شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰

جایگاه «تحقیق و پژوهش» در تولید آثار تصویری/۴

کریمی: تیتراژ فیلم ها و سریال ها سرشار از اسامی مشاوران و محققان شده اما در عمل گویا فیلم ها بدون هرگونه تفکر و تعمقی ساخته می شوند

عباس کریمی، منتقد و نویسنده

سینماپرس: عباس کریمی منتقد سینما همزمان با هفته تحقیق و پژوهش گفت: تیتراژ فیلم ها و سریال ها سرشار از اسامی مشاوران و محققان شده اما در عمل گویا فیلم ها بدون هرگونه تفکر و تعمقی ساخته می شوند چرا که اغلب آثار سینمایی و تلویزیونی ما از منظرهای مختلف مرتباً در حال لنگیدن هستند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: لزوم انجام تحقیق و پژوهش برای تولید هر کالایی بدیهی است؛ به خصوص برای تولید کالاهای فرهنگی به دلیل اثرگذاری کلانی که می توانند در جامعه و به خصوص نسل های جوان داشته باشند باید چندین برابر تحقیق و پژوهش صورت گیرد اما متأسفانه ما با شرایطی دست و پنجه نرم می کنیم که هیچ تحقیق و پژوهشی برای تولید آثار فرهنگی مان صورت نمی گیرد و همه چیز به سردستی ترین شکل ممکن تولید و سپس پخش می شود.

کریمی با انتقاد از شرایط فعلی تأکید کرد: یک اثر سینمایی و تلویزیونی باید از قبل از نگارش فیلمنامه تا پایان زمان تدوین اش از حضور صاحب نظران، کارشناسان، محققان و پژوهش گرانی در حوزه های مختلف اعم از روانشناسی، جامعه شناسی، دین شناسی و... بهره مند شود و بهتر است محققانی که برای حضور در این پروژه ها دعوت می شوند افرادی باشند که با عالم هنر در ارتباط باشند و سررشته ای از کار هنری داشته باشند تا بتوانند مشاورانی خوب برای یک فیلمساز که دیدگاه هنری دارد داشته باشند.

این منتقد سینما در بخش دیگری از این گفتگو کمبود مطالعه در میان قشر هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری را یکی از دلیل ضعف های اصلی در تولید آثار فرهنگی و هنری برشمرد و خاطرنشان کرد: ای کاش مسئولان فرهنگی و هنرمندان کمی مطالعه کنند!؛ مطالعه سواد می آورد، مطالعه بینش می آورد، مطالعه آگاهی می آورد. مطالعه و خواندن کتاب برای همه افراد در هر سن و قشر و طبقه فرهنگی نیاز مبرم و ضروی است؛ اما یک هنرمند که قرار است اثری فرهنگی را برای استفاده افراد جامعه پدید آور باید سطح مطالعه و آگاهی بالاتری داشته باشد. یک هنرمند نیازمند آن است که بتواند شخصیت های پیرامونش را به درستی بشناسد و آدم ها را به خوبی درک کند و این مهم جز با مطالعه برایش محقق نمی شود.

وی تأکید کرد: مسئولان فرهنگی هم باید همواره در حال مطالعه و تحقیق و پژوهش باشند. کمیت نباید برای آن ها اهمیت داشته باشد. متأسفانه ما در کشوری زندگی می کنیم که مدیران فرهنگی آن آشنایی و قرابتی با مطالعه و کتاب خوانی ندارند و به همین دلیل است که هنر و هنرمند را به درستی درک نمی کنند و همواره غرق در سیاست زدگی های پیرامون شان هستند و همین باعث شده تا آثار تولید شده در سینما و تلویزیون کشور به خصوص طی چند سال گذشته به دلیل فقدان تحقیق و پژوهش به ماندگاری نرسند و با اقبال عمومی از سوی مردم مواجه نشوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.