جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷

قنبری در گفتگو با سینماپرس:

طرح مباحثی همچون اکران فیلم خارجی باید بر اساس مبانی نظری فرهنگی باشد/ با کسانی که در سینما به دنبال تجارت هستند بسیار مخالفم

اکران فیلم های خارجی؛ ضروری یا ضربه به سینمای ملی؟!/۱۰

رهبر قنبری در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: رهبر قنبری کارگردان سینما در پی اظهارات اخیر علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی مبنی بر اینکه اکران فیلم‌های خارجی در ایران ضروری است گفت: طرح مباحثی همچون اکران فیلم خارجی باید بر اساس مبانی نظری فرهنگی باشد یعنی در واقع کسانی که این چنین تزهایی را می دهند باید هدف شان ارتقای سطح فرهنگی جامعه باشد نه تجارت، اما متأسفانه این احساس می شود که این قبیل افراد بیشتر به دنبال تجارت هستند و این بسیار بد است.

کارگردان فیلم سینمایی «فصل بلوغ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما در ابتدا باید این نکته را روشن کنیم که مبنای فرهنگی در جامعه مان چیست؟ ما باید اگر تعریفی از فرهنگ داریم آن را ارائه کنیم. ما باید بدانیم که آیا قرار است در سینمای کشورمان فرهنگ بومی، ملی، قومی و قبلیه ای را ترویج دهیم و یا اینکه می خواهیم به هویت جهانی برسیم و بر این اساس فیلم های مان را بر اساس هویت بین المللی عرضه کنیم؟

وی ادامه داد: این درست است که سینما محصول غرب و اروپایی ها است اما قطعاً همه هدف و مبنای غربی ها تجارت از سینما نیست؛ این خوب است که ما در سینمای مان فیلم های با هویت خارجی را برای ارتقای سطح فرهنگی جهانی مان اکران کنیم اما متأسفانه سینماداران ما که از اکران این نوع فیلم ها حمایت می کنند به دنبال تجارت و سود بردن شخصی شان هستند و اصولاً چیزی از عنوان مبنای نظری فرهنگی نمی دانند!

قنبری سپس با بیان اینکه با کسانی که در سینما به دنبال تجارت هستند بسیار مخالفم اظهار داشت: این دست افراد به دنبال اکران فیلم های بزن بکوب و گیشه ای و حادثه ای خارجی در سینمای ما هستند و به این مهم نمی اندیشند که چنین کاری تا چه میزان می تواند سطح فرهنگی جامعه ما را تنزل بخشد و آن را به قهقرا ببرد؛ این اتفاق بسیار تلخ و دردناک است. باز اگر فیلم هایی نظیر آثار کیشلوفسکی و کامرون و امثالهم در سینمای ما اکران می شد می توان با آن کنار آمد اما اینکه بخواهند فیلم های ضعیف و نازل را در سینماهای کشور به نمایش بگذارند به فکر سود و جیب های خود باشند کار صحیحی نیست.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو متذکر شد: امیدوارم تعقل و تفکر در سینمای ما رواج بگیرد و بر اساس منافع شخصی و اعمال سلیقه های فردی برای سینمای کشور تصمیم گیری نکنیم و کاری کنیم تا سینماو فیلم های سینمایی اکران شده در سینمای ایران بتواند مردم را از لحاظ عقلی و فرهنگی رشد و ارتقا دهد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.