جمعه ۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶

با نگاهی به تحقیق و پژوهش در سینما عنوان شد؛

از تأکید بر وظیفه دولت در حمایت از پژوهشگران تا لزوم جلوگیری از ورود بی رویه کاسبکاران/ سینمای ایران سرشار از آثار نازل شده است!

فروزش-سینایی-خودسیانی-صالح علاء-کریمی

سینماپرس: به مناسبت هفته تحقیق و پژوهش چند تن از سینماگران، کارشناسان فرهنگی و منتقدان سینما با بیان اینکه سینمای ایران این روزها سرشار از آثار نازل شده است تأکید کردند: دولت موظف است تا برای حمایت از پژوهشگران و محققان برای تولید آثار تصویری چه در سینما و چه در تلویزیون گام های اساسی بردارد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس ۲۱ تا ۲۷ آذر به عنوان هفته تحقیق و پژوهش نامگذاری شده است. قطعاً همه ما آگاه هستیم که پژوهش و خلاقیت کلید تحول در تربیت است و پژوهش و تحقیق را می توان سرمایه های ناب زندگی به شمار آورد. نقش پژوهش در توسعه همه‌ جانبه چنان برجسته و انکارناپذیر است که می‌توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه دانست. اما علیرغم اعتراف و اذعان نسبت به اهمیت مقوله پژوهش، این حوزه با دشواری‌های ساختاری و عملکردی فراوانی مواجه است.
متأسفانه حوزه تولید آثار تصویری چند سالی است که به شدت از تحقیق و پژوهش به دور مانده و به همین دلیل هم ما به وفور شاهد تولید و عرضه آثاری به عنوان آثار و کالاهای فرهنگی در کشور مواجه هستیم که از کمترین ارزشی برخوردار نیستند و هیچ گونه تحقیق و پژوهشی برای تولید آن ها صورت نگرفته و اغلب سازندگان آن ها تنها به برای دستیابی به منافع مادی اقدام به تولید آن آثار کرده اند.
در همین رابطه ابراهیم فروزش و خسرو سینایی کارگردانان پیشکسوت سینمای کشور، علی خودسیانی فیلمنامه و نمایشنامه نویس، محمد صالح علاء مجری و نویسنده و همچنین عباس کریمی از منتقدان سینمای ایران با چندین گفتگو در رابطه با جایگاه تحقیق و پژوهش در حوزه تولید آثار تصویری در کشور سخن گفته اند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

ابراهیم فروزش کارگردان پیشکسوت سینما همزمان با هفته تحقیق و پژوهش گفت: دولت موظف است تا از محققان و پژوهش گران حمایت جدی کند و آن ها را از نظر مادی و معنوی حمایت کند تا زمینه تحقیق و پژوهش برای تولید هر اثر و کالایی فراهم شود و ما شاهد وفور تولیدات کم بها و یا بی ارزش نباشیم و این وظیفه یکایک مسئولان است که همه اقشار جامعه و به خصوص هنرمندان را برای تحقیق و پژوهش های بیشتر در رابطه با تولید کالاهای فرهنگی تشویق کنند. متأسفانه امروزه زندگی محققان و پژوهش گران برجسته توأم با سختی و مرارت های بسیار است و این وظیفه مسئولان کشور است که سختی ها و موانع را از جلوی زندگی و ادامه مسیر محققان و پژوهش گران ارزشمند بردارند تا آن ها بتوانند با فراغ بال و آرامش خاطر مبادرت به تحقیق و پژوهش کنند و از تحقیقات ارزشمند آن ها کالاهایی تولید شود که بتواند به درد جامعه به خصوص جوانان و نسل های آینده بخورد.

سینایی: در زمانه ای که سینما برای برخی افراد وسیله ای برای پول سازی شده دیگر تحقیق و پژوهش کاملاً بی ارزش است!

خسرو سینایی سینماگر برجسته کشور همزمان با هفته تحقیق و پژوهش ضمن ابراز انتقاد از وضعیت بحران زده سینمای کشور گفت: در زمانه ای که سینما برای برخی افراد اسباب بازی و یا وسیله ای برای پول سازی شده دیگر تحقیق و پژوهش کاملاً بی ارزش است امروزه سینما حرمت خود را به طورکل از دست داده و به همین دلیل ما شاهد وفور تولید و اکران فیلم هایی هستیم که حتی ساعتی برای ساخت آن ها تحقیق صورت نگرفته و به همین علت هم نمی توانند تأثیرگذاری مثبتی در جامعه داشته باشند. سال ها پیش و در زمانه ای که بنده و هم نسلان بنده وارد سینما شدیم سینما برایمان حرمت داشت، سینما برایمان ارزش داشت، سینما برایمان دارای اهمیت بود و به هیچ عنوان نمی خواستیم و نمی گذاشتیم فیلمی تولید شود که بدون ارزش است و برای ساختش تحقیق و پژوهش صورت نگرفته است. در آن زمان همه تلاش ما بر این بود که فیلم های مان بتواند چیزی را به جامعه اضافه کند و برای نسل های آینده نیز قابل توجه باشد اما متأسفانه چندی است که سینما حرمتش را از دست داده و اغلب کسانی که امروزه در سینما فعالیت می کنند این هنر-صنعت را وسیله ای برای پولدار شدن و یا شهرت می پندارند و اصلاً برایشان مهم نیست آنچه می سازند درست است یا خیر!

خودسیانی: مدیران فرهنگی و سینمایی به جای آنکه به فکر کمیت باشند کمی هم به کیفیت توجه کنند/ محققان و پژوهشگران مطرح همگی خانه نشین شده اند

علی خودسیانی فیلمنامه نویس، نمایشنامه نویس و رمان نویس همزمان با هفته تحقیق و پژوهش گفت: مدیران فرهنگی و سینمایی به جای آنکه به فکر کمیت باشند کمی هم به کیفیت توجه کنند، متأسفانه در حال حاضر شرایطی در سینما و تلویزیون کشور به وجود آمده که مدیران تنها به فکر پست ها و میزها و مقام های شان هستند و مدیری پیدا نمی شود که دغدغه رشد و اعتلای حوزه فرهنگی و هنری را داشته باشد و به همین دلیل ما با فور تولیدات نازل و بی کیفیت چه در سینما و چه در تلویزیون روبرو هستیم. قطعاً اگر شرایط به همین منوال پیش برود و مدیران فرهنگی ما نگاه شان را عوض نکنند وضعیت حوزه فرهنگی و هنری کشور به شدت بغرنج تر خواهد شد. متأسفانه در حال حاضر کیفیت هیچ جایگاهی در تولید آثار تصویری ما ندارد، محققان و پژوهش گران مطرح همگی خانه نشین شده اند و دغدغه هیچ کس تحقیق و پژوهش نیست و هیچ فردی هم به ماندگاری اثری که قرار است تولید کند فکر نمی کند.

کریمی: تیتراژ فیلم ها و سریال ها سرشار از اسامی مشاوران و محققان شده اما در عمل گویا فیلم ها بدون هرگونه تفکر و تعمقی ساخته می شوند

 عباس کریمی منتقد سینما همزمان با هفته تحقیق و پژوهش گفت: تیتراژ فیلم ها و سریال ها سرشار از اسامی مشاوران و محققان شده اما در عمل گویا فیلم ها بدون هرگونه تفکر و تعمقی ساخته می شوند چرا که اغلب آثار سینمایی و تلویزیونی ما از منظرهای مختلف مرتباً در حال لنگیدن هستند. لزوم انجام تحقیق و پژوهش برای تولید هر کالایی بدیهی است؛ به خصوص برای تولید کالاهای فرهنگی به دلیل اثرگذاری کلانی که می توانند در جامعه و به خصوص نسل های جوان داشته باشند باید چندین برابر تحقیق و پژوهش صورت گیرد اما متأسفانه ما با شرایطی دست و پنجه نرم می کنیم که هیچ تحقیق و پژوهشی برای تولید آثار فرهنگی مان صورت نمی گیرد و همه چیز به سردستی ترین شکل ممکن تولید و سپس پخش می شود.

صالح علاء: همیشه این سوأل را از خود می پرسم که چطور در حوزه فرهنگی شاهد وفور آثار غیرسازنده ای هستیم که بدون تحقیق و پژوهش تولید می شوند؟!

محمد صالح علاء نویسنده، بازیگر سینما و مجری و برنامه ساز تلویزیون همزمان با هفته تحقیق و پژوهش گفت: همیشه این سوأل را از خود می پرسم که چطور در حوزه فرهنگی شاهد وفور آثار غیرسازنده ای هستیم که بدون تحقیق و پژوهش تولید می شوند و چرا هیچ کس جلوی کار این قبیل افراد را که داعیه دار فرهنگ هم هستند نمی گیرد!؟ حوزه تحقیق و پژوهش حوزه بسیار مهمی است که باید همواره به آن توجه شود. باید از کسانی که تحقیق و پژوهشی برای تولید اثرشان انجام نمی دهند این سوأل را پرسید که چرا اصلاً در حوزه فرهنگ کار و فعالیت می کنند و حوزه دیگری را برای فعالیت شان انتخاب نمی کنند؟ حوزه فرهنگ و هنر حوزه ای است که تحقیق و پژوهش در آن حرف اول و آخر را می زند و اصلاً هر کاری بدون تحقیق و پژوهش در این حوزه صورت گیرد بدون ارزش است.

اخبار مرتبط

نظرات

  • نصیری نیا ۱۳۹۶/۱۰/۰۱ - ۱۲:۰۷
    1 0
    دولت برنامه ای برای نه حمایت بلکه برنامه ای برای مدیریت سینما و هنر وفرهنگ ندارد تا چه برسد به وظیفه دولت در حمایت از پژوهشگران تا لزوم جلوگیری از ورود بی رویه کاسبکاران که در راس آن برخی مدیران فرهنگی کشور قرار دارد در وزارت ارشاد دولت تدبیر وامید انرژی وهزینه های فراوان برای تبدیل مراکز فرهنگی به مهمان سرا ها در استانها شده مدیران سیاسی بودجه ها را صرف ثبات واستحکام مدیریت خود کردن گرچه نتجه برعکس گرفتن اما هنر وفرهنگ وسینما از سبد کشور حذف شد وجای آنرا قهرمان پروری و ذائقه کاذب وتبلغ .....گرفت

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.