شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹

نگاهی به اظهار نظر مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری

آیا خرید قانونی فیلم‌ها از دانلود غیرقانونی ارزان‌تر است؟

دانلود غیر قانونی

سینماپرس: داستان «کپی‌رایت» یا آنچه به‌عنوان قانون «حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان»، معروف شده یا هر چیز دیگری که به آن ربط پیدا کند، از زمان گذشته تا حال، در جمع هنرمندان و صاحبان اثر، مورد بحث بوده و هر ازگاهی هم صحبت درباره آن، به نحوی دوباره آغاز می‌شود.

دیروز مهدی یزدانی، مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری، موضوعی را طرح کرد که دوباره بحث «دانلود قانونی» آثار و تولیدات هنری، مورد توجه قرار گرفت. او در مصاحبه‌اش بر این موضوع تأکید کرده بود که برخی سایت‌ها فیلم‌هایی را بارگذاری می‌کنند که هزینه‌ای برای دانلود آن دریافت نمی‌کنند اما هزینه این دانلودها برای مردم گران‌تر تمام می‌شود. او در توضیح چرایی این گرانی هم گفت: دلیلش این است که هزینه ترافیک و حق اشتراک برای این آثار، چند برابر راه‌های قانونی است و مردم از این هزینه‌ها بی‌خبرند.

آنچه یزدانی گفته، به نظر و البته مطابق نظرات کارشناسی خیلی به واقعیت میدانی در اینترنت منطبق نیست، زیرا بنابر اظهارنظر کارشناسان آی‌تی، شیوه‌هایی وجود دارد که هزینه دانلود را به صفر می‌رساند.

دانلود فیلم با هزینه صفر
برخی از آنهایی که اهل «فیلم‌بازی» هستند، می‌گویند؛ فیلم‌ها را با هزینه صفر دانلود می‌کنند، حتی یکی از اپراتورهای تلفن‌همراه، سرویسی را راه انداخته که نام خاصی هم دارد و فیلم‌ها را رایکات در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد. «کیوان نقره‌کار» کارشناس «آی‌تی» نیز این امر را تأیید کرده است.

او درباره امکان کاهش هزینه‌های دانلود آثار و تولیدات فرهنگی که در صحبت‌های یک مقام مسئول آمده، گفت: این امکان همین امروز هم وجود دارد. همین الان برخی از ارایه‌دهندگان و اپراتورها، خدمات دانلود کتاب، فیلم و دیگر محصولات دیجیتال را ارایه می‌دهند. شیوه هم این‌طور است که در قالب اشتراک‌های ماهانه یا موارد دیگری که در جدول ارایه خدماتشان وجود دارد، به مشتری خدماتی می‌دهند که از اساس هزینه‌ای برای دانلود آثار فرهنگی ندارد.

نقره‌کار با نام‌بردن از نشان تجاری‌ای خاص افزود: این برند همین امروز به شما این امکان را می‌دهد که تعداد قابل توجهی فیلم یا دیگر آثار فرهنگی را بدون هزینه دانلود کنید. به گفته این کارشناس حوزه «آی‌تی»، برخی دیگر از برندها هم همین شیوه را در پیش گرفته و به شما امکان می‌دهند فیلم‌، کتاب و... را دانلود کنید، طوری‌که از حجم اینترنت‌تان هم کاسته نشود. این شرکت‌ها در کنار خرید ترافیک برای امور دیگرتان، این دانلودها را به‌عنوان هدیه ارایه می‌کنند.

نقره‌کار با اشاره به موضوعات رایج در جامعه بر این موضوع هم تأکید داشت که باید استفاده از این شیوه‌ها در کنار افزایش فرهنگ استفاده از آنها و از همه مهمتر زیرساخت‌هایی مانند شبکه ملی اطلاعات و... ایجاد شود تا بتوان دسترسی بهتر، سهل‌تر و سریع‌تری به تولیدات فرهنگی داشته باشیم.

قانونی ارزان‌تر است!
با این حال، آن‌سو مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری، نظر دیگری دارد. او تأکید داشته؛ تهیه فیلم و سریال از مجاری قانونی ارزان‌تر از دانلود همان تولیدات به صورت غیرقانونی خواهد بود! موضوعی که خیلی مطابق نظرات کارشناسی نیست. به این معنا که همین امروز هم برخی بدون استفاده از ترافیک، به فیلم‌های مورد نیاز خود دسترسی دارند.

مهدی یزدانی مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری که در آخرین روز به نمایشگاه مطبوعات آمده بود، از چند موضوع در این زمینه حرف به میان آورد. او در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای، درباره تولیدات این موسسه و حمایت از گروه‌های تولیدی گفت: از آن‌جا که نحوه دسترسی در شبکه نمایش خانگی تغییر کرده و شکل فیزیکی به سامانه نمایش درخواستی یا همان VOD تبدیل شده، تولیدات خاصی باید برای این شبکه صورت بگیرد که از پرده عریض سینما تا تلویزیون را شامل شود.

او با تأکید بر این‌که آنچه در ماموریت موسسه جای گرفته، حمایت از تولید آثار برای شبکه نمایش خانگی است، توضیح داد: از آن‌جایی که مردم با VOD آشنایی درستی ندارند، موسسه رسانه‌های تصویری باید کمک کند تا این بازار شناخته شود و از طرف دیگر باید اتکای بیشتری بر تولید داخلی و کمتر شدن برنامه‌های خارجی وجود داشته باشد که این حمایت از تولیدکنندگان را موسسه رسانه‌های تصویری برعهده دارد. با این‌حال، خود ما هم ممکن است تولید مستقل داشته باشیم، اما اگر بخواهیم از تولیدکنندگان حمایت کنیم، تولید خود ما کمتر می‌شود چون ممکن است هزینه تولید یک کار صرف هزینه حمایت از سه کار باشد. مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری در بخش دیگری از سخنان خود درباره قاچاق آثار هنری عنوان کرد: این روزها شکل قاچاق هم تفاوت کرده که به دلیل شکل دسترسی به آثار است. پیش از این برخوردهای سلبی و فیزیکی با عوامل قاچاق در دوره‌های مختلف اتفاق می‌افتاد و اکنون ما به‌طور دایمی درحال رصد کردن مراکزی هستیم که به انتشار و توزیع برنامه‌های ویدیویی اقدام می‌کنند و به این وسیله مانع می‌شوند که حقوق صاحبان آثار دیده شود.

یزدانی با اشاره به انگیزه‌های اصلی قاچاق فیلم‌ها و آثار اظهار کرد: مردم امروز دسترسی بالایی به قاچاق آثار دارند که این دسترسی سریع و همچنین قیمت پایین، از انگیزه‌های اصلی قاچاق است. بحث ممیزی هم همیشه بوده است، اگرچه هر اثر نمایشی تصویری که مجوز ارشاد را نداشته باشد، با آن برخورد می‌شود. در قاچاق، مسأله اصلی‌تر، فیلم‌هایی است که پروانه نمایش دارند اما به شکل قاچاقی یا غیرقانونی توزیع و باعث لطمه دیدن صاحبان آثار می‌شوند. وی با تأکید بر این‌که خود مردم نباید سراغ آثار قاچاق بروند، گفت: سایت‌هایی هستند که فیلم‌ها را بارگذاری می‌کنند و تأکید دارند که دانلود این فیلم‌ها به صورت رایگان خواهد بود، اما هزینه این دانلودها برای مردم گران‌تر تمام می‌شود، چرا که هزینه ترافیک و حق اشتراک برای این آثار چند برابر راه‌های قانونی است و مردم از این هزینه‌ها بی‌خبرند. مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری در پایان عنوان کرد: مردم باید متوجه این مسأله باشند که اگر از طریق راهکارهای مجاز، آثار را تهیه کنند و در شبکه مجاز ببینند، ارزان‌تر از شبکه قاچاق خواهد بود. آنچه در این زمینه مطرح شده به نظر بیش از آن‌که جنبه واقع‌گرایانه داشته باشد، جنبه طرح موضوع داشته است. موضوعی که هم‌اکنون هم بنا بر گفته کارشناسان آی‌تی با هزینه صفر قابل دسترسی است.

* شهروند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.