جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳

وقتی یک فیلم برای انتقاد حجت می‌شود

مطالبه یا گروکشی فرهنگی؟

سیدجمال ساداتیان

سینماپرس: سیدجمال ساداتیان درباره حواشی اکران «عصبانی نیستم» گفته است: لازم است آقای روحانی شعارهای انتخاباتی‌شان را مرور کنند.

به گزارش سینماپرس؛ عضو هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر در این مصاحبه می‌گوید: آقای روحانی در زمان انتخابات شعارهایی در بخش فرهنگ و هنر دادند و قرار شد جلوی یک سری خودسری‌ها گرفته شود و همین امر باعث شد بارقه امیدی در دل اصحاب هنر ایجاد شود که هم خودشان پای صندوق رأی بروند و هم مردم را با خود همراه کنند. اما امروز آن شعارها عملی نشده و وزارت ارشاد پای مجوزهایش نمی‌ایستد.

نکته بسیار جالب و البته دردناک در صحبت‌های آقای ساداتیان که البته حرف بسیاری از هم‌صنفان ایشان هم هست، نوع مطالبه‌گری این صنف از رئیس‌جمهور کشور است، مطالبه‌ای که بدون توجه به مشکلات ریز و درشت سیاسی، اقتصادی و اجرایی در کشور و بدون توجه به تمام انتقادات به رئیس جمهور، در یک نگاه منحصر و بسته، تنها ناظر به مشکلات سینما آن هم نه به طور عام بلکه صرفاً درباره اکران فیلم‌های مسأله‌دار است.

این در حالی است که بعضی هنرمندان به خاطر حمایتشان از حجت‌الاسلام روحانی اظهار پشیمانی کرده‌اند و مسائلی نظیر عدم بهبود اوضاع کشور و محقق نشدن شعارها به خصوص در زمینه اقتصادی را یادآور شده‌اند.

اما آقای ساداتیان با نارضایتی از فضای فرهنگ و هنر صحبت می‌کنند، گو اینکه توجه ندارند دولت فعلی در هر زمینه‌ای خوب عمل نکرده باشد، دست کم در این زمینه به درخواست و سلیقه شما عمل کرده است، به عنوان نمونه فیلم مسأله‌داری مانند «خانه دختر» در سینماهای این کشور اکران شد و بعد هم به شبکه نمایش خانگی راه یافت.

باقی فیلم‌ها «مانند عصبانی» نیستم هم با این هجمه رسانه‌ای و مصاحبه‌ها و فشارها به هدف مطلوب آقایان خواهد رسید و البته در میانه این جار و جنجال پوچ بر سر اکران یک فیلم، انتقادات اصلی به دولت و مطالبه‌های اساسی مردم از دولت به فراموشی سپرده خواهد شد.

*نقد سینما

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.