سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴

معاون پژوهش برنامه ریزی و نظارت صدا و سیما:

آمار رضایتمندی از سریال‌ها به زودی منتشر می‌شود

حسین رضی

سینماپرس: حسین رضی معاون پژوهش برنامه ریزی و نظارت صدا و سیما، با بیان برخی آمار مربوط به نظر سنجی از زائران، نمایش وحدت شیعه و سنی را مهمترین هدف مراسم اربعین از نگاه زائران عنوان کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری معاون پژوهش، برنامه ریزی و نظارت و نظر سنجی از زائران اربعین حسینی بعد از ظهر روز گذشته در ساختمان اداری سازمان صدا و سیما برگزار شد. در این نشست حسین رضی، رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما، ضمن اشاره اقدام این مرکز که برای اولین بار زمینه نظر سنجی علمی از زائران را فراهم آورده است گفت: از دو جهت بحث بررسی اربعین اهمیت بسیاری دارد، یکی بعد داخلی و منظر دینی و سیاسی بودن آن و دیگری بعد خارجی که متاسفانه در سالهای اخیر همواره سعی بر بایکوت کردن این موضوع بوده است. با این حال ورود موسسات مطالعاتی غربی به این موضوع در چند سال اخیر، ‌ نشان می‌دهد این اتفاق چه اهمیتی زیادی نظر بین المللی دارد.

وی یکی از نگاه‌ها به اربعین را بحث آخر الزمانی و ظهور حضرت حجت دانست و گفت: در روایات آماده است که حضرت قائم برای اینکه مردم بشناسندشان، خودشان را فرزند امام حسین (ع) معرفی می‌کنند. این یعنی اینکه در آن زمان حضرت امام حسین (ع) به یک شخصیت جهانی شناخته شده تبدیل شده‌اند. از همین جهت است که دشمنان همواره به ئنبال راههای مقابله با گسترش این شناخت برآمده‌اند.

رضی با بیان اینکه نظر سنجی مذکور با روش سهمیه‌ای بر اساس جنس انجام شده است گفت: شیوه نظر سنجی به این گونه بود که هر ۲۰ دقیقه از زائری خواسته میشد که فرم پرسشنامه‌ای را پر کند. نمونه آماری این نظر سنجی ۱۱۰۰ نفر زائر ایرانی و ۱۱۰۰ نفر زائر غیر ایرانی بودند می‌توانستند برای هر سوال بیش از یک جواب را انتخاب کنند.

معاون پژوهش  برنامه ریزی و نظارت صدا و سیما با اشاره به توزیع درصد شرکت کنندگان به ۲۰ درصد در خروجی شهر نجف، ۳۰ درصد در مسیر نجف-کربلا و ۵۰ درصد در کربلا، ‌ توزیع جنسیتی این آمار گیری را ۶۵ درصد مردان و ۳۵ درصد زنان عنوان کرد. وی بالاترین نتایج این آمار گیری از زائران ایرانی را این چنین عنوان کرد: 

پیام پیاده روی اربعین:۲۵ درصد زائران نمایش وحدت شیعیان و اهل تسنن و ۱۳ درصد زائران نمایش اتحاد شیعیان را بزرگترین پیام پیاده روی اربعین اعلام کردند.

مشکلات حال حاضر در مراسم اربعین: ۲۳ درصد زائران عدم رعایت مسائل بهداشتی را بزرگترین مشکل اعلام کردند.

میزان نگرانی زائران از مسائل امنیتی: ۶۰ درصد زائران هیچ نگرانی از موضوعات امنیتی نداشتند و ۳۲ درصد در حد کم نگران بودند.

بیشترین مسئلهای که در آداب زیارت به چشم می‌آید: ۸۲ درصد زائران رعایت حرمت زیارت اربعین، ۷۵ درصد زائران رعایت حال سالمندان، ۷۳ درصد رعایت آداب زیارت و ۶۹ درصد احترام به دیگر زائران دانستند

نظر زائران در مورد اقدامات تجزیه طلبانه: ۷۷ درصد زائران مخالف هرگونه اقدام تجزیه طلبی هستند. ۹۱ درصد مخالف تقسیم بر اساس قومیت و ۹۰ درصد مخالف تقسیم کشور بر اساس مذهب بودند.  

نظر زائران در مورد مهمترین مانع برای وحدت مسلمانان: ۶۳ درصد زائران قدرتهای خارجی، ۴۴ درصد اختلاف سیاسی بین رهبران، ۳۱ درصد اختلاف نظر بین اندیشمندان و علمای مذهبی و ۲۷ درصد تضاد منافع کشورهای مسلمان را مهمترین مانع دانستند.

نظر زائران درباره شکل گیری گروه‌های تروریستی: ۵۵ درصد زائران توطئه کشورهای متخاصم، ۵۳ درصد زائران برداشت‌های اشتباه مردم از دین می‌دانند

نظر زائران در مورد عامل پیروزی سوریه در مقابل داعش: ۶۵ درصد زائران حمایت ایران از بشار اسد، ‌ ۶۳ درصد زائران مشارکت مدافعان حرم و ۳۵ درصد زائران حمایت روسیه از بشار اسد را عامل پیروزی دانستند.

نظر زائران در مورد مهمترین هدف سیاست خارجی ایران: ۵۶ زائران درصد تضمین امنیت ایران و ۴۲ درصد زائران مقابله با اسرائیل دانستند.

رضایت از مراحل گذر از مرز: ۷۹ درصد زائران از ماموران ویزای ایرانی، ۷۴ درصد زائران از ماموران عراقی، ۶۹ درصد زائران از ساماندهی زائران در مرز رضایت داشتند.

نظر زائران در مورد زدن تابلو در موکب های سازمانی و تبلیغ آن موسسه: ۵۶ درصد زائران این موضوع را مغایر با مراسم اربعین دانستند.

رضی با اشاره به رادیو اربعین گفت: رادیوی مناسبتی اربعین امسال با توجه به فرستنده‌ای که در ایلام استقرار داده شد، در خاک عراق نیز قابل دریافت شده بود و توانست ۲۰ درصد مخاطب را به خود جذب کند.  

معاون پژوهش برنامه ریزی و نظارت صدا و سیما در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما دقیق ترین آمارها را در سطح کشور ارائه می‌کند گفت: در انتخابات اخیر این مرکز دقیق ترین آمار را در مورد آراء شخص پیروز اعلام کرده بود. این نشان دهنده دقت این مرکز در بحث آمار گیری است. این دقت در مورد آمار مخاطبان در مورد تلویزیون نیز صادق است. گاهی از سوی مسئولان سازمان اعلام می‌شود که تلویزیون درصد مخاطبان زیادی دارد و این موضوع با مخالفت برخی مواجه می‌شود باید توجه کرد که رد یا نقد هر چیز باید با خودش انجام شود. همچنین میزان رضایت مندی مخاطبان با میزان مخاطبان آن متفاوت است. کسی که در سال چنددقیقه هم تلویزیون تماشا کند جزو مخاطبان آن محسوب می‌شود.  

وی با اشاره به ارائه آمار مخاطبان به مدیران سازمان صدا و سیما که با تفصیل ارائه می‌شود گفت: در تفصیل آمار مخاطبان ما طیف مخاطبان را به پیگیر، ‌نسبتا پیگیر و اتفاقی تقسیم می‌کنیم که معمولا این تفصیل برای اذهان عمومی تشریح نمی‌شود.

رضی با بیان اینکه برای اکثر سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی آمار رضایتمندی گرفته می‌شود ابراز امیدواری کرد به زودی این آمار غیر اینکه به مدیران ارائه می‌شود، در رسانه‌ها هم منتشر شود.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.