شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷

مستند صفر تا سکو، نمایش الگوهای قهرمان محور زنانه

مستند صفر تا سکو

سینماپرس: مستند صفر تا سکو به زندگی خواهران منصوریان، قهرمانان ووشوی ایران و جهان می پردازد.

به گزارش سینماپرس؛ مستند صفر تا سکو  روایت سه خواهر سمیرمی است که با کمترین امکانات و با تلاش بی‌وقفه قهرمان جهان می‌شوند. این مستند هم اکنون بر روی پرده سینماها است و استقبال خوبی از آن شده. واکنش‌ها در برابر این خبر بیشتر پیرامون حضور سلبریتی‌ها در پیش نمایش‌های این اثر و سفارش آنها به دیدن فیلم است. سینمای ایران در فقدان روایت و الگوهای قهرمان محور به هر ترفندی برای جذب مخاطب در این سال‌ها متوسل شده است.

حال گویا دورانی شکل گرفته است که هنرمندان از دخمه‌های ذهنی و خنثی خود به سمت مسائل اجتماعی و مردمی روی آوردند و شخصیت‌ها و تیپ‌های آثارشان مایه‌هایی از زندگی در جریان مردم را گرفته است. مستند از صفر تا سکو تا حدودی می‌خواهد بازنمای این جنس قهرمانان مردمی باشد. سه خواهر سمیرمی الگوهای زنانه‌ای هستند که در نمونه آثار سینمایی غرب با شمایلی ماچوئی و ابر قهرمانی به تصویر در می‌آیند و با وقار و منشی فمینیستی ارائه می‌شوند.

اما در سینمای ایران شاهد آن هستیم که این الگوهای مردمی با روایت‌هایی خام به تصویر در می‌آیند و با رنگ و لعاب رسانه‌ای که در آثار سینمای هالیوود شاهد هستیم وجود ندارد. از طرف دیگر در الگوهای قهرمان محور سینمای هالیوود صرفا با شخصیت‌های شناخته شده در جامعه روبه رو نیستیم، بلکه در این شاهد آن هستیم که افرادی ناشناخته و از میان زندگی روزانه و در سیلان با خرده پیرنگ‌ها و ترفندهای رسانه‌ای غرب برجسته و مطرح می‌شوند. فیلم نجات سرباز رایان، ویل هانتینگ نابغه، فارست گامپ از این جنس آثار هستند.

هالیوود در کنار پرداختن به الگوهای ناشناخته و گمنام به طرح شخصیت‌های ماچوئی و قهرمان محوری همچون بتمن، اسپایدرمن، زن گربه‌ای، کمان‌دار، فلش و… می‌پردازد. این رویکرد و مدیریت رسانه‌ای هالیوود در انتخاب کاراکترهای آثار سینمایی گویا در سینمای ما در حال شکل‌گیری است. و مستند از صفر تا سکو را می‌توان نمونه‌ای از این موج دانست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.