چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۳

برترین های جشن خانه سینما معرفی شدند

وقتی سینمای ارزشی در جشن خانه سینما جایی ندارد/ «فروشنده» و «رگ خواب» بیشترین جوایز را ربودند

نوزدهمین جشن خانه سینما

سینماپرس: نوزدهمین جشن خانه سینما برگزار شد که بیشترین جوایز جشن به فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی و «رگ خواب» حمید نعمت الله رسید. این در حالیست که فیلم های ارزشی همچون ماجرای نیمروز، ویلایی ها و یتیم خانه ایران از کمترین سهم از این جوایز برخوردار شدند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، مراسم نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران به ریاست هارون یشایایی شامگاه ۲۱ شهریورماه همزمان با روز ملی سینما با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و قرائت ترجمه ای از آیاتی چند از کلام الله مجید در باشگاه پیام در ساعت ۲۰:۲۵ و با ۵۵ تاخیر نسبت به زمان قبلی اعلام شده، آغاز شد.

محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی نیز در این مراسم حضور یافته بود.

هارون یشایایی رییس جشن با خیرمقدم به سینماگران و هنرمندان گفت: خوشحالیم امسال با آبرومندی بیشتری این مراسم را برگزار می کنیم.

وی افزود: سینمای ایران با نسل جوان نفس می کشد و اگر نسل جوان حمایت خود را از سینما دریغ کند دیگر سینما چیزی نخواهد داشت زیرا امید سینما به این نسل است.

تورج منصوری دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران نیز برای خوشامدگویی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: ممنون که با این ترافیک آمدید.

وی ادامه داد: ما اکنون در جشن نوزدهم جشن سینما هستیم که آن را با شکل جدیدی برگزار می کنیم و پس از حدود یک سال که در پی تشکیل انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران هستیم به الگوی جدیدی رسیده ایم. امیدوارم سینمای ایران هر روز سربلندتر و حامل پیام صلحی باشد که از قلب و ذهن ایرانیان برمی آید.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز در سخنانی گفت: دو جوان ایرانی در ونیز دو جایزه دریافت کردند و آن را به مردم ایران تقدیم کردند. جای آنهایی که برای بنای بزرگ سینما تلاش کردند و امروز بین ما نیستند، همیشه خالی است و البته روزی هم جای ما هم خالی خواهد بود.

وی در پایان سخنانش بیان کرد که امیدوار است صدای ملت ایران پرقدرت و پرصلابت باقی بماند.

بعد از این سخنان، تصاویری از صحبت های نوید محمدزاده و وحید جلیلوند در ونیز بعد از دریافت جایزه شان در بخش «افق های نو» برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» پخش شد.

همایون اسعدیان در این مراسم مقابل تریبون قرار گرفت و با خوشامدگویی به سینماگران عنوان کرد: سال به سال برگزاری این جشن برای ما کاری سخت تر و مشکل تر می شود موانع بسیاری سر راه است و افسوس که گاهی اینها از خودمان و همکاران است.

وی تاکید کرد: امید که این تنگ نظری ها پایان یابد.

اسعدیان درباره اجرای مراسم نیز گفت: احسان کرمی مجری مراسم است که به دلیل اجرای تئاتر دیر رسیده و قرار است با موتور خود را برساند.

در ادامه نوبت به اهدای جوایز جشن رسید.

تندیس شایستگی و دیپلم افتخار بهترین انیمیشن به فرنوش عابدی برای پیشخدمت اهدا شد. وی بعد از کسب جایزه اش گفت: روز سینما را به همه تبریک می گویم البته یک جورهایی نمی خواستم بیایم اما در لحظه آخر تصمیم گرفتم بیایم.

برای اهدای تندیس بهترین فیلم کوتاه جهانگیر و باران کوثری روی صحنه آمدند و بهمن و بهرام ارک برای فیلم حیوان تقدیم کردند. ارک پس از کسب جایزه اش گفت: امیدوارم بچه های فیلم کوتاه فراموش نشوند.

برای اهدای جایزه بهترین کارگردانی مستند نیکی و مجید مظفری روی صحنه آمدند و این جایزه را به مهدی قنواتی برای همجا اهدا کردند. وی پس از کسب جایزه گفت: خوشحالم این جایزه را دریافت کردم و جایزه ام را به امیر سینمای ایران یعنی امیر نادری تقدیم می کنم.

مرتضی رزاق کریمی در ادامه تندیس شایستگی و دیپلم بهترین فیلم مستند را به محسن استادعلی برای زنانگی اهدا کرد که در این جشن حضور نداشت.

برای اهدای جایزه بهترین جلوه های ویژه میدانی جواد عزتی و محسن شاه ابراهیمی روی سن آمدند. عزتی در ابتدا از جواد شریفی یاد کرد و از ایمان کرمیان برای فیلم ویلایی ها برای دریافت جایزه نام برد. کرمیان گفت: این دومین سال است که این جایزه را دریافت می کنم و یک بوسه به آن می زنم.

در ادامه مراسم سیروس ابراهیم زاده و اصغر همت برای اهدای تندیس بهترین جلوه های بصری رو صحنه آمدند. همت قبل از اهدای جایزه گفت: به امید روزی که همه اتفاقات همه صنوف به خودشان واگذار شود. وی سپس جایزه این بخش را به سینا قویدل برای رگ خواب اهدا کرد. قویدل بعد از کسب جایزه اش گفت: از دریافت این جایزه از دست بزرگان و بودن در تیم حمید نعمت الله خوشحالم و این برای من افتخاری است.

همایون اسعدیان باعلام اینکه احسان کرمی مجری مراسم بالاخره رسید با یادی از پیشکسوت ها اظهار کرد: همیشه گفته می شود چرا وقتی پیشکسوت ها می روند از آنها یاد می کنیم ولی من اکنون می خواهم برای استاد محمدرضا شجریان آرزوی سلامتی کنم.

در ادامه اهدای تندیس ها احسان کرمی از مجید مظفری و سروش صحت دعوت کرد تا برای اهدای جایزه بهترین چهره پردازی روی سن بیایند. مجید مظفری با بیان اینکه قرار است به دو نفر جایزه داده شود، گفت: قرار است به یک استاد جایزه دهیم و همچنین به یک نفر که در حال قرار گرفتن در صف استادان است.

وی همچنین با خسته نباشید به استادان سینمای ایران، بهرام بیضایی، بهروز وثوقی، امیر نادری و فخری خوروش را مورد خطاب قرار داد.

عبدالله اسکندری و مهرداد میرکیانی برای لانتوری این تندیس را دریافت کردند. اسکندری ضمن تبریک به جلیلوند و محمدزاده گفت: این جایزه را به مجری گریم خود یعنی مانی اسکندری تقدیم می کنم چون آنها همیشه مظلوم هستند.

مظفری نیز با تبریک به برادران جلیلوند بیان کر:  امیدوارم سینمای ایران همیشه در عرصه های بین الملل بدرخشد.

در بخش دیگر از مراسم وحید جلیلوند به درخواست احسان کرمی روی صحنه آمد تا از او برای دریافت جایزه بهترین کارگردانی در بخش افق های نو جشنواره فیلم ونیز تجلیل شود. وی با حضور روی سن گفت: از لطف همگی ممنونم. واقعیت این است که جایزه متعلق به من نیست و متعلق به همه بچه های «بدون تاریخ بدون امضا» است و زحمت همگی آنها باعث کسب این جایزه شد البته علی برادرم هم خیلی زحمت کشید.

در بخش اهدای تندیس شایستگی بهترین طراحی لباس احسان کرمی از ستاره اسکندری و مهران غفوریان دعوت کرد تا روی صحنه بیایند. ستاره اسکندری سخن خود را با یادی از ناصر تقوایی و فریماه فرجامی آغاز کرد و در ادامه مهران غفوریان از عباس بلوندی به عنوان برنده تندیس بهترین طراحی لباس برای یتیم خانه ایران نام برد.

سپس مریلا زارعی و مهران احمدی برای اهدای تندیس بهترین طراحی صحنه روی صحنه آمدند. زارعی ضمن تبریک روز ملی سینما گفت: برای موفقیت اخیر سینما در عرصه جهانی به نوید محمدزاده و وحید جلیلوند تبریک می گویم. مهران احمدی هم گفت: مفتخرم که امشب در این جشن هستم، همه عزیزان تاج سر من هستند.

محکومیت کشتار مسلمانان در میانمار

زارعی نیز در ادامه بیان کرد: سینما از آنجایی که باید تاثیر بگذار ابتدا باید تاثیر بگیرد. سال گذشته وقتی می خواستیم جایزه پیمان معادی را بدهیم از فاجعه منا یاد کردیم، امسال بازهم فجایع دیگری وجود دارد، مسلمانان در میانمار کشته می شوند و سکوت عجیبی از سوی مجامع بین المللی به ویژه سفیران صلح وجود دارد.

سپس این جایزه به کیوان مقدم برای فیلم فروشنده تعلق گرفت. وی پس از کسب جایزه اش گفت: این جایزه زیبا را به همسر زیبایم تقدیم می کنم.

در ادامه کوروش تهامی بازیگر روی صحنه آمد و قطعه ای را خواند. وی پس از اجرای این قطعه گفت: این جشن را خدمت همه تبریک می گویم، قطعه اشک مهتاب را که از آثار محمدرضا شجریان است اجرا کردم، امیدوارم سایه او بر سر ما باشد.

شوق سینمایی ها از برد تیم پرسپولیس مقابل الاهلی عربستان

احسان کرمی در این مراسم از پیروزی تیم فوتبال پرسپولیس ایران بر الاهلی عربستان سخن گفت و با خوشحالی بیان کرد که ما سه بر صفر عربستان را بردیم. سخن مجری خوشحالی و تشویق مردم را دربرداشت و سپس وی از فرشته طایرپور درخواست کرد که برای ورزش هم کف بزند.

سپس حسن زاهدی و وحید جلیلوند برای اهدای تندیس بهترین صدابرداری روی صحنه آمدند و این جایزه را به بابک اردلان برای رگ خواب اهدا کردند. وی گفت: خوشحالم جایزه ام را از دست عمو حسن که استاد من است گرفته ام، همچنین خوشحالم که در حضور وحید جلیلوند هم که به تازگی از ونیز بازگشته جایزه می گیرم. از بهمن اردلان که به جز درس صدابرداری درس اخلاق هم به من داد تشکر می کنم، از حمید نعمت الله و امیر عاشق حسینی نیز ممنونم.

وحید جلیلوند تندیس شاسیتگی بهترین صداگذاری را به بهمن اردلان برای فیلم رگ خواب اهدا کرد.

هومن سیدی تندیس بهترین فیلمبرداری را به فرشاد محمدی برای فیلم رگ خواب اهدا کرد. فرشاد محمدی بعد از دریافت جایزه خود اظهار کرد: من از استادم نعمت حقیقی یاد می کنم  و همیشه به یادشان هستم.

محمد سریر و بهنوش بختیاری برای اهدای تندیس بهترین موسیقی روی صحنه آمدند. این جایزه به کارن همایونفر برای اروند رسید. سریر در این بخش عنوان کرد: موسیقی روح فیلم است و این روح با شما زندگی می کند و می تواند در ذهن و ضمیر شما رسوخ کند و کارن می تواند این کار را انجام دهد.

همایونفر پس از کسب جایزه اش بیان کرد: با این جایزه رکورددار جایزه موسیقی متن در خانه سینما شدم.

وی با تبریک جایزه ونیز به برادران جلیلوند گفت: اینجا زمین فوتبال است و احساس رونالدو و مسی بودن می کنم.

محمد سریر تندیس شایستگی بهترین تدوین را به هایده صفی یاری برای فیلم فروشنده اهدا کرد. صفی یاری بیان کرد: از فرهادی تشکر می کنم همچنین نمی توان از فروشنده صحبت کرد اما از یدالله نجفی نگفت؛ کسی که وجودش در سینمای ایران غنیمت بود. او موجی از مهر داشت و یادش گرامی باد.

امین حیایی و میلاد کی مرام برای اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد روی صحنه آمدند. حیایی بیان کرد: جشن را به همه تبریک می گویم و از هیات مدیره که این جشن را ترتیب دادند تشکر می کنم. کی مرام هم گفت: جای خیلی ها خالی است، مثل عباس کیارستمی، داوود رشیدی و ...

کی مرام این جایزه را به فرید سجادی حسینی برای فروشنده تقدیم کرد. سجادی حسینی گفت: خداراشکر که کارم مورد قبول قرار گرفت، از فرهادی بزرگ هم تشکر می کنم.

برای دومین بار قطعه ای موسیقایی از بابک بیات در این مراسم پخش شد که صدای آن باز هم با مشکل فنی مواجه شد و شنیده نشد.

غزل شاکری و علی جلیلوند برای اعلام برنده بازیگر نقش مکمل زن روی سن آمدند و تندیس شایستگی بهترین بازیگر مکمل زن را به پانته آ پناهی ها برای لاک قرمز اهدا کردند که به دلیل غیبت وی برای بازی در تئاتر، شبنم مقدمی جایزه را دریافت کرد.

در بخشی از مراسم تصاویری از جشن خانه سینما در  دوره نهم و نکوداشت محمدرضا شجریان پخش و در ادامه خوانندگی شجریان در این تصاویر نیز پخش شد که با تشویق حضار همراه بود.

در بخشی از جشن سینمای ایران، تقی‌پور جانباز دوران دفاع مقدس و رییس موزه صلح گفت: در سال ۱۳۶۰ سال اول دبیرستان بودم و در آزادسازی خرمشهر حضور داشتم و امسال وارد سی و پنجمین سال نشستنم می‌شوم (به دلیل جانباز بودن از ناحیه دو پا) و افتخار می‌کنم که ما نشسته‌ایم تا همه ایرانیان به راحتی بایستند.

او همچنین در سخنانی از حضور سینماگران سرشناس ایرانی در موزه صلح یاد کرد.

ایرج طهماسب و فاطمه معتمدآریا برای اهدای تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد روی صحنه آمدند. معتمدآریا گفت: اینجا هم ما را به آقایی دعوت کردند چون چند وقت پیش روی کارت من نوشته بودند اقای فاطمه معتمدآریا و الان هم برای اهدای جایزه مرد آمده ام البته در حرفه ما مهم نیست زنی یا مرد مهم این است که همدلی. اگر پرتوان نباشی از بین می روی.

وی افزود: امیدوارم مسئولان سینما با اهالی سینما همدل باشند. اینکه برخی بازیگران از کار ممنوع می شوند چیزی است که باید با همراهی و همدلی در خانه سینما رفع شود.

ایرج طهماسب نیز گفت: خیلی برای من افتخار است که در جشن خانه سینما هستم امیدوارم سینما کمک کند که من هم بتوانم کاری برایش انجام دهم.

در ادامه جایزه بهترین بازیگر مرد به شهاب حسینی برای فروشنده رسید. بابک کریمی به نیابت از او جایزه را دریافت کرد.

در بخش تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن از سه نفر شامل نوید محمدزاده، ساره بیات و حمید نعمت الله دعوت شد به سن بیایند.

نعمت الله تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش اول زن را به لیلا حاتمی برای فیلم رگ خواب اهدا کرد. حاتمی گفت: خیلی ممنونم. من این جایزه را خیلی دوست دارم.

برای اهدای جوایز بخش بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از رخشان بنی اعتماد، فرهاد توحیدی، ابوالحسن داوودی، فرشته طایرپور و غلامرضا موسوی دعوت شد تا روی سن حاضر شوند.

توحیدی تندیس شایستگی بهترین فیلمنامه را به اصغر فرهادی برای فروشنده اهدا کرد که بابک کریمی به نیابت از او جایزه دریافت کرد. وی به شوخی گفت این جایزه برای کسی است که همیشه نامش با من اشتباه گرفته می شود.

ابوالحسن داوودی هنگام اعلام تندیس بهترین کارگردانی گفت: امیدوارم از این فرصت استفاده بشود برای همه فیلم های خوب که از توقیف دربیایند و بعد از پروانه نمایش توقیف نشوند.

وی تندیس بهترین کارگردانی را به اصغر فرهادی برای فروشنده اهدا کرد که مریم نراقی آن را به نمایندگی دریافت کرد.

هارون یشایایی به همراه رخشان بنی اعتماد تندیس بهترین فیلم را به اصغر فرهادی اهدا کردند و یشایایی گفت: اهمیت فروشنده استثنایی است. این فیلم علیرغم موفقیت در سطح جهانی مورد افتخار هموطنان خودمان هم هست.

اصغر فرهادی در یک پیام ویدیویی از مدیران و داوان این جشن تشکر و اظهار کرد: در بین همه جشنواره ها که فیلم فروشنده در آنها شرکت کرد بیشترین جایزه را از جشن سینما گرفته ام. آرزو می کنم این رهاورد بیشتر باعث نزدیکی و همدلی اهالی سینما شود.

در پایان جشن اشکان خطیبی در مقام خواننده قطعاتی را خواند.

نظرات

  • ۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۱۲:۵۵
    0 0
    من معنی سینما ارزشی را نمیفهمم چون همه فیلمها اغلب ضعیف هستند و در فرم و محتوا حرف جدیدی برای گفتن ندارند.
  • ساره ۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۱۶:۲۴
    0 0
    جشن سینمایی بوده ولی خیلی شبیه جشنواره Miss Universe و Miss World بوده !

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.