سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۵

داریوش باباییان:

آیا هرچه فروش خوب است باید نصیب شرکت های متبوع آقایان شود؟

داریوش بابائیان

سینماپرس: از جمله فیلم های کودک روی پرده «حقه باز دم دراز» است؛ فیلمی به کارگردانی علیرضا محمودزاده و تهیه‌کنندگی داریوش باباییان که با پخش شکوفافیلم روی پرده رفته و در مدت زمانی پنج هفته‌ای با حداقل تبلیغات محیطی توانسته نزدیک به نیم میلیارد هم فروش داشته باشد.

به گزارش سینماپرس؛ از آنجا که طبق آیین نامه شورای صنفی نمایش در فصل پاییز، فیلمها در صورت حفظ کف فروش میتوانند تا ده هفته روی پرده باشند اینکه شورای صنفی نمایش در تازه ترین جلسه خود حکم به تعویض «حقه باز دم دراز» و روی پرده رفتن فیلمی دیگر داده به شدت پرسش برانگیز به نظر می رسد.

داریوش باباییان تهیه‌کننده فیلم و مدیر پخش شکوفافیلم با تأکید بر غیرقانونی بودن تصمیم شورای صنفی نمایش از شکایت به دادسرای فرهنگ و رسانه خبر داد و گفت: شورای صنفی نمایش آیین‌نامه‌ای دارد که طبق آن در فصل پاییز فیلمها با حفظ کف فروش می‌توانند تا ده هفته روی پرده باشند. «حقه باز دم دراز» در ۵ هفته ای که روی پرده بوده در بدترین شرایط اکران و با توجه به تعطیلی چندروزه سینماها به دلیل سوگواری، توانسته کف فروش خود را حفظ کند اما به ناگاه حکم به تعویض آن داده‌اند که کاملا خلاف آیین نامه است.

باباییان با اشاره به چرایی رقم خوردن این اتفاق بیان داشت: هفته گذشته همایون اسعدیان رییس شورای صنفی نمایش بدون درنظرگرفتن حفظ کف فروش از لزوم تعویض «حقه باز…» سخن گفت و در هفته جاری هم با اینکه خودش در جلسه شورای صنفی نبود از لوکیشن سریالش(!) تلفنی دستور به تغییر فیلم داده است!

این پخش کننده باسابقه ادامه داد: جالب است که در جلسه امروز شورای صنفی نمایش تمامی اعضای حاضر در شورا به خاطر عمل به آیین‌نامه، دستور به تثبیت اکران «حقه باز…» دادند و این تصمیم را به اطلاع همایون اسعدیان هم رساندند اما رییس شورای صنفی نمایش تلفنی به اعضای شورای صنفی نمایش گفته که باید فیلم ما را عوض کنند!

داریوش باباییان خاطرنشان ساخت: چطور بود وقتی فیلم «یک روز بخصوص» همین آقای اسعدیان روی پرده بود تا سقف ۸ هفته‌ای اکران بهاری آن را حفظ کردند و چطور بود وفتی فیلم رفیق‌شان مازیار میری «سارا و آیدا» روی پرده بود تا ۱۰ هفته که سقف اکران تابستانی بود فیلم را نگه داشتند اما به ما که رسید که آسمان تپید! همان طور که رییس شورا حق خودشان و رفیق شان میدانند که از امتیازات آیین نامه استفاده کنند این حق بقیه پخش کنندگان هم هست که فیلمشان بتواند به خاطر حفظ کف فروش روی پرده بماند!

این پخش کننده با تأکید بر تراکم اکران پاییزی و عدم نظارت صحیح بر آن از سوی سازمان سینمایی گفت: از ابتدای پاییز با آشفتگی اکران و ورود بی رویه فیلمها مواجهیم و مدام هم سینماگران و پخش کنندگان در حال اعتراض هستند اما شخص محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی هیچ واکنشی به این اعتراضات نشان نداده است. به عنوان سینماگری که سالهاست در بخش خصوصی کار کرده ام از رییس سازمان سینمایی در عجبم که چرا بیخیال شورا شده و همه چیز را به همایون اسعدیان واگذار کرده و اصلا نظارتی وجود ندارد! اسعدیان الان درگیر ساخت سریال است و این یعنی چندشغلگی و در این شرایط معلوم است که وقت نمی‌کند به شورا برسد. چرا با وجود این همه اعتراض به شورای صنفی نمایش سازمان سینمایی کاملا منفعل است؟

داریوش باباییان در تحلیل اصرار رییس شورای صنفی نمایش به تغییر «حقه باز دم دراز» بیان داشت: پرسش اصلی این است که آیا بناست با وارد کردن فیلمهای جدید جلوی فروش بالای فیلمهایی که متعلق به پخش‌کننده‌ای خاص نیستند را بگیرند!؟ آیا چشم ندارند ببینند که بقیه پخش کنندگان با حداقلهای تبلیغی، فروشی مطلوب دارند و هرچه فروش خوب است باید نصیب شرکتهای متبوع آقایان شود؟

باباییان با اشاره به فروش منطقی «حقه باز…» در هفته های اخیر گفت: این فیلم بدون حتی یک بیلبورد و بنر محیطی و بدون حمایتهایی که آموزش و پرورش از برخی فیلمهای کودک داشته(!) توانسته تا اینجا نزدیک به نیم میلیارد بفروشد. تازه این فروش با احتساب این است که اغلب سالنهای ما به صورت دو یا سه سانسه فیلم را نشان داده اند! اما در همین شرایط هم کف فروش را حفظ کرده ایم. آیا این انصاف است که میخواهند فیلم ما را پایین بکشند که سودی نصیب پخش کنندگان مستقل و بی وابستگی به کارتلهای خاص نشود؟ مگر سازمان سینمایی مدام دم نمیزند در حمایت از سینمای کودک و مگر حتی با کلی هزینه شورایی راهبردی برای سینمای کودک راه نینداختند؟ پس چطور است که حتی جرأت نمی کنند جلوی بی قانونی صورت گرفته در حق یک فیلم کودک بخش خصوصی را بگیرند؟

باباییان که سابقه سالها تهیه کنندگی هم دارد با اشاره به اینکه تنها راه پیش رویش برای احقاق حق پناه بردن به مراجع قضایی است، گفت: شکواییه ام را تنظیم کرده ام و همین فردا آن را به دادسرای فرهنگ و رسانه ارائه خواهم کرد! چون در حق فیلم من خلاف آیین نامه رفتار شده و این یعنی بی‌قانونی و به خاطر این بی قانونی میخواهم شکایت کنم به قوه ای که پناهم باشد.

*سینماروزان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.