چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰

میرباقری از دست چه کسی عصبانی است؟

«هفت»، زمین سهم‌خواهی سینما و تلویزیون!

برنامه هفت

سینماپرس: بهتر است مدیران رسانه ملی حداقل پیش از آغاز برنامه «هفت» که مهم‌ترین برنامه سینمایی تلویزیون است سعی کنند از جریان‌های مختلف سینما فاصله بگیرند تا مطمئن باشند که تصمیمات‌شان تحت تأثیر هیچ کدام از آنها قرار نخواهد گرفت و در پی آن حاشیه گریبانگیر برنامه نخواهد شد.

معاون محترم سیما در حاشیه بازدید از پشت صحنه یکی از سریال‌های تلویزیونی اظهارنظری در مورد برنامه هفت انجام داده که در نوع خود عجیب است. همه می‌دانند که سلسله مراتب سازمانی ایجاب می‌کند که مسائل سازمان در درون آن حل شود، مثلاً اگر مقام بالاتر نظری متفاوت با مسئولان زیرمجموعه خود دارد در جلسات درونی حل و فصل نماید یا در نهایت تصمیم خود را ابلاغ کند اما وقتی تصمیمی از سوی مقام بالاتر با عصبانیت!  رسانه‌ای می‌شود، احتمالاً حاکی از آن است که جناب معاون از جاری کردن تصمیم خود در زیرمجموعه ناتوان است! پس این ماجرا احتمال اختلافات جدی‌ای را بین مدیران سازمان درباره نحوه اجرای سری جدید «هفت» تقویت می‌کند. برنامه‌ای که همواره در گذشته نیز مورد مناقشه مدیران وقت رسانه ملی بوده این بار نیز دستخوش این اختلافات شده است. با توجه به اینکه در زمان معاونت علی دارابی در سیما نیز «هفت» مورد اختلاف او و مدیر شبکه 3 بود و حواشی فراوانی به همراه داشت و این برنامه سینمایی در دوره اخیر خود نیز جنجال زیادی به پا کرد، تحلیل موضوع زیاد سخت نیست چراکه حاشیه‌های سینما امروز دامنگیر رسانه ملی است و هر مدیری جرئت ساخت برنامه‌های جنجالی را ندارد. آنچه که از روند تولید سری جدید «هفت» پیداست این است که ابتدا اعلام شد که بعد از ماه مبارک رمضان در سال جاری «هفت» جدید روی آنتن خواهد رفت اما این اتفاق با دستور معاون سیما به بهانه تدوین دستورکار مشخص! متوقف شد. اما آنچه به گوش می‌رسد این است که گزینه‌های شبکه 3 برای «هفت» و افراد مد نظر معاونت سیما مختلفند و میرباقری با به تعویق انداختن آغاز سری جدید و این بار با این اظهارنظر جنجالی سعی کرده کفه گزینه‌های خود را سنگین‌تر کند و روند آن را به سمت نظر خود تغییر دهد.

براساس شنیده‌ها گزینه‌های معاون سیما برای «هفت» اکبر نبوی و رسول صدرعاملی هستند. گرچه اکبر نبوی قبلاً تلویحا اعلام کرده بود که به هفت نمی‌رود اما اجرای برنامه سینمایی شبکه 4 را نیز که اتفاقاً دارای مدیران سینمادوست و سینماگری هم هست برعهده دارد.

همه اینها شنیده و حدس و گمان است که در آینده صحت آنها مشخص خواهد شد اما با توجه به اینکه مدیر شبکه 3 و تهیه‌کننده «هفت» تا کنون در این باره اظهارنظری نکرده‌اند و اظهارنظرهای معاون محترم سیما درباره این برنامه خاص بیشتر از حد معمول است اصل قضیه یعنی وجود اختلافاتی بر سر چگونگی اجرا دور از انتظار نیست.

جالب است که سینمای ایران که در برگرداندن سرمایه خود در گیشه‌ها عموماً دچار مشکل است با تعدد برنامه‌های تلویزیونی سینمامحور در شبکه‌های مختلف روبه‌رو است که هرکدام برای مدیران رسانه ملی مهم هستند. گذشته از پاسخ این سؤال که مگر سینما به چند برنامه تلویزیونی احتیاج دارد، باید گفت ظاهراً برنامه‌های سینمایی منافعی را ایجاد می‌کند که مدیران سازمان را بر آن می‌دارد که بر سر آنها سهم‌خواهی کنند. از سوی دیگر برخی ذی‌نفعان که دست‌اندرکار سینما هستند نیز با استفاده از میزان روابط‌شان با هر کدام از مدیران سازمان سعی می‌کنند گزینه مطبوع خود را در برنامه سینمایی بنشانند. بنابراین تولید و پخش برنامه‌های سینمامحور در شبکه‌های سیما تبدیل به زمین سهم‌خواهی مدیران سازمان و برخی سینماگران شده است.‌آش شله‌قلم‌کاری که به نفع هرکس باشد، ضررش تنها به سینمای ایران وارد خواهد شد.

بهتر است مدیران رسانه ملی حداقل پیش از آغاز برنامه «هفت» که مهم‌ترین برنامه سینمایی تلویزیون است سعی کنند از جریان‌های مختلف سینما فاصله بگیرند تا مطمئن باشند که تصمیمات‌شان تحت تأثیر هیچ کدام از آنها قرار نخواهد گرفت و در پی آن حاشیه گریبانگیر برنامه نخواهد شد. همچنین بهتر است با پذیرش سلسله مراتب و روال سازمانی از سوی زیرمجموعه‌ها مجبور به مشاهده اظهارنظرهای بیش از اندازه و غیرمعمول نباشیم. سینمای ایران در حال حاضر به اندازه کافی با گروه‌گرایی و سهم‌خواهی و کشمکش‌های پشت پرده روبه‌رو است. بهتر است رسانه ملی اگر نیتش خیر و کمک به سینمای ایران است، استقلال خود را کاملاً حفظ و از این حواشی و افتادن در دام انحصارگرایان و منفعت‌طلبان دوری کند تا خشت اول کج نهاده نشود. در غیر این صورت سری جدید «هفت» نیز از همین ابتدا حاشیه‌کوب خواهد شد و نتیجه‌ای نخواهد داشت.

* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.