شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷

علی اکبر ثقفی در گفتگو با سینماپرس:

قانونی برای جشنواره فجر وجود ندارد و همه چیز سلیقه ای است/ جشنواره فجر اتاق احیا سینمای ایران است

نگاهی به تغییرات جشنواره فیلم فجر/۷

علی اکبر ثقفی در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: علی اکبر ثقفی اظهار داشت: متأسفانه قانونی برای جشنواره وجود ندارد و همه چیز سلیقه ای است. جشنواره فیلم فجر در هر صورت همانند اتاق احیا برای سینمای ایران است که هر سال طی ۱۰ یا ۱۲ روز روحی تازه به سینما می دهد. مطمئناً باید جشنواره امسال به گونه ای باشد که نسبت به ۳۵ دوره قبلی با شکوه تر و پربارتر باشد و در غیر این صورت ما هیچ پیشرفتی نداشته ایم.

علی اکبر ثقفی کارگردان و تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: کیفیت یک جشنواره به تعداد زیاد فیلم هایش نیست و ما نباید کمیت را به کیفیت ترجیح دهیم اما جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران است و بهتر است که فیلم های مهم سال در آن حضور داشته باشند. کم شدن و محدود شدن تعداد آثار باعث کم شدن انگیزه فیلمسازان برای حضور در جشنواره فیلم فجر می شود.

ثقفی خاطرنشان کرد: برای همه فیلمسازان مهم است که فیلمشان در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد. جشنواره فجر جزو عرق ملی و مذهبی ما شده و نباید به این جشنواره با سیاست های غلط  لطمه وارد شود. اگر در سال حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ فیلم ساخته شده بهتر است که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آثار به جشنواره راه پیدا کنند و تعداد آثار راه یافته به جشنواره فجر باید با تعداد فیلم های ساخته شده مشخص شود.

وی افزود: متأسفانه قانونی برای جشنواره وجود ندارد و همه چیز سلیقه ای است و بعید می دانم که امسال جشنواره با ۲۲ فیلم برگزار شود. البته من با تعداد زیاد فیلم ها هم مخالفم و ما هیچگاه نباید دچار افراط و تفریط شویم. هر جشنواره ای دارای بخش جنبی است و جشنواره فیلم فجر نیز باید بخش های جنبی خود را حفظ کند و حذف آن ها به هیچ وجه به نفع سینمای ایران و جشنواره فجر نخواهد بود.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: برج میلاد متعلق به سازمان دیگری است، ساختار آن برای اکران فیلم نیست و تغییر آن به خودی خود اتفاق بدی نیست اما مطمئناً جشنواره به هر جایی که به غیر از برج میلاد قرار است انتقال پیدا کند باید مکان بهتری باشد و بدتر بودن مکان برگزاری جشنواره مطمئناً یک پسرفت بزرگ است.

کارگردان فیلم سینمایی «هلن» تصریح کرد: برج میلاد با توجه به اینکه مکان بزرگی بود همه اصحاب رسانه، منتقدان و اهالی سینما در کنار هم می توانستند در آن جمع شوند و این اتفاق باعث به وجود آمدن محفلی دوستانه برای تعامل بین افراد می شد اما متأسفانه در برج میلاد نیز هیچگاه شاهد برگزاری نشست های نقد و بررسی مناسب برای فیلم ها نبودیم و هر چه در ظاهر جشنواره اتفاق می افتاد یک فضاسازی ساده بود.

وی در ادامه این بحث گفت: وقتی جلسات با پرسش و پاسخ اصحاب رسانه و منتقدان همراه باشد ارزشمند می شود اما جلسات تکراری که در برج میلاد شاهد بودیم به هیچ وجه مفید و ارزشمند نبودند و از طرفی اگر شخصی در این نشست ها سوالی تخصصی از عوامل یک فیلم می پرسید، سوال بی پاسخ می ماند.

ثقفی اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر در هر صورت همانند اتاق احیا برای سینمای ایران است که هر سال طی ۱۰ یا ۱۲ روز روحی تازه به سینما می دهد. مطمئناً باید جشنواره امسال به گونه ای باشد که نسبت به ۳۵ دوره قبلی با شکوه تر و پربارتر باشد و در غیر این صورت ما هیچ پیشرفتی نداشته ایم. متأسفانه دبیر جشنواره فجر در مدت کوتاهی تغییر می کند و این اتفاق باعث می شود که سیاست ها و ایده های درست دبیر قبلی نتواند کارساز شود. از نظر من باید دبیر جشنواره فیلم فجر حداقل ۴ یا ۵ سال در رأس جشنواره حضور داشته باشد تا آزمون و خطاهایش را پوشش دهد و اتفاق خوبی برای جشنواره رخ دهد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.