یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵

فعالیت‌های برون مرزی صدا و سیما در اربعین

پیام پیاده روی اربعین

تسنیم: شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی برون مرزی رسانه ملی اقدامات جامعی را انجام دادند تا پیام پیاده روی اربعین را به بیش از ۳۰ زبان مختلف به سمع و نظر جهانیان برسد.

علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما که به مناسبت اربعین حسینی در کربلای معلا حضور پیدا کرده است، در برنامه زنده کانال اردو در استودیو اوج شهر کربلا، حضور حماسی و خودجوش میلیون‌ها عاشق اهل بیت (ع) را نشانه حقانیت اسلام و قیام امام حسین علیه السلام توصیف کرد و گفت: با توجه به اهمیت انعکاس اربعین حسینی که در واقع بزرگترین گردهمایی دینی – مذهبی است و به نوعی نشان از قدرت و اقتدار جهان اسلام است، رسانه ملی همچون سال‌های گذشته تمام امکانات خود را برای پوشش کامل این حماسه حسینی بکار بست تا عاشقان امام حسین (ع) لحظه به لحظه از مراسم پیاده روی و برگزاری عزاداری سالار شهیدان (ع) ، آگاهی یابند و فیض ببرند.

وی همچنین با اشاره به اینکه اهالی رسانه، رسالت مهمی در انعکاس پیام انقلاب و معرفی اسلام ناب محمدی دارند بر روی وظیفه حساس آنان در این مقاطع تاکید کرد.

العالم

شبکه خبری العالم از حدود یک هفته قبل  از اربعین حسینی اقدام به اعزام گروه های خبری  به مرزهای مهران، شلمچه، چزابه و مسیرهای منتهی به کربلای معلی کرد تا اخبار و حال و هوای دلدادگان را برای مخاطب خود توصیف کند. این گروه های خبری با استقرار در این گذرگاههای مرزی و مسیرها ضمن تهیه گزارشهای متنوع خبری و موضوعی هر دو ساعت یکبار بصورت زنده و تصویری اخبار، تحولات و احساسات مردم را گزارش کردند.

الکوثر

شبکه جهانی الکوثر برای اربعین حسینی دو تیم به کربلای معلی اعزام کرد که یکی از این تیم ها، تیم مستندساز و دیگری تیم خبری بود که با همکاری خبرنگارهای این شبکه در دیگر شهرهای عراق، گزارش هایی از سیل عظیم جمعیت و عشاق حسینی (ع) از پیاده روی اربعین به سمت کربلای معلی ارسال شد و در روزهای اوج حرکت مشتاقان به کربلا به صورت زنده حال و هوای رسم عاشقی را به رخ عالمیان می کشید.

علاوه بر آن کنداکتور شبکه الکوثر ویژه برنامه های مختلفی به مناسبت اربعین برای مخاطبان پخش کرد که اهم آنها عبارتند از برنامه "طریق الحسین (ع)" با ساختاری کارشناس محور در خصوص قیام امام حسین (ع) و اتفاقات بعد از عاشورا و اربعین حسینی (ع) و سری برنامه هایی با عنوان "علی نهج الحسین(ع)" که  فعالیت های شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه و  همچنین مراسم عزاداری امام حسین (ع) در نیجریه را نمایش داد.

سحر

گروههای مختلف شبکه سحر که به چهار زبان اردو، بوسنی، کردی وآذری برای میلیون ها مخاطب برنامه تولید می کنند در مسیرهای منتهی به کربلا مستقر شدند و با تماس مستقیم و گزارش های خبری و مستندهای کوتاه و بلند، حال و هوای عاشقان حسینی را در قاب تصویر مسجل می کردند. از این بین می‌توان به  برنامه «حسین چی لر» ( حسینیان ) اشاره کرد که از برنامه‌های شاخص کانال آذری سحر است. این برنامه با ساختار ترکیبی شامل آیتم های متنوعی همچون شعرخوانی ، مداحی و بحث های کارشناسی مذهبی درباره شبهاتی که از سوی مغرضان در خصوص عزاداری و آئین های محرم مطرح می شود، به روی آنتن رفت. علاوه بر آن برنامه ای با عنوان  «نینوا» با محوریت مداحان نوجوان از کانال آذری شبکه سحر پخش شد که علاقه مندی نوجوانان و جوانان جمهوری آذربایجان به مداحی؛ شور و اشتیاق آنها به اهل بیت (ع) و شوق یادگیری آیین مذهبی مداحی را به تصویر درآورد.

پرس تی وی

شبکه بین المللی پرس تی وی از آغاز حضور مردم برای شرکت در پیاده روی اربعین حسینی گزارش های خود را از کربلا معلی روزانه برای علاقه مندان حسینی در بخش های مختلف و در فواصل بخش های خبری پخش کرد.

روز جمعه نیز که مصادف با اربعین در کشور عراق بود شبکه پرس تی وی بصورت ویژه برنامه های خود را درباره اربعین پخش کرد و یک ویژه برنامه 3 ساعته نیز درباره اربعین با حضور مهمانان و کارشناسان در استودیو و ارتباط های زنده پخش شده است.

شبکه اسپانیایی زبان، هیسپان تی وی هم با اختصاص بخش های از برنامه های خبری خود از تصاویر و گزارش های پیاده روی اربعین، این حماسه حسینی را پوشش داد. خانم سمانه کچویی خبرنگار هیسپان تی وی روزانه گزارش هایی از کربلا ارسال کردند. شبکه هیسپان تی وی از صبح جمعه مصادف با اربعین در کشور عراق، گزارش هایی از این کشور پخش کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.