شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰

سریال «سایه‌بان» روایت اقشار تلاشگر جامعه

سریال سایه‌بان

سینماپرس: مجموعه تلویزیونی «سایه‌بان» که به تازگی پخش آن از شبکه دو سیما آغاز شده، داستان اقشاری از جامعه است که اخلاق مهمترین دارایی‌ آن هاست.

به گزارش سینماپرس؛ با تماشای قسمت‌های ابتدایی از سریال «سایه‌بان» می توان به این نتیجه اولیه رسید که زندگی قشر کارگر و کار از موضوعات اصلی و دغدغه سازندگان سریال است. کار و کارگر که از مباحث اصلی زندگی امروز بشمار می رود موضوعی که برادران محمودی در نمایش آن موفق عمل کردند. 

مسئله تامین کار و نیازهای کارگران با توجه به امیدها و نگرانی‌های آن‌ها همیشه مورد توجه است اینکه گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما تلاش دارد با محور قرار دادن روابط جوانانی از این قشر از جامعه به واقعیت زندگی آنها نزدیک شود قابل ستایش است.

زندگی ساده  افرادی که روزی حلال در سفره کوچکشان گرم و پر مهر است . یک کارگاه مبل سازی ورشکسته در جنوب شهر که بدلیل بدهی به بانک و تولیداتی که فروش نرفته و طلبکاری‌های که دارد، محل مناسبی برای طرح موضوع بیکاری و گرفتاری کارگرانش است. سهراب قهرمان قصه و سعید رفیقش دو جوان از منطقه ای کارگر نشین در گیر و دار معاش برای تامین نیازهای خانواده خود صادقانه تلاش می‌کنند و امیدوارانه به آینده از پا نمی نشینند. سهراب باید خواهرش سارا را عروس کند، خواهری که جوانی به نام آرمان از خانواده‌ای مرفه عاشق او شده است. بدلیل گره خوردن نیازهای سهراب با کارگاه در حال تعطیل شدن و مشکلات مبتلابه آن، کارگاه حتی می تواند مانع ازدواج سارا و آرمان شود. عشقی شریف، عشقی که در مسیر داستان بالا و پایین‌های فراوانی را تجربه می کند.

کار برای تامین نیازهای زندگی از مهمترین مسایل افراد یک جامعه استنبودن شغل و شمار جوانان بیکار در روابط افراد جامعه ظهور و بروز دارد و روابط افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد قصه زندگی نسترن و سعید از نمونه های بسیار خوب زوج جوانیست که پس از ازدواج با بیکاری مرد روبرو شده است مردی که توانایی انجام کار را دارد اما شرایط جامعه تحریم نوسان ارز و ... او را بیکار کرده است.

سریال «سایه‌بان» برادران محمودی روابطی که بر پایه عشق و احترام بنا گذاشته شده است را روایت می کند روابط مردمی که به گفته امام راحل (ره) «حیات یک ملت مرهون کار و کارگر است » افراد تلاشگری که زندگیشان آسیب پذیر است. پدران و مادرانی که اخلاق مهمترین دارایشان است، دارایی که در امروز روزگار برای فرزندانشان بسیار راه گشاست.

از این دست آثار که کارخانه های ورشکسته و درگیری مدیران کارخانه‌ها با این مسئله را در این سالها شاهد بودیم سریال‌هایی که بیشتر به مدیران کارخانه‌ها توجه داشته و ورشکستگی و نوسانات ارزی را در زندگی این قشر از افراد توجه کرده است اما «سایه‌بان» با متمرکز شدن روز زندگی کارگران که قشر آسیب پذیر جامعه هستند به درستی به اصل زندگی این قشر نزدیک شده و به دور از هرگونه بزرگنمایی و نمایش تلخی‌ها به زندگی با عشق و  علاقه خانواده‌های کارگرانی که مجبور به ترک محل کار به دلیل نوسانات اقتصادی هستند، توجه دارد. 

شروع خوب و قابل قبولی در سریال شاهد هستیم و تدوین خوب و نماهای سینمایی اثر که در تلویزیون کمتر دیده می شود ، توانسته به جاذبه های بصری سریال کمک بسیار شایانی کند.

نکته قابل توجه سریال تیتراژ پایانی سریال با ترانه ای از محسن چاوشی در مورد موضوع کار و عشق و روابط آدمها رنگ خاصی به پایان بندی سریال داده است و در هر قسمت این پاینبدی به دلیل موضوع سریال تصاویری از شغل های مختلف به پایان‌بندی آن قسمت رنگ و بوی خاصی می دهد و همین باعث می ‌شود برخلاف دیگر سریال‌ها که مخاطب به تیتراژ پایانی توجهی ندارد با دقت سریال را تا پایان تیتراژ دنبال کند که نشان از خلاقیت سازندگان اثر می‌دهد.

سریال «سایه بان» به خوبی توانسته توجه بیینده تلویزیونی را به خود جلب کند ، برادران محمودی با خود تجربه ای را از سینما به تلویزیون آورده اند که گرانبهاست و قصه را به گونه‌ای ملموس و واقعی ترسیم کرده‌اند که مخاطب با شخصیت‌ها هم‌ذات‌پنداری کرده و خود را جای آنها می‌بیند.  

داستان سریال سایه‌بان برادران محمودی و با تکیه بر زندگی قشر کارگر، روابط، بیم‌ و امیدهای آنها طراحی شده است. در خلاصه داستان آمده: «سایه‌بان قصه زندگی امروز ما و شماست. دو رفیق که در منطقه‌ای کارگر نشین بزرگ شده‌اند، تا پای جان تلاش می‌کنند تا با امید چراغ خانه‌هایشان را روشن نگه دارند. ایستاده‌اند در برابر سرنوشت سرکش. عشق و ایمان، خون می‌شود در رگ‌هایشان تا از پا نیفتند و دل‌خوش بمانند به رحمت خدا و فرداهای بهتر. اما زخمی در راه است. زخمی که سنگ محکی‌ست برای رفاقت دیرینه‌شان.»

بازیگران: امین تارخ، هستی مهدوی، محمدرضا غفاری، مجتبی پیرزاده، محمد ولی‌زادگان، رویا جاویدنیا، افسانه کمالی، حسام محمودی، المیرا دهقانی، علیرضا جعفری، سینا مهراد، افشین اخلاقی، زهرا بهروزمنش، علیرضا ثانی‌فر، سجاد دیرمینا، پیمان مقدمی، علی غلامی با حضور پریوش نظریه، رویا تیموریان، بهزاد فراهانی، کمند امیرسلیمانی و علی اوسیوند، محمد عمرانی با هنرمندی کامران تفتی و آناهیتا افشار.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.