یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹

«وی‌.او.دی.» و تاثیر آن در حوزه های سینما و تلویزیون

تلویزیون

سینماپرس: در سالهای اخیر رشد فناوری های ارتباطی و افزایش استفاده از ابزارهای الکترونیک سبب شده تا VOD ها نیز جایگاه ثابتی در استفاده مخاطبان از اینترنت داشته باشند. با افزایش وی.او.دی ها یا سایت های اشتراک گذاری ویدئو، رسانه های سنتی مانند تلویزیون با چالش نوینی روبرو شده اند که بخشی از مخاطبان آنها را به سمت خویش جذب کرده است.

به گزارش سینماپرس، سال‌ها پیش تلویزیون مجموعه‌ای به‌نام «آنچه  شما خواسته‌اید» پخش می‌کرد. این برنامه مجموعه‌ای از ویدئوهای جالب با موضوعات متفاوت بود که بر اساس علاقمندی بینندگان تلویزیون جمع‌آوری و تولید می‌شد. ایده ویدئوهای درخواستی چند سال بعد با فراگیر شدن اینترنت و امکان دانلود ویدئو از طریق شبکه جهانی، به ایجاد سایت‌های VOD منجر شد.

VOD مخفف  Video On Demand است که به‌فارسی همان ویدئوی درخواستی می‌شود. عملکرد VOD ها تشابه زیادی به آن برنامه دوست‌داشتنی «آنچه شما خواسته‌اید» دارد با این تفاوت که آنچه مخاطب به‌دنبال آن است در یک فضای تعاملی با اختیارات بسیار بالا در دسترس قرار گرفته است، به همین دلیل VOD ها یکی از محبوب‌ترین سایت‌های اینترنتی به‌شمار می‌روند. سایت‌هایی که چند سالی است با توسعه زیرساخت‌های اینترنت در ایران و  بالارفتن سرعت دسترسی به اینترنت، جای خود را میان سایت‌های محبوب ایرانی نیز باز کرده‌اند.

بازار رو به گسترش VOD های ایرانی باعث شده رقابت تنگاتنگی برای جذب مخاطب بیشتر میان این سامانه‌های ویدئویی درخواستی رخ دهد که مزایا و معایبی دارد. از طریق VOD کاربران امکان آن را می‌یابند تا فیلم‌های سینمایی، مجموعه‌های تلویزیونی، مستندها و… را تماشا کنند. ایده کم نشدن حجم مصرفی اینترنت برای مشترکان برخی از سایت‌های ویدئویی درخواستی باعث شده تا مبارزه با قاچاق فیلم و سریال و جلوگیری از دانلود و تکثیر غیرقانونی راحت‌تر شود و مشترکان ترجیح دهند به‌جای دانلود یک فیلم آن را بدون  کاسته شدن از حجم اینترنت تماشا کنند.

اما تخلف‌هایی نیز در این بین انجام می‌شود مانند قرار گرفتن فیلم‌های قاچاق و غیرقانونی در خروجی VOD ها، در این میان سایت‌های اینترنتی‌ای که خدمات واقعی و بهره‌وری امن و سالم را ارائه می‌دهند نیز وجود دارند.

به طور کلی رعایت اصول حرفه ای و پایبندی به قوانین جاری، رسانه‌ای آن‌لاین و قابل اعتماد را می‌سازد تا مخاطبان بی‌دغدغه از تکنولوژی روز لذت ببرند و از طرفی فیلم و سریال‌های سرزمینمان به‌عنوان کالای فرهنگی بدون محدودیت‌های اکران‌های جهانی و تحریم‌ها و البته صرف هزینه‌های زیاد به دنیا صادر شود و این مهم گرچه با حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده، اما باید با نظارت هرچه دقیق‌تر در ارائه خدمات سایت‌های اینترنتی ادامه یابد تا شاهد تحولی عظیم، امن، کم‌هزینه و پرسود در رسیدن آثار سینمایی و تلویزیون به دست مخاطب نه‌تنها در ایران بلکه در جهان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.