سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹

آشنایی با مجموعه مستند «خشت بهشت» +فیلم و عکس

مستند«خشت بهشت»

سینماپرس: مجموعه مستند «خشت بهشت» که به نوعی بزرگترین مجموعه مستند تاریخی سیمای جمهوری اسلامی نیز می باشد، به زودی روی آنتن شبکه یک سیما می رود.

به گزارش سینماپرس، مجموعه مستند «خشت خام» که با سفر به چهل شهر در ایران و سایر کشورهای جهان ساخته شده، بزرگترین مجموعه مستند تاریخی رسانه ملی است. در این مستند رابطه متقابل انسان و فضای پیرامونش از منظرِ بررسی فلسفه و حکمتِ، دو مفهومِ" زیبایی"و" زشتی"در قالبِ آسیب شناسیِ" جامعه شناسی توسعه شهری" و اهمیت  حفظ "تنوع زیست فرهنگی" بررسی می شود.

تهیه کننده و کارگردان این مستند زیبا که مراحل پایانی تولید خود را طی می کند، "رامین حیدری فاروقی" است. او متولد سی و یکم اردیبهشت ١٣٤٥ تهران و دانش آموخته کارشناسی کارگردانی سینما و کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر ودانشجوی دکترای فلسفه ی هنر می باشد.

فاروقی تاکنون داور جشنوارهای مستند متعددی از جمله "جشنواره فیلم شهر"، "جشنواره سیمای استانها"، "سینما حقیقت"، " جشن خانه سینما"و"جشنواره ی فیلم فجر" بوده است. او درسال١٣٩٠، برنده جایزه بهترین کارگردانی مجموعه بلند مستند، با عنوانِ "شرق، دیوار، آفتاب»، در نخستین جشنواره تلویزیونی جام جم شد. رامین فاروقی درخصوص جزییات مستند «خشت بهشت» اظهار داشت: این مجموعه ١٠٠٠ دقیقه ای در٢٦ قسمت ٤٠ دقیقه ای در گروه «فرهنگ، تاریخ و هنر» شبکه یک سیما تولید شده که در طی ٨ سال و در نزدیک به چهل شهر ایران و جهان، در قاره های مختلف تولید شده است.

او تصریح کرد: این مستند شاعرانه، سفری حکمی به آفاق است تا از نیاز قدسی بشر به تجربه و خلق زیبایی بگوید. بعضی از پرسش های این سفر که در همراهی مسافرانش، مطرح می شود، چنین هستند:

نقش محیط زیبا درشکل و شخصیتِ زندگی ما چیست؟ جغرافیا چه تأثیری بر تاریخ گذاشته است؟ هویت فردی و اجتماعی چیست و نوع ایرانی- اسلامی آن چگونه شکل گرفته است؟. او درباره سابقه کاری اش در پیشه مستند سازی گفت: این حرفه را در سال ١٣٧٣ شروع کرد و از جمله آثار او می توان به "رودی تا بهشت "در شبهه قاره ی هند"، "اینجا آفریقاست" و"شرق، دیوار، آفتاب" در چین اشاره کرد.

رامین فاروقی ادامه داد: «رؤیا نونهالی»، «محسن حسینی» و«پروفسور شریف حسین قاسمی» که در مجموعه های مستند پیشین، او را در«آفریقا، چین و هند» همراهی کرده بودند، بخش هایی از مستند خشت بهشت را همراهی کردند. فاروقی این بار، خود در برابر دوربین خشت بهشت قرار گرفته است و راهنمای این طولانی ترین سفر مستند تلوزیون ایران است. او که بیش از٨٠٠٠ دقیقه مستند در نقاط مختلف جهان ساخته است می گوید: شعر، موسیقی، معماری، انواع نقش پردازی و داستان سرایی معرفت اندیش ایرانی - اسلامی و تمام حوزه هنر مقدس، حاصل معاشرت با مفهوم و انواع تجلّی مطلقِ زیبایی یعنی«بهشت» است.

عوامل تولید مستند خشت بهشت عبارتند از: تصویر و تدوین«امیر خسرو شاهوردی»، آهنگساز «فردین خلعتبری»، تولید و هماهنگی«امید مهدوی»، عکاس «کامیار مینوکده»، پژوهش و نگارش و روایتگر«رامین حیدری فاروقی».


مجموعه مستند «خشت بهشت» کاری از گروه « فرهنگ، تاریخ و هنر» شبکه یک سیما است که در دی ماه ١٣٩٦ از این شبکه روی آنتن می رود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.