جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸

اکران پنج فیلم سینمایی مسئله دار

تدبیر مدیریتی یا بازی سیاسی؟/ فیلم های مسئله داری که رنگ پرده را به خود می بینند!

بازی توقیف و رفع توقیف

سینماپرس: در حالی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی از اکران ۵ فیلم مسئله دار خبر داد که همچنان مشکلات محتوایی برخی از این آثار برای مخاطبان فهیم و ارزشی نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی از حل مشکل نمایش تعدادی از فیلم های توقیف شده و اکران آن ها در آینده نزدیک خبر داد.

این خبر درحالی منتشر شده است که فیلم خانه پدری با توجه به سیاه نمایی های کیانوش عیاری بطور کاملا زیرپوستی در آثارش، حاوی نکاتی تلخ و گزنده بر خلاف شرایط فعلی جایگاه زن مسلمان در تاریخ بعد از انقلاب است. مجوز گرفتن فیلم عصبانی نیستم به خاطر عدم تطابق فیلم ساخته شده با فیلمنامه ای که پروانه ساخت گرفته است، تضعیف جایگاه تصمیمات سازمان سینمایی است.
اما فیلم خانه دختر به موضوعی می پردازد که به نظر می رسد اصولا در جامعه ایران اسلامی به دلیل عدم تناسب موضوع فیلم با حجب و حیای حاکم بر جامعه و پرداختن به سوژه ای که اساسا نسبت گسترده ای با جامعه ایران اسلامی ندارد تنها اکران محدود آن امکان پذیر خواهد بود.
رفع توقیف فیلم های آشغالهای دوست داشتنی و پارادایس نیز به نظر می رسد اتفاق دور از دسترسی نبوده و اعلام اسامی آنها بیشتر به شوی تبلیغاتی شبیه است.
این خبر در حالی شنیده شد که علی رغم تلاش سازمان سینمایی برای خرید فیلم رستاخیز؛ خبری از رفع توقیف آن نیست!

ابراهیم داروغه زاده با بیان اینکه با واژه توقیف موافق نیست، گفت: همانطور که در سال های گذشته فیلم های زیادی ساخته شده است که بسیار خوب بوده اند و در جهان نیز توانستند تصویر بسیار مثبت و خوبی از ایران به یادگار گذارند بعضی فیلم ها نیز در زمان نمایش دچار مشکلاتی شدند.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی افزود: تعداد ۱۲ فیلم در کمیته ای که به دستور آقای صالحی امیری تشکیل شده بود مورد بررسی قرار گرفت که در نتیجه آن پنج فیلم با جلساتی که با تهیه کننده و کارگردان آن داشتیم اصلاحات مدنظر و پیشنهادی کمیته را پذیرفتند.

داروغه زاده گفت: این پنج فیلم خانه دختر، خانه پدری، عصبانی نیستم، آشغال های دوست داشتنی و پارادایس هستند که همگی مجوز نمایش گرفتند و به زودی اکران خواهند شد.

وی افزود: از جمله اصلاحات انجام شده روی این فیلم ها فیلمبرداری مجدد بعضی سکانس ها بوده است از جمله فیلم خانه دختر و پارادایس، همچنین بقیه فیلم ها با اصلاحاتی در تدوین قابل اکران شدند.

ابراهیم داروغه در پاسخ به اینکه آیا این شیوه حل مشکل فیلم های توقیفی درست است، گفت: بهترین شیوه این است که از زمان تولید و پروانه ساخت بتوانیم ارتباط و تعامل خوبی با فیلمساز برقرار کنیم و همسویی مد نظری که باید وجود داشته باشد بین منتقدین مدیران دولتی و سینماگران ایجاد کنیم تا فیلم های تولید شده مشکلی برای اکران نداشته باشند و ما دیگر فیلمی به نام توقیفی نداشته باشیم.

وی افزود: بعضی از این فیلم ها به علت مسائل روز سیاسی دچار مشکل شدند، بعضی نیز به خاطر سوتفاهماتی که به وجود آورده بودند یا برداشت هایی که از آن فیلم ها می شود؛ البته با گذشت زمان خیلی از مشکلات خود بخود حل شدند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.