شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس:

چرا سینما زندگی قهرمانان واقعی را به تصویر نمی کشد

  سردار احمد حق طلب

سینماپرس: سردار احمد حق طلب گفت: اکثر کتابهایی که در مورد دفاع مقدس نوشته شده اند بسیار فاخر هستند و قابلیت تبدیل به فیلم را دارند اما تا حدی در این زمینه از سوی سینماگران کم توجهی می شود.

به گزارش سینماپرس؛ سردار احمد حق طلب روز جمعه در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب ناشران جهان اسلام و هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در جمع خبرنگاران افزود: اگر به فیلمهای هالیوود نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که آنها بعضا با داستانسازی از تاریخ در نمایش وقایعی که اتفاق نیفتاده است به قهرمانسازی می پردازند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در فیلمهای هالیوودی از دوره جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم یا جنگهای منطقه ای فیلمهایی ساخته می شود که دور از واقعیت بوده و صرفا فقط قهرمانسازی است. این در حالی است که در دفاع مقدس ما قهرمانان واقعی داریم و کتابهای بسیار موفقی از قهرمانان واقعی جنگ هشت ساله تحمیلی نوشته شده است که هر کدامشان می توانند یک پشتوانه قوی سینمایی داشته باشند.


رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس بسیج و سپاه گفت: هشت سال دفاع مقدس به لحاظ زمانی یکی از طولانی ترین جنگها در ایران و در منطقه بود و ویژگیهای خاصی دارد که از جمله آنها مقابله جمهوری اسلامی با حداقل ۴۰ کشور در این جنگ است.
وی افزود: طبق بررسی انجام گرفته از مجموعه تجهیزات جنگی و اسیرانی که از هشت سال دفاع مقدس گردآوری شد بیش از ۴۰ کشور به عراق در این جنگ کمک مالی یا تجهیزاتی کرده اند و ایران در این جنگ از ۳۳ کشور اسیر گرفته است.


سردار حق طلب ادامه داد: تاکنون هیچیک از سازمانهای بین المللی نه شروع تجاوز عراق به ایران و نه استفاده از سلاحهای غیرمجاز مانند تسلیحات شیمایی را محکوم نکرده اند و نشان می دهد رژیم بعث در این جنگ از پشتوانه سیاسی مطلوبی برخوردار بود.
وی گفت: نحوه جنگیدن و مبارزه ایران و روشهای جدیدی که نیروهای بسیجی و مسلح ایرانی در این جنگ بکار بردند و مواردی که پیشتر به آن اشاره شد همه موضوعاتی جذاب برای تولید فیلمهای فاخر و قهرمانپروری براساس واقعیتهای جنگ است.


وی افزود: در حوزه دفاع مقدس خاطرات شفاهی، رمان، داستان، پژوهش و گونه های مختلف ادبی وجود دارد. بیش از ۱۶ هزار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس تولید شده که چاپ برخی آنها براساس مطالبه و علاقه مردم از مرز ۱۳۰ مرتبه نیز گذشته است. همین نشان می دهد این کتابها از نظر ادبیاتی فاخر و از نظر داستانی پرمخاطب و جذاب هستند.
وی ادامه داد: با اینکه فرهنگ دفاع مقدس عمر کوتاهی دارد اما رشد زیادی داشته و پرمخاطب است. چرا حوزه هنری و حوزه سینمایی در کشور به این مهم توجه نمی کنند و زندگی قهرمانان واقعی را به تصویر نمی کشند.

* نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس به نمایشگاه بین المللی کتاب مقاومت تبدیل می شود
سردار حق طلب همچنین گفت: نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس که هشتمین دوره آن هم اکنون در مشهد در حال برگزاری است در آینده نزدیک به نمایشگاه بین المللی کتاب مقاومت تبدیل می شود.
او افزود: در تلاش هستیم یک ارزیابی از همه کشورهایی که به نوعی مورد تجاوز استکبار قرار گرفته اند و درگیر جنگ ناخواسته شدند یا کشورهایی که در آنها نیروی مقاومتی برای جلوگیری از تجاوزها شکل گرفته داشته باشیم. این ارزیابی شامل کشورهای ویتنام، لبنان، فلسطین، برخی کشورهای آمریکای لاتین و آسیایی می شود و صرفا مختص کشورهای اسلامی نیست زیرا موضوعات مربوط به جنگ و مقاومت در آن کشورها موضوعاتی جالب و پرمخاطب و مبتنی بر واقعیتها است. وی درباره موزه دفاع مقدس مشهد هم گفت: هم اینک موزه دفاع مقدس مشهد در منطقه کوهسنگی توسط سپاه و بسیج در حال ساخت است که اگر پشتوانه دولت باشد یکی از قویترین موزه های کشور خواهد بود.


نوزدهمین نمایشگاه کتاب ناشران جهان اسلام همزمان با هشتمین نمایشگاه ملی دفاع مقدس و هفته فرهنگی الجزایر در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.