چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸

لابی گری در سینمای ایران از منظر اهالی سینما/۲

امیرابراهیمی: باندبازی و لابی گری در سینما ایران وجود داشته و دارد/ مسئولان خانه سینما و سازمان سینمایی چه کار مثبتی برای اهالی سینما انجام می دهند؟!

کتایون امیر ابراهیمی

سینماپرس: کتایون امیرابراهیمی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در رابطه با لابی گری های رایج در سینمای کشور گفت: متأسفانه باندبازی و لابی گری در سینما ایران در همیشه تاریخ وجود داشته و دارد و همیشه ما شاهد آن بوده ایم که افرادی مرتباً در کارهای سینمایی و تلویزیونی به در سمت بازیگر و یا حتی عوامل پشت صحنه حضور دارند که جزو دار و دسته ای خاص هستند!

بازیگر فیلم سینمایی «ارتباط خانوادگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در سینمای ایران و به خصوص در بخش بازیگری همیشه باندبازی و لابی گری های فراوانی هست؛ ما شاهد حضور افرادی هستیم که عنوان هنرمند را با خود به یدک می کشند اما واقعاً هنرمند نیستند و بیشتر تاجر مسلک هستند. این افراد همیشه از نزدیکان خود برای حضور در فیلم ها دعوت می کنند. مثلاً آقای شریفی نیا که بنده دوست دارم از ایشان اسم ببرم یکی از همان افرادی هستند که همیشه در هر پروژه ای حضور پیدا می کنند تنها از افرادی که در باند خودشان هستند استفاده می کنند ولاغیر!

وی ادامه داد: لابی گری و باندبازی و یا هر واژه دیگری در عالم فرهنگ و هنر بسیار زشت و زننده است؛ این مایه شرمساری تمامی فعالان فرهنگی و هنری کشور و به خصوص مدیران و مسئولان سینمایی کشور است که در سینمای ما چنین کارهای ناشایستی صورت می گیرد. پیشکسوتان و هنرمندان ارزنده و واقعی به راستی جایی برای حضور و فعالیت در سینما را ندارند و در عوض شاهد حضور افرادی به عنوان هنرمند در سینمای کشورمان هستیم که اصلاً معنا و مفهوم هنر و هنرمند را نمی شناسند.

امیرابراهیمی خاطرنشان کرد: همیشه این سوأل را از خودم می پرسم که کدام کشور دنیا در حوزه فرهنگی و هنری اش دچار این نوع آشفتگی ها است؟ آیا مسئولان ما نمی توانند برای حل این موضوعات مهم و اساسی کار شایسته ای انجام بدهند یا نمی خواهند جلوی این قبیل اتفاقات زننده را بگیرند؟

بازیگر سریال های تلویزیونی «کوچه اقاقیا» و «بدون شرح» سپس با بیان اینکه واقعاً مسئولان خانه سینما و سازمان سینمایی چه کار مثبتی برای اهالی سینما انجام می دهند تصریح کرد: ما مرتباً شاهد آن هستیم که مدیران فرهنگی در حال جنگ و دعواهای زرگری با یکدیگر هستند یا به راستی چشم دیدن یکدیگر را ندارند. این اتفاقات بسیار دردآور و زننده است و باعث شده بنده سال ها است ترجیح بدهم پایم را در خانه سینما نگذارم. متأسفانه هیچ گونه تدبیری برای رفع معضلات و مشکلات اهالی سینما، سینما و فرهنگ صورت نمی گیرد و همه فقط به فکر منافع خودشان در سینمای کشور هستند و قطعاً در آینده ای نه چندان دور اوضاع سینما از این هم وخیم تر خواهد شد.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو متذکر شد: بیکاری مفرط، خانه نشینی پیشکسوتان، مشکلات معیشتی و هزار و یک مشکل ریز و درشت دیگر در سینمای کشور وجود دارد. مدیران سینمایی اگر دغدغه پیاده سازی عدالت در سینمای کشور را دارند باید به این مهم رسیدگی کنند که چرا برخی بازیگران جوان دستمزدهای میلیاردی در سینما می گیرند اما بازیگران پیشکسوت حتی نمی توانند حق خود را از تهیه کنندگان سینما طلب کنند؟ جامعه سینمایی ایران امروزه بیش از هر نکته دیگری نیاز به رفع تبعیض های پیدا و پنهان در سینمای کشور دارد، تبعیض هایی که آسیب های جدی را بر بدنه سینما طی تمامی سال ها وارد ساخته و هیچ کس هم درصدد رفع آن ها برنیامده است و همه مدیران تنها شعار حمایت همه جانبه از اهالی سینما و پیاده سازی عدالت را داده اند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.