یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴

با اشاره به تبدیل انجمن سینمای دفاع مقدس فعلی به گروه سینمایی روایت فتح؛

انحلال انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تکذیب شد/ انجمن با برگزاری مجمع عمومی، انتخاب شورای مرکزی و برگزیدن مدیرعامل تا جشنواره بعدی مقاومت دوباره راه اندازی می شود!

احسان محمدحسنی در چهره هنر انقلاب اسلامی در سال ۹۵

سینماپرس: احسان محمدحسنی، پس از گذشت بیش از یک هفته از انتشار زمزمه هایی مبنی بر احتمال کوچک سازی یا انحلال انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در برخی خبرگزاری های رسمی، با انتقاد از اعتراضاتی که در پی انتشار این اخبار صورت گرفت و تعبیر آن به جوسازی(!)، و با ادبیاتی متفاوت این موضوع را تکذیب کرد!

به گزارش سینماپرس، با اعلام خبر پایان فاز طراحی مجموعه فرهنگی تخصصی و پردیس «روایت فتح» گفت: زنجیره طراحی، تولید و پخش روایت فتح با ساخت پردیس سینمایی و مجموعه فرهنگی روایت فتح در ماه‌های آتی و در مساحتی نزدیک به ۷۰۰۰ متر کلید خواهد خورد. در طراحی این مجموعه فرهنگی و هنری ۸ سالن سینمایی با ظرفیت ۵۰ تا ۴۰۰ نفر در نظر گرفته شده است. در کنار این سالن ها یک مرکز اجتماعات با ظرفی ۵۰۰۰ نفر نیز ساخته خواهد شد. در کنار این سالن ها یک مرکز اجتماعات با ظرفی ۵۰۰۰ نفر نیز ساخته خواهد شد.


مدیر بنیاد فرهنگی روایت فتح همچنین با اشاره به ساخت نگارخانه‌های هنرهای تجسمی و دو سالن تخصصی تئاتر در پردیس «روایت فتح» اظهار داشت: این مجموعه به یکی از پاتوق‌های فرهنگی برای علاقمندان و مردم تبدیل خواهد شد که امیدواریم شرایط ساخت و تکمیل آن به زودی فراهم شود. مرکز آرشیو تخصصی آثار هنری، دو سالن بلک باکس، مرکز خرید و فروش محصولات فرهنگی و هنری، کافه رستوران و پاتوق گفتگو نیز برای این مجموعه در نظر گرفته شده اند. همچنین دبیرخانه دائمی جشنواره‌های بین المللی سینما، تئاتر و هنر مقاومت نیز در «پردیس سینمایی» دایر خواهد شد. تلاش شده است این مجموعه با معماری ایرانی اسلامی طراحی و ساخته شود و انشاالله به یکی از مراکز تخصصی فرهنگی و هنری تهران بزرگ تبدیل خواهد شد.

حفظ فضای سبز و رعایت استانداردهای زیست محیطی در حیاط شهری از جمله ویژگی‌های این مجتمع فرهنگی است که طرح آن جهت اخذ مجوزهای لازم و پروانه ساخت به شهرداری تهران ارائه می‌شود. هزینه کاهش یک طبقه از مجتمع مذکور صرف احداث یک مرکز فرهنگی هنری کودکان و نوجوانان در شهرستان زلزله زده سرپل ذهاب خواهد شد.

«درب» آرشیو روایت فتح را باز کردیم

محمدحسنی درباره گروه مستند روایت فتح نیز اظهار داشت: هفت ماه پیش، یعنی روزی که وارد بنیاد روایت شدیم، گروه مستند روایت فتح برای سال ۹۶، ۲۷ قسمت مستند را در برنامه جهت تولید داشت. اما امروز نزدیک به ۳۵۰ اپیزود یا قسمت قرارداد بسته شده است که در حول موضوعات مختلف انقلاب، دفاع مقدس، تاریخ معاصر و محرومیت زدایی و مسائل اجتماعی ساخته می‌شوند. همچنین بخش آرشیو گروه روایت فتح که سال‌های متمادی خاک می‌خورد و به روز نمی‌شد در حال حاضر در اختیار مستند سازان است و فیلمسازان سینمای انقلاب  قرار می‌گیرد.

طرح جامع شهرک سینمایی دفاع مقدس آماده است

مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح در خصوص شهرک سینمایی انقلاب و دفاع مقدس هم گفت: ما طرح جامع شهرک سینمای دفاع مقدس را آماده کردیم. این شهرک در دهه ۷۰ و ۸۰ فقط از آن بهره‌برداری می‌شد و چیزی به داشته‌های شهرک اضافه نشده بود. طرحی که آماده شده است، یک طرح مفصل است و دارای فاز های مختلفی است. در این هفت ماه در بخش سخت افزاری مانند آکسسوار و وسائل صحنه، لباس، دکور، تجهیزات و خودروهای تاریخی و... تقریبا انبارهای شهرک پر و پیمان شده است. در حال حاضر ۹ پروژه به طور همزمان در حال تولید در این شهرک هستند اعم از ۵ سریال و ۴ سینمایی که اگر خدا بخواهد بعد از یکی دو سال چنانچه امکاناتی فراهم شود، وارد فاز اجرایی طرح جامع خواهیم شد. اگر بتوانیم با توجه به موقعیت مکانی شهرک که حد فاصل شهر تهران و فرودگاه امام(ره) است، یک مجموعه اقامتی ایجاد کنیم هم باعث می‌شود افراد بیشتری مراجعه کنند و هم یک منطقه گردشگری و اقامتی خوب برای علاقمندان ایجاد شود. با اجرای طرح جامع برای فیلم‌ها، سریال‌ها، کلیپ‌ها و سایر آثار هنری... با بازسازی شهر خرمشهر و برخی نقاط کشور فکر می‌کنم دیگر نیازی به رفتن فیلم سازان به شهرها نباشد و تقریبا در این بخش بی‌نیاز شویم. استودیوهای بزرگی را هم در نظرگرفتیم چراکه چه بخواهیم و چه نخواهیم فیلم‌های بزرگ از استودیوهای بزرگ عبور می‌کنند. لذا استودیوهای مجازی با ابعاد وسیع هم در طراحی در طرح جامع در نظر گرفته شده است که این استودیوها و سوله‌های بزرگ در کنار کارگاهها و انبارهای دکور طراحی شده است.

محمد حسنی افزود: فاز اول طرح جامع شهرک سینمایی انقلاب و دفاع مقدس را بدون اینکه منتظر تامین اعتبار باشیم شروع کردیم چون عقیده داریم که باید درهای شهرک را باز کرد و از فیلمسازان به نحو شایسته میزبانی کرد.

ادامه انتشار کتاب‌های عکس در گروه عکس روایت فتح

احسان محمد حسنی با بیان اینکه انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس یکی از قدیمی‌ترین و خوشنام‌ترین مجموعه‌های بنیاد روایت است افزود: این انجمن در جمع آوری عکس‌ها و آثاری که در حال از بین رفتن بوده و همچنین انتشار کتاب‌های عکس و برپایی نمایشگاهها و کارگاههای آموزشی عکس موفق بوده و فعالیتهای چشمگیری داشته است. آخرین اثری که طی این هفت ماهه آماده شده کتاب عکس کرمانشاه است. اثری بسیار نفیس و ارزشمند، که در هفته‌های آتی طی مراسمی رونمایی خواهد شد.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت فتح با اشاره به اینکه این انجمن در دوره جدید با عنوان گروه عکس روایت فتح فعالیت خواهد کرد گفت: انتشار کتاب عکس عکاسان مختلف ادامه خواهد یافت.

وی افزود:  امسال ۴ کتاب عکس از عکاسان را در دستور کار داریم، جهت انتشار کتاب عکس استان ها کارهایی صورت داده‌ایم که در این راستا کتاب آذربایجان شرقی در حال آماده شدن است. گروه عکس روایت فتح یک آژانس عکس هم طراحی کرده که امسال امیدواریم بتوانیم مقدمات راه اندازی آن را فراهم کنیم. که برنامه‌های این آژانس را میر هاشمی اعلام خواهند کرد.

حکم انتصاب دبیر جشنواره تئاتر مقاومت بزودی اعلام می شود

مسئول بنیاد فرهنگی روایت فتح در ادامه در خصوص گروه هنرهای نمایشی روایت فتح با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته این انجمن حمایت از آثار نمایشی و اجرای صحنه‌ای را دستور کار خود داشته گفت: این گروه در حال آماده شدن برای جشنواره تئاتر مقاومت در حال تدارک و آماده سازی مناسب برای برگزاری تئاتر جشنواره مقاومت در سال آینده است که مهمانانی از سایر کشور های محور مقاومت برای حضور در این جشنواره دعوت خواهند شد که البته به زودی حکم انتصاب دبیر این جشنواره اعلام خواهد شد.

استراتژی گروه هنرهای تجسمی روایت فتح رفتن آثار میان مردم است

محمد حسنی درباره فعالیتهای گروه هنرهای تجسمی روایت فتح نیز اینطور ادامه داد: این گروه با حضور استاد نجابتی فعالیت‌های جدیدی را پیش‌بینی کرده و در حال تدارک و آماده سازی جشنواره باشکوه برای برگزاری این جشنواره در سال آینده هستند. وی اضافه کرد: استراتژی اصلی این انجمن که از این به بعد با عنوان گروه تجسمی روایت فتح شناخته می‌شود در دوره جدید در اندیشه مردمی کردن هنر تجسمی در کنار برگزاری نمایشگاه و جشنواره‌های متنوع است و بیرون آوردن آثار از دل نمایشگاههای خصوصی به فضای شهری و عمومی  است. نمونه آن هم یادمان شهید حججی بود که فراخوان آن را نیز اعلام کردند و بعد از انتخاب طرح برتر، یکی از میادین شهر را با هماهنگی شواری شهر تهران برای اجرای این کار در نظر می‌گیریم و اجرای آن را بر عهده خواهیم گرفت.

محمدحسنی انتشار نشریه تخصصی هور از سوی گروه هنرهای تجسمی روایت فتح را یک اتفاق خوب دانست و افزود: نمایشگاه‌های خیابانی فعالیتی بود که دوستان در هفته دفاع مقدس با استفاده از عکس‌های انجمن عکس یک فضای بصری را در بیلبوردهای شهری به نمایش درآوردند. کارهایی را نیز در جزیره فارسی ایران در نظر گرفته‌اند که انشا الله به موقع خود اطلاع رسانی خواهند کرد.

مدیر بنیاد فرهنگی روایت فتح، در خصوص انتشارات روایت فتح نیز با بیان این که این مجموعه بسیار جوان شده و آثار و محصولات متنوعی نسبت به گذشته منتشر خواهد کرد، انتشار مجله‌های «روایت فتح» و «نزدیک» را از فعالیت‌های جدید این مجموعه عنوان کرد. محمدحسنی همچنین از انتشار کتاب‌هایی متفاوت در ماههای آتی خبر داد.

احسان محمدحسنی با بیان این موضوع که ساختار بنیاد فرهنگی روایت طی هفت ماهه گذشته شامل تغییراتی است به سراغ موضوع انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس رفت. وی با بیان اینکه بنیاد روایت طی بیست ساله گذشته دچار عقب ماندگی شده بود، افزود: برای جبران این عقب افتادگی نیاز بود که مجددا یک خون تازه در رگ‌های این بنیاد تزریق شود و مجموعه روایت فتح را از یک مجموعه خاموش و کنار افتاده به یک مجموعه در مرکز منظومه فرهنگی تبدیل کند. به همین منظور تصمیم گرفتیم نشان و برند محبوب روایت فتح را دوباره احیا کنیم و تمام تولیدات این بنیاد با همین برند منتشر شوند. به نظر ما این اتفاق سنجیده و فکر شده‌ای است و در این مسیر عمل خواهیم کرد.

درباره انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس آدرس غلط می‌دهند؛ انحلالی در کار نیست

مدیر بنیاد فرهنگی روایت فتح، درباره برخی اخبار مبنی بر انحلال انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز گفت: انحلالی در کار نیست. بلکه برخی از دوستان ما یک خبر موهوم و خودساخته را مطرح کردند و برمبنای صورت مسئله‌ای که وجود خارجی نداشته شروع به جوسازی، توهین و تهمت کردند. برخی از این دوستان مورد احترام ما و  از پیشکسوتان و موسپیدکردگان سینمای دفاع مقدس‌اند. ما به هیچ وجه بنای انحلال این انجمن را نداریم و اتفاقا میخواهیم آن را تقویت کنیم. اگرچه گروه سینمایی روایت فتح از این پس تولیدات سینمایی بنیاد روایت را مدیریت خواهد کرد، اما ما به دنبال این هستیم که انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس را قوی‌تر از گذشته در عرصه سینما ببینیم که لازمه آن برگزاری مجمع عمومی و انتخاب شورای مرکزی و نهایتا برگزیدن مدیرعامل انجمن است و امیدواریم این اتفاق تا قبل از جشنواره بعدی فیلم مقاومت رخ دهد. کاری که پیش از این صورت نگرفته است و لازم است که اتفاق بیفتد. ما امروز در حوزه بیمه‌های تکمیلی هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس، در خصوص حمایتهایی که احتیاج دارند و در مسائل شخصی و رفاهی آنان انجمن یا صنفی را نداریم که انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس این خلا را پر خواهد کرد.

محمد حسنی در ادامه اضافه کرد: مبنای فعالیت ما در گروه سینمایی روایت فتح نیز، میدان دادن به کسانی است که اثر قابل قبول و قدرتمند و باکیفیت تولید کنند؛ هم در محتوا و مضمون و هم در فرم و قالب. کسانی که اگرچه موسپیدکرده سینمای دفاع مقدس اند و مورد احترام اند، اما باید اجازه تنفس به فیلمسازان دیگر هم بدهند. قرار نیست صرفا یک باند، گروه یا جناح به فعالیت در سینمای انقلاب و دفاع مقدس بپردازد. دفاع مقدس و انقلاب اسلامی متعلق به همه آنهایی است که دل در گروه این آب و خاک دارند.

مدیر بنیاد فرهنگی روایت فتح خاطر نشان کرد، ما امیدواریم کسانی که تولیداتشان بایگانی می‌شود و حتی خودشان از اکرانش سرباز می‌زنند، فضای سینمای دفاع مقدس را ملتهب نکنند. برخی دوستان مورد احترام ما، که رفتارهایی شبیه کاهنان معبد آمون دارند درباره انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس آدرس غلط می‌دهند.

ما امیدواریم کسانی که سرگرم باشگاه داری و بساز و بفروشی هستند، دایه مهربان تر از مادر سینمای انقلاب نشوند. اگرچه آنها هم حق دارند فیلم بسازند، اما سیاست ما این است که کسانی که شایسته‌تر هستند و با آثارشان ثابت می‌کنند، برای انقلاب و شهدای دفاع مقدس دلسوزترند در این عرصه بمانند و به فعالیت خود ادامه دهند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح در پایان تاکید کرد: این مصاحبه را می‌خواستیم دوسال آینده انجام دهیم اما به خاطر دوستی خاله خرسه برخی از دوستان که می‌خواستند دل بچه‌های سینمایی را خالی کنند، لازم بود توضیحاتی درباره برنامه‌ها و فعالیت‌های بنیاد فرهنگی روایت فتح ارائه شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.