شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱

برخوردهای انفعالی نسبت به فضاسازی‌های رسانه‌ای

کم کردن هزینه‌ها، به چه قیمتی؟

آرم سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: به نظر می‌رسد تا زمانی که ریز هزینه‌های جشنواره قبل که محل جنجال شده است، اعلام نشود و تا زمانی که میزان کارکرد هر بخش از جشنواره ارزیابی دقیق و فنی نشود، حذف هر بخشی از جشنواره، نشان از یک دستپاچگی و برخوردهای انفعالی نسبت به فضاسازی‌های رسانه‌ای است و ممکن است به قیمت حذف بخش‌های مهم جشنواره مثل حذف بخش استانی جشنواره تمام شود.

افشای رقم دقیق هزینه کرد برای جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر که به بیش از ۲۰ میلیارد تومان رسیده و همچنین هزینه بیش از هشت میلیاردی که صرف جدایی بخش بین‌الملل از فجر و راه‌اندازی آن شده است، همچنان محل پرسش و پاسخ خبرنگاران است. حساسیت‌های به‌وجود آمده در مورد رقم بودجه جشنواره فیلم فجر به حدی شده است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان سینمایی اعلام کرده که ریز جزئیات بودجه را اعلام کند. اگر چه سازمان سینمایی بعد از دو هفته پس از صدور این دستور وزیر ارشاد هنوز گزارش ریز هزینه‌ها را در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است ولی بنا به اظهارنظر مدیر جشنواره فیلم فجر گویا یکی از بخش‌های بی‌کارکرد و پرهزینه جشنواره سال قبل، برگزاری مراسم افتتاحیه آن بوده است.

 ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره سی وششم فیلم فجر در برنامه «چشم شب روشن» گفته است: «سعی بر این دارم که شورای سیاستگذاری را مجاب کنم افتتاحیه نداشته باشیم، چراکه در هیچ کجای دنیا جشنواره‌ها مراسم افتتاحیه ندارند و در مراسم ما هم غیرضروری است که علاوه‌بر هزینه بالا، آورده‌ای هم ندارد. حذف افتتاحیه جشنواره بار مالی را کاهش می‌دهد و خودمان نیز در هزینه‌ها باید نظم بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم در پایان جشنواره پاسخگو باشیم.»

داروغه‌زاده همچنین برگزاری جشنواره در استان‌های کشور و همچنین هزینه‌های جاری برج میلاد در ایام جشنواره را دلایلی بر هزینه‌های گزاف دروه‌های پیشین اعلام کرده و گفته است: «اکثر هزینه‌های جشنواره، هزینه‌های عملکردی است؛ به‌طورمثال اگر همزمان در 30 استان کشور جشنواره برگزار شود طبیعتا هزینه‌بر است و میزبان چهار هزار نفر در برج میلاد بودن نیز هزینه‌ای در پی دارد که اعلام می‌کنم امسال برج میلاد را نداریم.»

در دوره سی‌وپنجم، جشنواره فیلم فجر همزمان با تهران در 30 استان کشور برگزار شد. جشنواره فیلم فجر، جشن ملی سینمای ایران است. سهیم شدن استان‌ها در برگزاری بزرگ‌ترین اتفاق سینمایی تصمیم صحیح و جسورانه‌ای بود که اجرایی شدن آن پس از وقفه چند ساله، نقطه قوت جشنواره سی‌وپنجم بود. مسلما، پخش فیلم‌های جشنواره سی‌وپنجم به صورت همزمان با پایتخت به‌عنوان یکی از راهبردهای اساسی در راستای اهداف کلان سینمای ملی خواهد بود و اثرات مثبت فرهنگی آن در ادامه مسیر بیش از پیش نمود خواهد داشت. این اقدام، نه‌تنها باعث جذب مخاطب شهرستانی خواهد شد بلکه زمینه‌های مفاهمه فیلمسازان از سلیقه ساکنان شهرهای دیگر کشور را هم فراهم می‌کند. ضمن اینکه نمایش همزمان آثار مانع از ایجاد حس تبعیض بین ساکنان استان‌های دیگر نسبت به ساکنان پایتخت می‌شود.

باید به این نکته توجه داشت که برخورد برخی رسانه‌ها باعث نشود که این اتفاقات مثبت نیز قربانی شوند. پنجشنبه شب هفته گذشته، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در حاشیه برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، یکبار دیگر بر شفافیت مسائل مالی جشنواره فیلم فجر تاکید کرد و گفت: «دبیر جشنواره سال قبل درباره برخی از پرسش‌ها توضیحاتی ارائه داد مثلا درباره یک بازیگر خاص توضیح داد، همچنین بقیه مقولات از ناحیه دوستان سازمان سینمایی بررسی شده که به مرور ارائه خواهد شد.»

این اظهارات صالحی در مورد شایعه ‌مسائل مالی درباره مهتاب کرامتی، مشاور هنری دوره قبل جشنواره فیلم فجر بود. به نظر می‌رسد تا زمانی که ریز هزینه‌های جشنواره قبل که محل جنجال شده است، اعلام نشود و تا زمانی که میزان کارکرد هر بخش از جشنواره ارزیابی دقیق و فنی نشود، حذف هر بخشی از جشنواره، نشان از یک دستپاچگی و برخوردهای انفعالی نسبت به فضاسازی‌های رسانه‌ای است و ممکن است به قیمت حذف بخش‌های مهم جشنواره مثل حذف بخش استانی جشنواره تمام شود.»

* فرهیختگان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.