دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰

تورهای اروپا؛ شیوه جدید قاچاق فیلم‌های ایرانی

تورهای اروپا

سینماپرس: هفته‌های فیلمی که به نام جشنواره فیلم‌های ایرانی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود یکی از منشأهای قاچاق فیلم هاست.

به گزارش سینماپرس، قائم‌مقام یکی از شرکت‌های عرضه‌کننده خانگی معتقد است که نسخه قاچاق یکی از فیلم‌های اخیر از تورهای اروپایی این فیلم به بیرون درز کرده است.


بار دیگر یکی از فیلم‌های سینمای کشور، طعمه قاچاقچی‌های فیلم شد تا مشخص شود، همچنان منفذهای انتشار غیرقانونی فیلم‌ها باز است و نهادهای مربوطه فعالیت چندانی نمی‌کنند. قائم‌مقام یکی از شرکت‌های توزیع‌کننده فیلم درباره انتشار غیرقانونی یکی از فیلم‌های این شرکت در فضای مجازی در یک هفته اخیر توضیح داد: این فیلم سینمایی در اختیار افراد زیادی قرار نداشته است. برای ارسال فیلم‌های سینمایی به دستگاه‌های مختلف دولتی لوگوهایی بر روی فیلم اضافه می‌شود که مشخص می‌کند نسخه برای بازبینی کدام ارگان دولتی است.

این احتمال وجود دارد که نسخه قاچاق فیلم مذکور از تور نمایش این فیلم سینمایی در اروپا درز کرده باشد، اما بازهم نمی‌توان با قاطعیت گفت که این فیلم چگونه وارد بازار غیرقانونی شده است و شاید خیلی هم مهم نباشد که نسخه غیر قانونی از کدام ناحیه انتشار یافته است.

برای ما این موضوع حائز اهمیت است که چرا نسخه قاچاق یک فیلم سینمایی می‌تواند به این راحتی در داخل کشور بدون هیچگونه نظارتی دست به دست شود و بسیاری از سایت‌ها این جرات را به خود بدهند که لینک غیر قانونی یک فیلم سینمایی را بارگذاری کنند.


این فعال شبکه نمایش خانگی با اشاره به اقدام سعید سهیلی در آتش زدن کارت خانه سینما  به دلیل  عدم‌حمایت خانه سینما در جلوگیری از قاچاق فیلم‌ها، درباره فعالیت ستاد صیانت از محصولات سمعی و بصری وزارت ارشاد گفت: این سازمان در ساختمانی قرار دارد که در بهترین حالت ۵۰ نفر در آن مشغول کارند، حال این ۵۰ نفر چگونه می‌توانند با هزاران قاچاقچی محصولات فرهنگی مبارزه کنند؟

الان وقتی از قاچاق شدن فیلم‌های سینمایی شکایت می‌کنیم، می‌گویند که این فیلم‌ها مستهجن یا خارجی نیستند، این فیلم‌ها ایرانی هستند و مشکلی برای پخش آن وجود ندارند.

گویا در کشور ما تنها از حقوق تهیه کنندگان بیگانه دفاع می‌شود. با قاچاقچیان محصولات فرهنگی که علاوه‌بر میلیاردها تومان ضرر مالی به موسسات، برخورد جدی صورت نمی‌گیرد و آنها پس از جریمه نقدی بسیار ناچیز آزاد می‌شوند و با اکانتی دیگر به قاچاق فیلم‌های سینمایی ادامه می‌دهند!

*کیهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.