جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷

جواد ارشاد در گفتگو با سینماپرس:

مسئولان فرهنگ را تبدیل به کالای تجاری کرده اند/ با شعاردادن و قلمفرسایی کردن سینمای دفاع مقدس احیا نمی شود!

مشکلات سینمای دفاع مقدس؛ آسیب شناسی و راهکارها/۱۰

جواد ارشاد

سینماپرس: جواد ارشاد کارگردان سینما و تلویزیون با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: متأسفانه مسئولان فرهنگی، فرهنگ را در کشورمان تبدیل به کالایی تجاری کرده اند و تنها در پی آن هستند تا با کار در حوزه فرهنگ به مال اندوزی و ثروت اندوزی و کسب درآمد بپردازند و به همین دلیل ارزش ها در حوزه فرهنگ و هنر کشورمان مدت ها است که جایی ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «زیر سایه کنار» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دفاع مقدس پدیده ای بسیار مهم و تأثیرگذار است که در سینما باید همواره به آن توجه شود و از دغدغه مندان و دلسوزانی که می خواهند در این حوزه مبادرت به تولید فیلم کنند حمایت صورت گیرد اما متأسفانه مسئولان فرهنگی و سینمایی با بی تدبیری هرچه تمام تر طی یکی دو دهه اخیر مسیر فیلمسازانی که عشق به این حوزه مهم را داشتند تغییر دادند و با عملکردشان باعث شدند تا آن ها عطای حضور در این سینما را به لقایش ببخشند.

وی ادامه داد: بنده خودم زمانی که اولین اثر دفاع مقدسی ام را ساختم از تمام وجودم برای آن مایه گذاشتم اما مسئولان در همان دوران مرا تحویل نگرفتند؛ بسیاری دیگر از فیلمسازان سینمای جنگ نیز به همین وضعیت دچار شدند چرا که در آن دوران مدیران تنها چند فیلمساز محدود را دور خود جمع کرده بودند و از آن افراد که در آن زمان شاخص و سرآمد سینمای دفاع مقدس بودند حمایت می کردند و نمی گذاشتند که سایرین دیده شوند و جایی برای کار و فعالیت داشته باشند؛ این اتفاقات در حالی رخ می داد که فیلم های ما در زمان اکران با استقبال خوب مخاطبان و تحسین منتقدان روبرو شده بود.

ارشاد سپس با بیان اینکه این روزها سیاست های مدیران فرهنگی باعث شده تا تهیه کنندگان در پی ساخت فیلم هایی باشند که با هزینه های اندک بتواند میلیاردها فروش داشته باشد اظهار داشت: دستیابی به پول و ثروت امروز هدف اصلی برخی تهیه کنندگان و مدیران شده است؛ این در حالی است که سینمای دفاع مقدس پول ندارد و در عوض برای دست اندرکارانش ریاضت هم به همراه دارد. من به طور قطع و یقین عنوان می کنم که اگر در حال حاضر فیلمی باکیفیت در حوزه دفاع مقدس با سرمایه و دانش کافی ساخته شود می تواند انبوه مخاطبان را به سالن های سینما بکشاند.

این سینماگر سپس خطاب به مدیران فرهنگی و سینمایی کشور گفت:  با شعاردادن و قلمفرسایی کردن سینمای دفاع مقدس احیا نمی شود؛ موضوع سینمای دفاع مقدس باید برای شما جدی باشد؛ شما باید اشکالات و موانع متعددی که بر سر راه سینماگران و دغدغه مندان این حوزه وجود دارد را بردارید و اجازه دهید تا همانطور که فیلم های شبه روشنفکرانه به کرات در سینمای کشور تولید می شود فیلم های ارزشی و دفاع مقدسی نیز تولید و اکران شود.

کارگردان فیلم سینمایی «راز پرواز» خاطرنشان کرد: متأسفانه مدیران و برخی از سینماگران ما که چشم به سینمای غرب و به ویژه هالیوود دارند تنها توانسته اند از ظواهر آن ها بهره برداری کنند و هرگز به این تفکر نرسیده اند که چطور فیلمسازان هالیوودی پس از گذشت سال ها از جنگ های جهانی اول و دوم همچنان فیلم هایی در رابطه با این جنگ ها تولید می کنند و به قهرمان پروری و اسطوره سازی برای کشورهای شان می پردازند و می خواهند به واسطه این کار روحیه ستیز و مقابله با دشمنان آب و خاک شان را در جوانان و نوجوانان شان تقویت کنند!

وی در همین راستا افزود: ما باید به این نتیجه مهم دست پیدا کنیم که باید برای آگاهی نسل های جدید همواره در آثار فرهنگی و هنری به تبیین ایدئولوژی های اسلامی و انقلابی بپردازیم و روحیه دفاع از آب و خاک مان را در جوانان و نوجوانان تثویت کنیم. ما باید بدانیم اینکه نسل جوان روحیه میهن پرستی داشته باشند بسیار مهم است؛ ما نیاز به نسل جوانی داریم که از اعتقادات اسلامی و انقلابی دفاع کنند و در مقابل دشمنان به طور راسخ ایستادگی نمایند.

ارشاد در خاتمه این گفتگو متذکر شد: امیدوارم با حضور مدیری جدی و باتدبیر حجم گسترده فیلم های به اصطلاح کمدی که تنها می توان واژه دلقک بازی را به آن ها اطلاق کرد از بین برود؛ امیدوارم بتوانیم به زودی شاهد احیاء و زنده شدن ارزش های اسلامی و انقلابی در سینمای کشورمان باشیم و فقط به حرف زدن و شعار دادن بسنده نکنیم!

اخبار مرتبط

نظرات

  • niknegaranco ۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۹:۰۵
    0 0
    نظرجالبی بود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.