یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶

حوزه هنری یا شهرداری، مسئله این نیست!

محسن هاشمی- لشگری قوچانی

سینماپرس: محسن هاشمی در اظهارنظری درباره دخالت بیشتر شهرداری در امور سینماداری سخن گفته است که این صحبت واکنش لشکری قوچانی را برانگیخت. آیا مشکل سینمای ایران متولی‌گری شهرداری یا سازمانی دیگر است؟

به گزارش سینماپرس، محسن هاشمی در اظهارنظری درباره احیای سینماهای خاطره‌انگیز گفته بود «برخی سینماهای قدیمی در اختیار نهادهای انقلابی هستند و از این نهادهای انقلابی خواهش می‌کنیم اگر امکان دارد بهره‌برداری از این سینماها را در اختیار شهرداری قرار دهند.»

منظور آقای هاشمی از نهادهای انقلابی حوزه هنری و بنیاد مستضعفان است. البته چندی پیش میان این دو نهاد توافقی به عمل می‌آید تا سینماهای بنیاد به موسسه سینمای بهمن سبز، نهاد متولی سینماداری حوزه هنری منتقل شود و حتی خبرهایی از واگذاری سینما آفریقا و رادیوستی به گوش رسید؛ اما بنر فروش سینما قیام معادلات را بر هم زد.

با این حال حرف‌های هاشمی مورد توجه سینماگران بوده است. اخیراً لشکری قوچانی، تهیه‌کننده سینما در حساب اینستاگرامی خود نسبت به این صحبتها واکنش نشان داده است. وی معتقد است واسپاری سینما به شهرداری کار درستی نیست و دلایل خود را بدین شرح بیان می‌کند:

شهرداری کلی فرهنگسرا دارد که از آنها استفاده بهینه نمی‌کند  و بهتر است که مدیریت  هر فرهنگسرا جداگانه به بخش خصوصی واگذار شود.

پنج درصد پول بلیط سینما به عنوان عوارض و جلوتر از صاحب سینما و تهیه‌کننده به حساب شهرداری واریز می‌شود و گرفتن مالیات و عوارض از کالای فرهنگی اشتباه است.

شهرداری در سینماداری (مدیریت سینما) به جز فرهنگسراها هم موفق نبوده است  و البته تخصص شهرداری ایران نیست و بهتر است مدیریت پردیس ملت و ... به بخش خصوصی واگذار شود.

فعالیت‌های  شهرداری در امور فرهنگی (جشنواره، تهیه فیلم و...)، نسبت به هزینه انجام شده نمره منفی داشته است.

شهرداری  به اطلاع‌رسانی فیلم‌ها هم  کمک  مشهودی نمی‌کند و اگر به فیلمی کمک کرده است، نه برای انقلاب، نه برای فرهنگ و متأسفانه به دلیل ارتباطات خاص  افراد بوده است و  با یک بررسی کوچک متوجه  صحت این مطالب می‌شوید.

به نظرم به تخصص بها بدهیم و اگر بناست سینما در اختیار بخش خصوصی نباشد، با عرض پورش‌، مطابق قانون حوزه هنری به شهرداری مقدم است‌. شهرداری در حیف و میل کردن بودجه فرهنگی‌، در اهالی فرهنگ مشهورتر است و  البته موازی‌کاری حوزه هنری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم  صحیح نیست و بایستی چاره‌اندیشی کرد. به جای گرفتن سینما، سینما را در چارچوب قانون آزاد بگذاریم.»

این صحبت لشکری قوچانی در حالی زده می‌شود که هم‌اکنون مدیریت سینما آزادی - محصول شهرداری تهران - در اختیار حوزه هنری است و همواره گمانه‌هایی برای مشارکت بیشتر این دو نهاد وجود داشته؛ کما اینکه شایعاتی مبنی بر مدیریت حسن بنیانیان، مدیر سابق حوزه هنری به دفتر ساختمان کشاورز سازمان فرهنگی هنری شهرداری به گوش می‌رسد.

همچنین در برنامه‌های مختلف فرهنگی اعم از جشنواره این دو نهاد از مشارکت مناسبی بهره می‌برند و به نظر نمی‌رسد چندان رقیب فرهنگی یکدیگر به حساب آید. به نظر صحبت‌های محسن هاشمی بیشتر جنبه حمایتی از سینماگرانی دارد که عموماً از کلیدواژه تحریم حوزه هنری استفاده می‌کنند و با عدم اکران فیلم‌هایشان در سینما آزادی مواجهند که در این صورت این جدال به یک تناقض شبیه می‌شود

* تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.