چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳

شرف الدین در گفتگو با سینماپرس:

تأکید بر «ابرگونه» بودن ژانر دفاع مقدس/ نابسامانی فرهنگی و بی توجهی دستگاه های مختلف باعث افول سینمای دفاع مقدس شد

مشکلات سینمای دفاع مقدس؛ آسیب شناسی و راهکارها/۷

محمدرضا شرف الدین*

سینماپرس: محمدرضا شرف الدین مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و تهیه کننده سینما همزمان با هفته دفاع مقدس در رابطه با مشکلات این گونه مهم سینمایی گفت: ژانر دفاع مقدس یک «ابرگونه» است که می توان هزاران فیلم پلیسی، اطلاعاتی، اکشن، کودک و نوجوان و... در رابطه با آن ساخت و ما هرگز نباید اجازه بدهیم این ابرژانر مهم و ارزشمند به فراموشی سپرده شود و اهمال کاری هایی که در این زمینه صورت گرفته با اهتمام یکایک دستگاه ها و نهادهای ذیربط باید جبران شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «فرزند صبح» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده لزوماً برخلاف بسیاری از افراد سوء مدیریت و یا دست داشتن بیگانگان در افول و نزول سینمای دفاع مقدس را چندان جدی نمی دانم؛ البته معتقدم که ضعف های مدیریتی همیشه و همه جا و حتماً در حوزه سینما هم وجود دارد اما اینکه ما بخواهیم مرتب با تفکرات این گونه درگیر باشیم و هیچ حرکت مهم و مثبتی برای اعتلای این گونه مهم سینمایی انجام ندهیم پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: خوشبختانه آقای حیدریان که در حال حاضر به عنوان رئیس سازمان سینمایی فعالیت می کنند انسانی مخلص هستند و من در طول تمامی سال های حضورم در سینما هیچ گونه رفتار و گرایش سیاسی منصوب به یک تفکر خاص از ایشان ندیده ام؛ البته همه این ها باعث نمی شود تا وجوه سلبی و ایجابی که می تواند منجر به وارد آوردن خسارات به سینمای دفاع مقدس بشود را نادیده بگیریم.

شرف الدین سپس در پاسخ به این سوأل که چرا سال ها است مخاطبان از فیلم های دفاع مقدسی حمایت نمی کنند و اغلب این فیلم ها در زمان اکران با شکست در گیشه مواجه می شوند اظهار داشت: در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ اگر مردم از این نوع فیلم ها حمایت می کردند به آن دلیل بود که جنگ با زندگی مردم آن دوران عجین شده بود و مردم جنگ را بخشی از زندگی خود می دانستند و به همین دلیل دوست داشتند تا داستان هایی در رابطه با جنگ و دفاع مقدس رزمندگان اسلام را روی پرده سینماها ببیند.

وی در همین راستا افزود: اما در شرایط کنونی فشارهای شدید اقتصادی باعث شده تا مردم تنها به فکر تأمین معیشت و نان و سفره شان باشند که روز به روز در حال کوچک تر شدن است؛ مردم این روزها حتی نمی توانند به فیلم و سینما فکر کنند چه برسد به آنکه بخواهند به سینما بروند و یک فیلم جنگی تماشا کنند؛ در بهترین حالت ممکن می توان بر این عقیده بود که اگر بخشی از مردم دغدغه کمتری داشته باشند باز ترجیح می دهند به جای تماشای یک فیلم جنگی به سراغ فیلم های سینمای کمدی بروند تا خود و خانواده شان ساعتی سرگرم شوند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «پرنده باز کوچک» تصریح کرد: البته نمی توان از این نکته غافل بود که متأسفانه سیاست گذاری های غلط فرهنگی و همینطور کج اندیشی ها از سوی برخی سینماگران نیز باعث شده تا ذائقه مخاطب ایرانی روز به روز بیشتر دچار تنزل شود؛ متأسفانه امروز ما در شرایطی هستیم که مردم عزت نفس شان را از دست داده اند و به همین دلیل هم گرایش شان به سمت فیلم های نازل و پوچ و سطحی بیشتر شده است.

شرف الدین خاطرنشان کرد: البته خوشبختانه با تمامی این تفاسیر ما هنوز در کشورمان و در میان جوانان مان امثال شهید حججی ها را داریم که عظمت بسیار زیادی دارند و همگی ما باید در مقابل این عظمت شان به خاک بیفتیم اما نمی توانیم تأثیرات سوء نابسامانی فرهنگی و یک دست نبودن حوزه فرهنگ و هنر در کشور را نادیده گرفت و به آسانی از کنار آن گذشت.

این سینماگر تأکید کرد: ما امروزه نیازمند آن هستیم تا دستگاه های تبلیغاتی مانند صدا و سیما، شهرداری و... به کمک سینمای دفاع مقدس بیایند و به هر ترتیبی مردم را تشویق به تماشای این نوع فیلم ها کنند؛ از سوی دیگر کارشناسان و صاحب نظران باید با برگزاری جلسات هم اندیشی به راهکارهای جذب مخاطب در سینمای دفاع مقدس فکر کنند و با انجام این گونه کارها مردم را تشویق به تماشای این فیلم ها کنند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: ما باید سینمای استراتژیک را سر منشأ کارهای خود قرار دهیم؛ ما برای رسیدن به قله های سینمای استراتژیک نیاز به نقشه راه داریم و قبل از آن می بایست آسیب شناسی های جدی و اصولی در این زمینه انجام دهیم چرا که وقتی کارهای اصولی و راهبردی برای تولید یک اثر استراتژیک انجام نگیرد منجر به آن می شود که آثاری سخیف، بی مفهوم و بی ارتباط با شرایط زمانی و مکانی تولید شود که متاسفانه باعث شده اغلب آثار تولیدی سینمای ایران به هجویات بیشتر شبیه باشد تا سینمای استراتژیک. به یاد داشته باشیم که جریانات فرهنگی به شدت نیازمند صیانت  هستند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.