دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲

نگاهی به ۲ اثر سینمایی در حال اکران؛

«آینه بغل» یک فیلم تجارتی برای گیشه و «فهرست مقدس» در صدر انیمیشن های جذاب داخلی و فیلم های موفق داستانی ایرانی است

آینه بغل-فهرست مقدس

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «آینه بغل» به کارگردانی منوچهر هادی و انیمیشن سینمایی «فهرست مقدس» به کارگردانی محمدامین همدانی گفت: «آینه بغل» یک فیلم تجارتی و «فهرست مقدس» در صدر انیمیشن های جذاب داخلی و فیلم های موفق داستانی ایرانی است.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس به نقد یک انیمیشن سینمایی که این روزها به تازگی اکران آن آغاز شده پرداخت و گفت: انیمیشن خوش ساخت و بامحتوای «فهرست مقدس» نشانگر توانایی های فراوان هنرمندان انیمیشن ساز کشور، ارتقای سطح کیفی انیمیشن سازی و قابلیت های ساختاری و نمایشی انیمیشن های ایرانی حتی برای رقابت با انیمیشن های سینمای جهان است. «فهرست مقدس» ساخته محمدامین همدانی یک اثر انیمیشن عاشقانه تاریخی و اجتماعی است که داستان های خود را در بستری از جدال های نور و ایمان با تاریکی و کفر به تصویر کشیده است.

وی تأکید کرد: عناصر تخیل و اغراق در شکل دهی کاراکترها، فضاسازی ها، حوادث و درگیری های شخصیت های این اثر نقشی برجسته، تعیین کننده و تأثیرگذار دارد و با جذابیت های بصری و نمایشی توانسته اند مخاطبان خود را در گروه های سنی مختلف سرگرم و اغنا کنند. مضامین دینی و قرآنی دستمایه های اصلی خط محوری داستان مرکزی «فهرست مقدس» را تشکیل داده و شخصیت های برگرفته از فضای قرآنی به فضا، موضوعات و مناسبات دنیای داستانی «فهرست مقدس» رنگ و بوی انسانی و الهی بخشیده اند. بهره گیری مناسب و خلاقانه از تکنیک های روز انیمیشن سازی و جان بخشی و پویانمایی در این فیلم در کنار مضمون و محتوای ارزنده آن در استقبال مخاطبان داخلی و جهانی «فهرست مقدس» سهم مهم دارد.

این منتقد سینما افزود: موضوع چالش برانگیز و حساس هولوکاست که جهان بشریت را متأثر کرده سوژه تاریخی-تحلیلی فیلم خوب «فهرست مقدس» است که واقعیت های آن را افشا کرده و از زاویه نگاه انسانی و آرمانی و حرکت در چارچوب آثار رئال آن را به بررسی نسبی نشسته است. «فهرست مقدس» با امتیازهای فراوان و قابل تحسین محتوایی و ساختار هنری از منظر پرداخت و تحول باورپذیر شخصیت ها در فیلمنامه و فیلم دچار اشکال است و ناکامل بودن کاراکترها ربطی به نیمه انسان یا تخیلی بودن آن ها ندارد، شخصیت باید به درستی تعریف و معرفی شده و روند رو به تغییر و تحول آن پذیرفتنی باشد که در «فهرست مقدس» این گونه نیست. در هر حال این اثر در صدر انیمیشن های جذاب داخلی و فیلم های موفق داستانی ایرانی ایستاده است و می تواند با اقبال تماشاگران علاقمند به مسائل اجتماعی و دینی و تاریخی روبرو شود.

آذین سپس درباره فیلم دیگری که در حال اکران است افزود: «آینه بغل» پنجمین ساخته سینمایی منوچهر هادی یک فیلم تجاری جمع و جور است که کارگردان آن کوشیده از تمام عناصر سرگرم ساز و جذابیت های گیشه ای در تولید آن بهره ببرد. در واقع «آینه بغل» فیلم گیشه است و به عنوان یک اثر گیشه ای به نسبت خوب نوشته و ساخته شده است بدیهی اینکه در چنین آثاری نباید در پی مضامین برجسته، ارائه معضلات انسانی و اجتماعی و مشکلات زندگی بود و یا امروز و فردای تلخ و شیرین جامعه را جستجو کرد.

وی ادامه داد: «آینه بغل» ها برای سرگرم سازی مخاطب و پرکردن اوقات فراغت تماشاگر ساخته می شوند و پیام و هدف محتوایی ویژه ای ندارند از همین رو این اثر سینمایی در قالب یک فیلم سرگرم کننده اجتماعی که بالا و پایین زندگی آدمک های مختلف جامعه فرضی خود را به نمایش کشیده و در این مسیر از طنز و شوخی سطحی هم بهره برده و ارضای سلیقه و ذائقه مخاطب را مد نظر قرار داده یک فیلم تجاری به نسبت موفق است.

آذین در خاتمه با بیان اینکه چیدمان درست عناصر قصه و شکل دهی به درام شبه اجتماعی و خانوادگی «آینه بغل» و استحکام نسبی ساختار داستانی و فیلمنامه ای و همچنین چینش تصویری مناسب آن ها در فیلم از توجه و دقت نویسنده و کارگردان این فیلم به ساختار هنری و بصری «آینه بغل» نشان دارد اظهار داشت: این فیلم در مقایسه با سایر فیلمک های کپی شده از روی فیلمفارسی های قبل از وقوع انقلاب اسلامی و فیلم نماهای بدون در و پیکر و سطحی این روزهای روی پرده که صرفاً برای سوداگری در گیشه ساخته شده اند یک سر و گردن بالاتر است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.