دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵

گلایه یک بازیگر پیشکسوت:

می گویند اگر کسی را سراغ دارید که پول دهد و نقش بگیرد، معرفی کنید

هما خاکپاش

میزان: هما خاکپاش، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون درباره عدم توجه به بازیگران پیشکسوت، خرید و فروش نقش ها، نابسامانی در پرداخت معوقات هنرمندان با تجربه، دور بودن بازیگران جدید از پیشکسوتان و ... به صحبت پرداخته و درباره اختلاف سطح زندگی بازیگران گفت: « ۱۵ نفر در عرصه بازیگری حضور دارند که میلیاردر هستند، احتیاجی به کسی و چیزی ندارند و در اروپا به سیر و سیاحت مشغول‌اند اما سایر هنرمندان مثل بنده تقریباً وضعیت ناراحت کننده ای را تحمل می کنند.»

هما خاکپاش بازیگر تلویزیون و سینما درباره آخرین فعالیت های خود در عرصه بازیگری گفت: ۴ سال است بیکارم و در مراسماتی که به مناسبت تولد هنرمندان برگزار می شود شرکت می کنم.

وی افزود: متاسفانه تولیدات به سمتی رفته که بازیگران جدید برای اکثر نقش‌ها به کار گرفته می‌شوند زیرا اگر بخواهند از هنرمندان با تجربه استفاده کنند باید با ما قرارداد ببندند و پول پرداخت کنند بنابراین بازیگران با تجربه بیکار و خانه نشین شده اند.

بازیگر سریال "سفر سبز" درباره شرایط حاکم بر پیشنهادات بازیگری اظهار کرد: اکثریت هنرمندان قدیمی بیکار هستند، اگر هم نقشی بازی کنند دستمزدشان داده نمی شود. ۴ سال پیش در شرایط سخت و سرمای زمستان به مدت ۳ ماه بازی در مجموعه‌ای بازی کردم اما هنوز یک سوم پول من پرداخت مانده است.

وی با گلایه از وجود رابطه در سینما ادامه داد: نمی‌خواهم شکایت کنم چون برای هنرمند چندان زیبا نیست. عرصه هنر نسبت به زمانی که ما کار می کردیم متفاوت شده است. در وضعیت فعلی وقتی پیشنهاد بازیگری در یک اثر داده می شود زمان شروع تولید آن اثر مشخص نیست. ۶ ماه است به بنده کاری پیشنهاد شده اما درباره زمان شروع آن امروز و فردا می شود. ماه رمضان سال گذشته قرارداد برای بازی بسته ام اما هیچ خبری از تولید آن نیست. واقعیت این است که فیلمسازان به دنبال کسی هستند که برای بازی در یک نقش پول پرداخت کند و یک سکانس بازی کند. پارتی بازی، باند بازی در تولیدات حاکم شده است حتی بازی در آثار به شکل پکیج شده، یعنی بازیگران مشخصی در یک فیلم بازی می کنند و همان بازیگران در اثر دیگری مجدداً حضور دارند.

این بازیگر تلویزیون و سینما دلیل نقش فروشی را اینگونه شرح داد: برخی از تهیه کنندگان و کارگردانان به ما می گویند اگر کسی را سراغ دارید که پول دهد و نقش دریافت کند معرفی کنید. این پیشنهادات را به ما نمی‌کنند اما می گویند به این افراد نقش می‌دهیم تا بتوانیم دستمزد شما را بدهیم. متاسفانه ۵ سال است که وضعیت بسیار افتضاح شده است و اکثریت هنرمندان قدیمی در خانه ها بیکار نشسته اند.

بازیگر سریال "مردان آنجلس" به اقدامات عجیب علاقمندان به بازیگری برای بازی در یک نقش اشاره و بیان کرد: تعداد افرادی که در حال حاضر به بازیگری علاقه دارند زیاد است و به همین دلیل به هر نحوی که شده پول می‌دهند تا نقش دریافت کنند. حتی این افراد خانه هایشان را در اختیار گروه سازنده اثر می گذارند، لوکیشن و ماشین می‌دهند تا به آن ها نقش داده شود.

وی درباره لزوم تعهد بازیگران به گریم در یک نقش توضیح داد: درباره گریم نقش ها باید تعهد وجود داشته باشد اما به نظر می رسد بازیگران جدید تعهدی به گریم در شکل گیری نقش ندارند. شخصیتی که به بازیگر پیشنهاد می شود ممکن است زن، خواهر و مادر باشد یا زنی فقیر و یا ثروتمند باشد. بنابر این بازیگر باید پذیرای گریم مربوط به چنین نقش هایی باشد. بازیگر نباید برای گریمور تعین و تکلیف کند بلکه صرفاً می تواند نظر یا مشورت دهد اما نمی تواند بگوید که صورت من گریم نشود. بنده زمانی که جوان بودم در "شاخه طوبی" به واسطه گریم ۴۰ سال پیر شدم و نقش پیرزنی ۷۵ ساله را بازی کردم. در زمان گذشته بازیگران به گریم متعهد بودند تا نقش باور پذیر شود نه این که صرفا بازیگر دیده شود.

بازیگر شاخه طوبی ادامه داد: متاسفانه بازیگرانی که این روزها وارد عرصه بازیگری می شوند وقتی در یک اثر بازی می کنند دیگر سلام شما را جواب نمی دهند و اگر از کنارشان بگذرید محل نمی گذارند. بنده و بازیگران قدیمی این عرصه سال های زیادی کار کردیم ولی همواره سعی کرده‌ایم متواضع و خاکی باشیم.

خاکپاش با اشاره به برگزاری مراسمات در عالم هنر با حضور هنرمندان و تاثیر آن تصریح کرد: جمعه تولد اسدالله یکتا بود و همه هنرمندان پیشکسوت به احترام او در مراسم حضور پیدا کردند اما حتی یک نفر از بازیگران جدید حضور نداشتند. وضعیت بدی شده است اما باز خداوند را شکر می کنم که برگزاری مراسمات این چنینی نسبت به گذشته بهتر شده است، تولدی برای هنرمندان گرفته می شود، دور هم جمع می شویم و همدیگر رو می بینیم. در گذشته دوستان و همکاران هنرمند را باید فقط در زمان تشییع جنازه در خانه سینما و یا بر سر مزارشان می دیدیم. متاسفانه جایی وجود ندارد تا هنرمندان دور هم جمع شوند، خانه صنفی یا انجمنی وجود ندارد که برنامه یا مراسمی گذاشته شود و هنرمندان به این وسیله با هم دیدار کنند.

وی با اشاره به میلیاردر بودن برخی در عرصه بازیگری وضعیت معیشتی سایر هنرمندان را این گونه توصیف کرد: ۱۵ نفر در عرصه بازیگری حضور دارند که میلیاردر هستند، احتیاجی به کسی و چیزی ندارند و در اروپا به سیر و سیاحت مشغول‌اند اما سایر هنرمندان مثل بنده تقریباً وضعیت ناراحت کننده ای را تحمل می کنند. در حال حاضر از ۴ بانک وام گرفتم تا بتوانم پول صاحب خانه ام را پرداخت کنم، باید قسط بانک بدهم از کجا باید این مخارج تهیه شود، به کسی هم نمی توانیم رو بیندازیم و التماس کنیم. مردم تصور می کنند ما وضع خوبی داریم، همیشه تحسین می کنند اما نمی دانند که هنرمندان چه وضعیتی دارند. عیدی، ماهیانه و حقوقی وجود ندارد، با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتم و هیچ کس نیز به داد ما نمی رسد.

این بازیگر به تصریح کارنامه هنری خود و وضعیت فعلی اش پرداخت و افزود: ۲۸ سال برای این کشور بازی کردم، در "آیینه عبرت"، "آرایشگاه زیبا"، "زیر آسمان شهر"، "پلیس جوان" و بسیاری از سریال های خانواده شبکه یک و دو حضور داشتم و در هر شبکه هما خاکپاش مقابل چشمان مخاطبان حضور داشت اما در حال حاضر هیچ کس نمی پرسد وضعیتت چگونه است، بیکار هستی یا نه، پول داری یا نداری، خانه شخصی داری یا مستاجر هستی، به ارشاد، خانه سینما و نهادهای فرهنگی و هنری مراجعه کردم تا کمکی به وضعیت معیشتم کنند اما فایده نداشت. دوسال در خانه سینما خود را بیمه کردم اما وقتی برای بیماری به دکتر مراجعه می کردم باید مدارک را ارائه می دادم، دو مدرک از ۲۰ مدرک تایید و بقیه رد می شد تصمیم گرفتم که مشمول همان بیمه پدرم باشم و مستمری بگیرم بنابراین آن را لغو کردم.

خاکپاش خاطرنشان کرد: در جوانی به فکرم نرسید که خود را بیمه کنم تا لااقل حقوق بازنشستگی را دریافت کنم. در زمان گذشته هر کانالی مخاطب می دید بنده با اثری حضور داشتم اما در حال حاضر هر کس مرا می بیند می پرسد چرا در آثار حضور ندارید، چرا کم کار شده اید؟ جوابی ندارم بدهم. بنده سالی حداقل یک اثر سینمایی بازی می کردم اما ۵ سال است در اثری حضور ندارم. نمی توانم التماس کنم که به من نقش بدهند چون چنین کاری برای هنرمندان قشنگ نیست و هیچ حمایت کننده ای هم نداریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.