تمام هنرمندان استان‌های کشور را دربر می‌گیرد؟ این سوال را آقای همت پاسخ دهند. نکته دیگر انجمن هنرهای نمایشی در این چند سال اخیر با گام اول ثبت شدن گروه های نمایشی فعال کشور و انتخاب هیئت مدیره انجمن ها از بین فعالان و هیئت مدیره تمام گروه های فعال تشکیل شده است و به شکل رقابتی و انتخاباتی کار کردند با این هدف که دولت اعتقاد دارد باید امور را به خود جامعه هنری و تئاتری واگذار کند و در مباحث مدیریتی آنها را دخیل کند.

در ادامه اصغر همت با بیان اینکه انجمن نمایش الان کارش موازی است، گفت: الان شهرستان‌های ما مگر چه گستردگی دارد که بخواهد چنین چیزی وجود داشته باشد و یک بند اساسی ما که ایجاد شعبه در شهرستان ها کار نکند الان ما در شیراز، کاشان و ... چنین انجمنی داریم اما ما مواجهه با مانعی به اسم انجمن نمایش هستیم. الان اتفاقی که در تهران می‌افتد این است که عده‌ای رغبتی به حضور در خانه تئاتر که اصلی ترین مرکز صنفی تئاتر می‌تواند باشد نداشته باشند.

شفیعی سپس در ادامه گفت:‌ابتدا باید صنف را در تئاتر تعریف کنیم من عرض کردم که انجمن هنرهای نمایشی الان شبکه گسترده ای از گروه های نمایشی سراسر کشور را تشکیل داده اما به سراغ عضو گیری نرفته است بلکه گروه های فعال را شناسایی کرده است. من فکر می‌کنم خانه تئاتر اصلا نباید روبه روی شبکه منظم سازماندهی شده بایستد این انجمن به اراده هنرمندان توجه کرده و از توان خلاقانه هنرمندان بهره گرفته شده و این نگرانی نباید باشد که انجمن هنرهای نمایشی می‌خواهد جایگزین خانه تئاتر شود آنچه مسلم است بهره گیری از کلیه جامعه و نهاد اجتماعی تئاتر در سراسر کشور است.

وی همچنین گفت: خانه تئاتر به ویژه با مدیریت خوب اصغر همت به ویژه با جابه جایی در ساختمان جدید ضرورت دارد متناسب با شرایط روز و مطالبات از این صنف نسبت به موارد بدون فوت وقت نگاه جدی داشته باشند.

همت نیز با اشاره به اهمیت ایجاد نظام هنر مثل نظام مهندسی و پزشکی در جامعه گفت: من نمی گویم اگر همه امور به خانه تئاتر واگذار شود همه چیز خوب می شود بهرحال آزمون و خطا وجود دارد اما اگر راجع به خانه تئاتر هم اتفاق بیافتد زمان می برد و مطمئنا ما اوضاع بهتری در تئاتر خواهیم داشت.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.