جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵

سینمادو با حامد عنقا روی آنتن رفت

از توجیهات شاهسواری برای بی نظمی در جشن خانه سینما تا اختلاف زرین دست با مهرجویی

سینمادو

سینماپرس: نخستین قسمت از سری جدید برنامه «سینما دو» با حضور مهمانان مختلف و گزارش ویژه ای از نوزدهمین جشن سینمای ایران؛ پنجشنبه 23 شهریورماه ساعت 23:30 روانه آنتن شبکه دو سیما شد.

به گزارش سینماپرس؛ آغازگر این قسمت از برنامه پخش مصاحبه ضبط شده ای از زنده یاد علی حاتمی پیرامون سینمای ایران بود. حامد عنقا؛ مجری این برنامه در فصل جدید «سینما دو» یکی از تفاوت های عمده سری جدید برنامه با فصل پیشین آن را پخش زنده برنامه دانست که موجب پویایی و طراوت بیشتر آن خواهد شد.

همچنین خزاعی مجری پیشین این برنامه در ارتباطی تلفنی از تمرکز ویژه اش به عنوان تهیه کننده در پروژه سینمایی «به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا به عنوان دلیل عدم حضورش در «سینما دو» یاد کرد و در پاسخ به حضور این فیلم  در جشنواره سی و ششم فجر کیفیت فیلم را مهم تر از حضور آن در این جشنواره ذکر کرد.

نوزدهمین جشن خانه سینما زیر ذره بین «سینما دو»

پرداختن به نوزدهمین جشن سینمای ایران که روز سه شنبه 21 شهریور ماه با کش و قوس هایی در خصوص مکان برگزاری آن  اتفاق افتاد؛ یکی از بخش های مهم این برنامه را تشکیل می داد. بنابراین پس از پخش گزارشی از برگزاری نوزدهمین جشن سینمای ایران، حامد عنقا با مدیرعامل خانه سینما؛ منوچهر شاهسواری وارد ارتباطی تلفنی شد و خواستار توضیحاتی پیرامون حاشیه های جشن امسال و ناهماهنگی های صورت گرفته در مورد مکان برگزاری و دعوت های صورت گرفته شد.

شاهسواری در این باره توضیح داد: ما علاقمندیم در ابتدا به مخاطبان خود اعلام کنیم بدون شما هیچ کاری از ما برنمی آید و دوم اینکه به خودمان بگوییم بدون ارتقای کیفیت آثار ارتباط با مخاطب صورت نمی گیرد. خانه سینما باید به معیشت و مشکلات زندگی و زیست هنرمندان سینما توجه کند این اولویت ماست اما نمی توانیم بدون دستیابی به کیفیت آثار سینمایی به این مهم دست پیدا کنیم.

وی در خصوص بی نظمی های موجود در مراسم هم به برگزاری آن در فضای باز با توجه به ظرفیت بیشتر آن اشاره کرد که ایجاد مشکلاتی را اجتناب ناپذیر می کند و ادامه داد: متاسفانه مشکلات اجرایی هم وجود داشت که گاهی دلیل آن پرداختن به مسائل پیش پا افتاده ای است که باعث می شود مشکلاتی در برگزاری مراسم پیش آید. بسیاری از همکاران ما کارت دریافت نکردند که من از این بابت از دوستان عذرخواهی می کنم.

گزارشی ویژه از پرداختن به چرایی مشکلات اجرایی که سال هاست همراه این جشن است بخش بعدی این برنامه بود. مشکلاتی که بخشی از مهمترین آنها امسال به صورت صندلی های خالی فراوان، مشکلات فنی حین اجرا، دیر رسیدن مجری و ... خود را نشان داد و سپس عنقا در ادامه صحبت های خود با مدیرعامل خانه سینما به پرسیدن این پرسش پرداخت که چرا نمی توانیم برای جشنی که به تاریخ برگزاری آن واقفیم برنامه ریزی کنیم؟

 شاهسواری پاسخ داد: این اتفاق همیشه نمی افتد متاسفانه امسال با مشکلاتی روبرو شدیم که برنامه ریزی ها را بهم ریخت. این مساله نیازمند سعه صدر ویژه ای است. برای چنین ظرفیتی از مهمانان عموما از ورزشگاه ها استفاده می شود چون سالن ها محدودیت های خاص خود را دارند. امیدوار بودیم در باشگاه انقلاب امسال جشن را برگزار کنیم اما مشکلاتی مانع این امر شد.

همچنین گزارشی از بازیگران تقدیر شده در نوزدهمین جشن سینمای ایران و مقایسه آن با برگزیدگان جشن های منتقدان ، حافظ و سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر عنوان بخش بعدی این برنامه را تشکیل می داد.

زرین دست؛ من گران ترین فیلمبردار سینما نیستم

علیرضا زرین دست؛ از فیلمبرداران صاحب سبکِ سینمای ایران مهمان دیگر این برنامه بود که با حامد عنقا به گفت و گو پرداخت و در خصوص ابداعات تاثیرگذارش در عرصه فیلمبرداری گفت: من چندان به این «اولین ها» اعتقادی ندارم. مهم این است که پلان گرفته شده و روش فیلمبرداری آن درست باشد و در این زمینه به پلانی از فیلم «حکم» به کارگردانی مسعود کیمیایی اشاره کرد و افزود: این که دوربین برای اولین بار زیر آب رفته و یا چندمین بار است که این اتفاق می افتد مهم نیست بلکه تاثیرگذاری این حرکت در پلان ضبط شده است که مهم است و اینکه خلاقیت در جای مناسبی به کار برده شود.

حامد عنقا با اشاره فیلم «پری» که علیرضا زرین دست بابت آن موفق به دریافت سیمرغ بلورین شد، مطرح کرد: گویا شما و داریوش مهرجویی چندان تمایلی به همکاری با یکدیگر ندارید و زرین دست پاسخ داد: فکر نمی کنم این طور باشد. ما همیشه روابط خیلی صمیمانه ای داشته ایم. تنها اختلافی هم که به وجود آمد به دلیل وجود شخصی بود که در امور مالی دست داشت و مشکلاتی ایجاد کرده بود. بعد از آن هم عدم همکاری ما به دلیل ایجاد نشدن فرصت های لازم و تداخل با سایر پروژه های کاریم اتفاق افتاد.

او در خصوص پروژه «بوی پیراهن یوسف» هم که نیمی از فیلمبرداری آن را انجام داده بود و با قطع پروژه، عزیز ساعتی ادامه آن را پی گرفتند؛ توضیح داد: شاید به این دلیل بود که پیشنهاد خودم را به روش نامناسبی به آقای حاتمی کیا ابراز کردم چون آن زمان مهارت مطرح کردن نظرات مخالف را نیاموخته بودم. ذات سینما به دلیل گروهی بودن به گونه ای است که حرکات شما باید مدیریت شده و با هوشمندی اتفاق بیفتد چون تاثیرگذاری بیشتری دارد.

وی در خصوص جشن خانه سینما گفت: چرا به این مراسم می گویند جشن، روز ملی سینما اسم بسیار با ارج و قربی است. این مراسم که جشن نیست چون آثار سینما را در یک سال گذشته ارزیابی می کنیم و به نظرم شباهتی به جشن ندارد.

زرین دست در پاسخ به این پرسش حامد عنقا که آیا شما گران ترین مدیر فیلمبرداری کشور هستید؟ پاسخ داد: خیر، گران شاید باشم اما دوستان و همکاران دیگری هم هستند که دستمزدهای بالاتری دریافت می کنند.

احتمال هم بازی شدن «حامد بهداد» و «نوید محمدزاده» در فیلم جدید جیرانی

این برنامه در ادامه میزبان فریدون جیرانی به عنوان فیلمنامه نویس بود. جیرانی در این صحبت ها ابتدا در خصوص اولین همکاری خود با صدرعاملی توضیحاتی ارائه داد. سپس عنقا به عنوان یک فیلمنامه نویس پرکار از جیرانی در دهه 60 نام برد؛ فردی که اسمش روی بسیاری از سناریوها نیست. جیرانی اظهار کرد: من عنوان «بازنویسی فیلمنامه» را به عنوان یک حرفه جا انداختم. «گل های داودی» را من بازنویسی کردم و رسول صدرعاملی آن را ساخت. زمانی فیلمنامه هایی را از من می خریدند اما نمی خواستم اسمم ذکر شود. من و اصغر عبداللهی از تاریخی به بعد حدود سه سال فیلمنامه ها را بازنویسی می کردیم.

در انتها جیرانی درباره فیلم جدیدش با عنوان «آشفتگی» توضیحاتی ارائه داد و گفت: فیلمنامه این اثر متعلق به خودم است و تا کنون با حامد بهداد و نوید محمدزاده صحبت کرده ام اما حضورشان در فیلمم قطعی نیست که اگر قطعی شود این دو بازیگر در «آشفتگی» با یکدیگر هم بازی می شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.