چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹

وقتی قانونی نشدن صنوف دامن گیر اعضای خانه سینما می شود

تجمع تولیدکنندگان‌انیمیشن‌ در مقابل‌ خانه‌سینما/ اعتراض‌ به‌ پدر خوانده‌ها

سر در خانه سینما

سینماپرس: جمعی از فعالان و فیلمسازان شناخته شده انیمیشن ایران، با حضور در خانه سینما نسبت به وقایع 10ماه گذشته از نخستین روز تشکیل و برگزاری مجمع عمومی صنف انیمیشن ایران تاکنون، اعتراض خود را اعلام کردند.

صنف انیمیشن ایران، مانند دیگر صنوف سینمایی، به منظور رسیدگی به مشکلات حرفه‌ای هنرمندان دراین حوزه تشکیل شده ولی با وجود تلاش‌های زیاد، تاکنون در قدم اول ثابت مانده است.

آسیفای‌منقضی‌شده
 تا قبل از این،هنرمندان انیمیشن از طریق آسیفا با خانه سینما در ارتباط بودند.آسیفا انجمن بین‌المللی انیمیشن است که درایران هم شعبه‌ای دارد. البته این شعبه با مدیریت آقای روانبخش صادقی حدود 3سال است که منقضی شده است چون باید انتخابات مجمع جدید را انجام می‌دادند. حتی بازرس آسیفا هم تخلفات این تشکیلات را به خانه سینما ارجاع داده ولی به این مسائل ترتیب اثری داده نشده است. نکته جالب دیگر این است که روانبخش صادقی، همزمان با آسیفا، به عنوان نماینده انیمیشن در هیات مدیره خانه سینما نیز ورود کرده است  که عملاً با غیرقانونی بودن هیات مدیره آسیفا این کار نیز غیر قانونی است.

تشکیل‌صنف‌قانونی
از10ماه پیش مقررشد صنفی قانونی تشکیل شده و جایگزین آسیفا شود. صنفی که تأیید شده وزارت کار باشد و زیرنظر خانه سینما فعالیت کند. طبق رویه قانونی، اشخاصی کاندیدا شدند و بعد از رأی‌گیری، تعدای از آن‌ها رأی لازم را کسب کردند. یکی از منتخبان، خانم دکتر فاطمه شکیب بود که جزو پژوهشگران و تولیدکنندگان انیمیشن هم محسوب می‌شود که توانست رأی بالایی کسب کنند. آقای روانبخش صادقی هم با فاصله، به عنوان عضو علی‌البدل برگزیده شد. پس از مدتی، یکی ازاعضای هیات مؤسس و یک عضو دیگر شکایتی را علیه خانم شکیب تنظیم و به خانه سینما و وزارت کار ارسال کردند. آن‌ها مدعی شدند که خانم شکیب فعالیت تولیدی نداشته است، درصورتی که تاقبل از رأی آوردن او، صلاحیتش را برای کاندیدا شدن تأیید کرده بودند.
در نهایت و پس از جلسات متعدد، هیات رییسه و وزارت کار، مدارک فاطمه شکیب را تأیید می‌کنند و پیرو آن، صنف هم این مساله را تأیید و رییس هیات رییسه، آقای ابوالحسنی، ورود خانم شکیب را تبریک می‌گوید و هیات مدیره را به تعیین مسوولیت دعوت می‌کند.

قهرنمایشی
پس از چند روز،ناگهان آقایان عظیمی و اسکویی و صادقی با قهر، به صورت شفاهی از مسوولیت خود استعفا می‌دهند و مدارک ارائه شده به وزارت کار را جعلی می‌خوانند. پس از قهر این سه نفر، خانه سینما وارد عمل می‌شود و از هیات رییسه می‌خواهد برای بار سوم صلاحیت ایشان را بررسی کند. هیات رییسه، این بار با اختلاف یک رأی مدارک ارائه شده را کافی ندانسته و با رد صلاحیت دکتر شکیب، دوباره روانبخش صادقی را به هیات مدیره صنف وارد می‌کند.

تجمع‌مقابل‌خانه‌سینما
پس ازاین اتفاقات، جمع زیادی از تولیدکنندگان انیمیشن، معترض این ردصلاحیت غیرقانونی و این مشی ناعادلانه می‌شوند. جمعی که تا این لحظه امضای 175نفر را در ذیل نامه خود دارد. دربین این 175 نفر نام هنرمندان تاثیرگذاری وجود دارد که درجشنواره‌های مختلف بین‌المللی جوایزی داشته و یا درمقام داور حضورداشته‌اند.
در راه ثبت اعتراض، این فعالان انیمیشن به خانه سینما مراجعه می‌کنند ولی در کمال تعجب به جای رییس خانه سینما با آقای ابوالحسنی رییس هیات رییسه صنف روبرو می‌شوند. از آنجایی که آقای رزاق‌کریمی، نایب‌رییس خانه سینما فرصت یا شاید هم تمایل نداشت، خانه سینما را در حل مشکل فعالان انیمیشن دخیل ندانسته و اعلام کرد مشکلات مربوط به صنف باید توسط هیات رییسه صنف حل شوند. نوبت به توضیحات ابوالحسنی می‌رسد اما نهایتاً معترضان از توضیحات ایشان نیز به عنوان رییس هیات رییسه قانع نمی‌شوند.

نامه‌به‌خانه‌سینما
با توجه به اعلام نظر خانه سینما مبنی بر حذف دکتر شکیب از ترکیب هیات مدیره صنف انیمیشن و جایگزین شدن آقای روانبخش صادقی، معترضان به نظرهیات مدیره صنف، نامه‌ای را به شرح زیر تقدیم دبیرخانه خانه سینما کردند که در بخش‌هایی از آن آمده است:
اولین انتخابات صنف کارگری انیمیشن ایران، مهرماه سال ٩٥ با حضور جمع قابل توجهی از فیلمسازان و فعالان انیمیشن در محل خانه‌ سینما برگزار شد...پس از نزدیک به یکسال انتظار برای تشکیل رسمی صنف، خانم دکتر فاطمه حسینی شکیب که صلاحیت ایشان در ابتدا نیز تأیید شده بود و از طرف مجمع حائز رأی بالایی بودند، پس از مواجهه با دو شکایت از سوی اعضا (که یکی از آن‌ها توسط یکی از اعضای هیات مؤسس تسلیم شده بود) توسط هیات رییسه و وزارت کار تأیید شده و امید به تشکیل صنف بالا گرفت که ناگهان در کمال تعجب در جلسه‌ مورخ روز شنبه ١١ شهریور ٩٦، از ترکیب هیات مدیره حذف شده و به جای ایشان عضو علی‌البدل اول آقای روانبخش صادقی جایگزین شده‌اند.
 یکی از شرایط مهم و بدیهی برای عضویت در هیات مدیره صنف نداشتن تخلف صنفی است و آقایان صادقی و اسکویی به دلیل تخلفات متعدد سه سال گذشته‌شان در هیات مدیره آسیفا اساساً صلاحیت کاندیداتوری در مجمع صنفی را ندارند.
بر اساس مدارک و مستندات ارائه شده توسط آقای گلپایگانی (شرکت حرکت کلیدی) سرکار خانم شکیب در چندین پروژه با ایشان همکاری داشته و در قبال آن فعالیت‌ها مبالغی دریافت داشته‌اند که ارائه این مدارک باعث تأیید صلاحیت فعالیت ۵ ساله خانم شکیب از سوی وزارت کار شد. در این میان برگزاری جلسه توسط خانه سینما و اعلام رأی برای حذف ایشان پس از تأیید صلاحیت از سوی وزارت کار، قطعاً مورد تردید و تشکیک است، چرا که یکی از متخلفان و طرف دعوا (آقای روانبخش صادقی) بصورت کاملاً غیر قانونی، خود را به عنوان نماینده انیمیشن ایران در هیات مدیره خانه سینما معرفی کرده و هم اکنون به‌صورت غیر قانونی عضو هیات مدیره خانه سینماست و شبهه ایجاد فشار و نفوذ را بر آن تصمیمات ایجاد می‌کند.
درادامه، امضا کنندگان نامه فوق، مواردی را ازخانه سینما درخواست و بیان کردند:
الف) خانه سینما به رأی وزارت کار مبنی بر تأیید صلاحیت خانم دکتر فاطمه حسینی شکیب احترام گذاشته و در راستای ثبت قانونی صنف با ترکیب هیات مدیره منتخب اقدام نماید.
ب) چنانچه آقایان عظیمی، اسکویی و صادقی بر استعفا از هیات مدیره پافشاری دارند، شایسته است هر چه سریعتر درخواست خود را به وزارت کار تقدیم نموده و تشکیل صنف را با تهدید به تأخیر نیندازند.
ج) تخلف هیات مدیره آسیفا که براساس گزارش بازرس آسیفا اعلام شده است بررسی شود.
و در آخر اگر هیچ گزینه‌ای برای صیانت از آرایمان نیابیم، تجدید انتخابات، تحت نظر شورایی بی‌طرف و با تشخیص دقیق صلاحیت هیات رییسه، اعضا و کاندیداها را خواستاریم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.