شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹

وحیدزاده در گفتگو با سینماپرس:

هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر باید بستری را فراهم نمایند تا فیلم هایی که با استانداردهای هنری و سیاسی سینمای ایران مطابقت دارد وارد جشنواره شود

سینماگران و هیأت انتخاب جشنواره فجر/۶

ابراهیم وحیدزاده

سینماپرس: ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: اعضای هیأت انتخاب استقلال شان را حفظ کنند و هیچ گونه فشار بیرونی برای انتخاب برخی فیلم های خاص که احیاناً ساخته دوستان و آشنایان و نزدیکان مدیران سینمایی است را نپذیرند.

کارگردان فیلم سینمایی «عشق فیلم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دولتی بودن جشنواره فیلم فجر باعث شده تا همواره دولت ها سعی کنند تا با تبلیغات برای خودشان و ایجاد پروپاگاندا و و بریز و بپاش های آنچنانی خودشان را مهم نشان دهند و به برخی اهداف خاص مورد نظرشان دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: این اتفاق در زمان انتخاب فیلم هایی که قرار است در جشنواره به نمایش درآیند نیز قطعاً تأثیرگذار است چرا که مدیران و متولیان فرهنگی و سینمای قطعاً هیأت انتخاب را در فشار می گذارند تا فیلم هایی که با هزینه های گزاف دولت ساخته شده را در اولویت انتخاب شان قرار دهند و از سوی دیگر سفارش ویژه ای برای انتخاب دوستان و نزدیکان و آشنایان شان نیز می کنند که این اتفاق دردآور باعث افول جشنواره فیلم فجر شده است.

وحیدزاده از سوی دیگر اعمال سلیقه اعضای هیأت انتخاب را یکی دیگر از مشکلات اساسی جشنواره فیلم فجر برشمرد و تأکید کرد: این اتفاق هم در بخش داوری و هم در بخش انتخاب جشنواره فیلم فجر رخ می دهد چرا که توجه به استانداردهای فنی و هنری مورد توجه اعضا نیست. از سوی دیگر بنده معتقدم اگر سینماگران در انتخاب آثار جشنواره فیلم فجر دخالتی نداشته باشند ما شاهد کاهش مشکلات متعدد در روند برگزاری بخش اصلی جشنواره خواهیم بود چرا که هیچ توصیه و دوستی و خواهشی نمی تواند باعث شود تا نظرات آن ها تغییر کند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر باید بستری را فراهم نمایند تا فیلم هایی که با استانداردهای هنری و سیاسی سینمای ایران مطابقت دارد وارد جشنواره شود و خروجی نهایی اینکه چه فیلمی برگزیده است را بر عهده هیأت داوران بگذارند و قطعاً مهمترین اتفاق خروجی هیأت داوران است و اعضای هیأت انتخاب نباید با انتخاب های خود خط و ربط داوری ها را مشخص کرده و یا اظهارنظری در رابطه با فیلم ها داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «شام عروسی» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: بنده امیدوارم اعضای هیأت انتخاب این دوره از جشنواره در معذوریت قرار نگیرند و اگر تحت هرگونه فشاری از سوی مدیران قرار گرفتند این اتفاقات را رسانه ای کرده و از ادامه کارشان برای جشنواره فجر انصراف دهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.