دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری چه گفت؟

از پاسخ دوپهلو به احتمال تغییر مدیران سازمان سینمایی تا اظهاراتی در خصوص «فیلم های توقیفی»، «رستاخیز» و «شورای پروانه ساخت و نمایش»

نشست خبری وزیر

سینماپرس: سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اولین نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌ها درباره مسایل مختلف عرصه هنر از سینما و تئاتر تا تجسمی و موسیقی صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز دوشنبه سوم مهر ماه برگزار شد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پرسش ها و پاسخ ها درباره رفتارهای فراقانونی مانند لغو کنسرت‌ها در حوزه موسیقی گفت: مسلما اینطور است که کشور را باید با قانون اداره کرد. قانون بد بهتر از بی قانونی است و هیچ رفتار فراقانونی با هیچ استدلالی پذیرفتنی نیست این رویکرد من است و با همین رویکرد در حال گفتگو هستیم.

وی افزود:‌ در همین راستا گفتگوهای موثری با مجموعه ها داشته ایم که امیدوارم این گفتگوها که قسمت های روشنی داشته به نتیجه برسد و هیج کار غیرقانونی انجام نشود و قانون مبنای عمل همه باشد. فکر می کنم گفتگو ها می تواند به ثمر بنشیند.

صالحی خطاب به رسانه ها گفت: البته نکته مهم این است که رسانه ها هم باید وزن خبر را بدانند و اغراق کردن درباره هر موضوعی می تواند اعتماد ما را از بین ببرد. مثلا باید به این مساله توجه کنیم که مجوزهای زیادی ارایه شد و در مواردی هم لغو مجوز داشته ایم که نسبت آن به تعداد مجوزها اندک بوده است. نباید فضا را جوری کرد که اینگونه القا شود که اجراهای صحنه ای در کشورمان انجام نمی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: البته لغو یک مجوز هم غلط است و باید به راهی برویم که مردم، حاکمیت را به عنوان نظام بشناسند نه یک فرد. در گفتگوهایی که داشته ایم به همین نکته رسیدیم که ما مسئولان باید خودمان مسایل را حل کنیم و مردم را گرفتار مسایل خودمان نکنیم و همین موارد محدود را هم باید به صفر رساند.

صالحی درباره سطح کیفی تئاترهای روی صحنه نیز گفت: فعالیت های فرهنگی هنری ما هم شاخص کاربری و هم درونی و نرم افزاری دارد که متاسفانه عمده شاخص های ما کاربری است و مدام می گوییم این تعداد تولید و اجرا شد. البته نمی شود این شاخص ها را ندید و کسانی که چنین کاری می کنند نمی شود گفت کارشان غلط است ولی باید ببینیم ما در اجرای تئاترها، چقدر تولید نمایشنامه و تنوع تئاتر هم داریم بنابراین باید در این حوزه ها کارشناسانه ورود کرد.

وی افزود: باید فکر کنیم که چطور می توان بخش های مختلف را به هم وصل کرد. باید فکر کنیم تئاتر چگونه به ادبیات وصل می شود. امیدوارم به سمت شاخص های نرم افزارانه برویم، البته رونق شاخص کاربری را بد نمی بینم اما صرفا نباید روی آنها تاکید کرد.

صالحی درباره بودجه تئاتر بیان کرد: من هم از گذشته خبرهای افزایش بودجه تئاتر را شنیده بودم، اما ما در ۶ ماه اول سال گرفتار مشکلی کاری از نظر تخصیص بودجه بودیم و امروز جلسه ای درباره بودجه ۹۶ داریم و این موضوع را پیگیری می کنم که چه میزان بوده و روند مصرف این بودجه چگونه بوده است.

صالحی درباره تغییرات سازمان سینمایی گفت: برنامه ها را مشخص کرده ایم و دوستان بر اساس همین برنامه‌ها پیش می‌روند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اجرای برنامه ها با تغییرات مدیران بیان کرد: هر رویکرد و برنامه ای به کننده کار پیوسته است. برداشت من این است که گاهی از همه ظرفیت منابع انسانی استفاده نمی شود و وقتی در معاونت بودیم نمی خواستیم این احساس ایجاد شود که اتوبوسی نیرو وارد می کنیم. به مرور زمان هم نیروهای جدید و قدیم در یک ترکیب سازی تصاعدی در تحقق برنامه ها قرار گرفتند. فکر می کنم در سازمان اداری ما گاهی از همه ظرفیت مدیران به خوبی استفاده نمی شود البته این به معنای این نیست که همه باقی می مانند اما به معنای رفتن همه هم نیست به ویژه اینکه دولت دوازدهم ادامه دولت یازدهم است.

وی درباره اکران فیلم های توقیفی نیز گفت: این تصمیمی بود که به کمیته ای ارجاع داده شد و در حال حاضر گزارش کمیته آماده است. طبیعی است آنچه که در این کمیته اتفاق افتاده مورد قبول است و اگر افراد طبق روال پیش رفته باشند زمینه نمایش آثار با ساختارهای جاری فراهم می شود وگرنه باید اصلاحات صورت گیرد ولی آنچه مسلم است اینکه مسیری که پیموده شده قانونی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مقابله با ولنگاری فرهنگی گفت: فرهنگ هوای جامعه است و باید به جامعه هوای سالم برسد. آنچه که می تواند فرهنگ را آلوده کند به عنوان خطر تلقی می شود و زایش فرهنگی اتفاق نمی افتد و فرهنگ جامعه دچار مشکل می شود. به این دو مساله باید توجه جدی داشت که هم مسیر خلاقیت ها فراهم شود و هم مراقب ریزگردهای فرهنگی بود.

صالحی درباره ارایه مجوزهای ساخت و اکران نشدن آثار پس از اخذ پروانه ساخت که مورد انتقاد اهالی سینما است، اظهار کرد: نباید این اتفاق به این شکل بیفتد که فیلمی تولید شود اما امکان نمایش پیدا نکند. اما تاکید می کنم این موارد هم مانند مساله لغو مجوز کنسرت ها در موسیقی بسیار اندک است. تعداد فیلم هایی که مجوز اکران نمی گیرند برابر فیلم هایی که به نمایش در می آیند تعداد زیادی نیستند.

وی افزود: اما باز هم تاکید می کنم که یک مورد هم زیاد است ولی رسانه ها هم باید به همین مقدار بحث را پیگیری کنند و تصور اغراق امیز ایجاد نکنیم. مسیری که شورای پروانه ساخت و نمایش طی می کنند باید درست شود تا دیگر گسلی در بین آنها نباشد و صحبت هایی نیز در زمینه ربط این دو شورا و حل فاصله آنها شده است.

صالحی درباره تکلیف بقیه فیلم های توقیفی گفت: وزیر مستقیما درباره محصولات فرهنگی ارشاد تصمیم گیرنده نیست و این موضوع در ساختار خودش دنبال و نتایج آن از کانال های مربوطه اعلام می شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم درباره رویکرد وزیر گفت: در این دولت نگاه اعتدالی وجود دارد؛ به معنی اینکه از همه ظرفیت ها بدون رانت های گروهی و حزبی استفاده می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حفظ میراث فرهنگی شهرمان همچون ساختمان های تئاتر شهر و تالار وحدت نیز گفت: ما در تئاتر شهر و تالار وحدت نوستالوژی داریم و اینکه این مکان ها باید آبرومندانه مسیر حیات خود را ادامه دهند و دچار ویرانی تدریجی نشوند دغدغه درستی است. من هم مثل همه کسانی که با این محیط ها زندگی کرده اند این مکان ها برایم ارزشمند است و معتقدم آنها باید پابرجا و پررونق بمانند. برخی اتفاق ها درباره این مکان ها نگران کننده است ولی تلاش می کنم این جور مکان ها شایسته اداره شوند.

صالحی درباره از سرگیری فعالیت برخی هنرمندان که بعد از انقلاب ممنوع الفعالیت شده اند نیز بیان کرد: ما از ناحیه ارشاد هنرمند ممنوع الفعالیت نداریم و شاید از حوزه قضایی این اتفاق افتاده باشد ولی از سوی ارشاد هنرمند ممنوع الفعالیت وجود ندارد.

وی درباره همراه کردن تعدادی از هنرمندان با سیاست های دولت گفت: راه حل را گفتگو و تحمل و مدارا می دانم. این گفتگو با تحمل می تواند ما را به نقطه ای برساند که طرفین احساس بهتری داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حفظ ساحت هنرمندان و حرف های علی معلم رییس فرهنگستان هنر درباره مناقشه اخیر درباره ۵۰۰ تابلو نیز گفت: توصیه این است که کسانی که وارد حیطه حریم خصوصی هنرمندان می شوند با ادبیات متناسب با هنر صحبت کنند. باید از مسایلی که می تواند این تصویر را پدید بیاورد که حریم خصوصی افراد رعایت نشده پرهیز کرد.

صالحی درباره نگاه حمایتی نسبت به فعالیت نابینایان در زمینه های هنری گفت: ما نابینایان را با قدرت خلاقیت نهفته ای که در آنها است می بینیم و باید فضا برای فعالیت آنها فراهم شود.

«رستاخیز» در ایران نمایش ندارد

صالحی درباره سرنوشت فیلم  «رستاخیز» و امکان رفع توقیف آن گفت: «رستاخیز» مربوط به دوره قبل می شود و از همان دوران گفتگوهایی با صاحبان فیلم شده و کارگردان و تهیه کننده به جمع بندی رسیده و مثل هر قراردادی طرفین با آن مبنا حرکت کرده اند. سازمان سینمایی با صاحبان آثار گفتگو داشته و به همین ترتیب خساراتی به تهیه کننده پرداخت شده و نمایش خارجی نیز انجام می شود، اما نمایش داخلی فعلا انجام نمی شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.