سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰

دست خالی سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۸/ آیا ایران از اسکار جا می‌ماند؟

جایزه اسکار

سینماپرس: در شرایطی که کمتر از یک ماه تا مهلت اعلام اثر به آکادمی اسکار باقی مانده است اما هنوز از سوی کمیته مربوطه هیچ فیلمی به عنوان نماینده ایران در نودامین دوره از مراسم آکادمی اسکار معرفی نشده و این مطلب دست خالی سینمای ایران در سالی که گذشت را نشان می‌دهد.

به گزارش سینماپرس، مدت زمان زیادی به پایان مهلت ارسال آثار غیرانگلیسی زبان (فیلم خارجی) به نودامین دوره از برگزاری آکادمی اسکار باقی نمانده است، اما هنوز هیچ نامی در خصوص اثری که قرار است از کشور ایران به این مراسم معرفی شود در هیچ کجا عنوان نشده است و در شرایطی که انتخاب فیلم برای ارسال به آکادمی اسکار، همواره در کشور ایران یک موضوع بحث‌برانگیز و جنجالی بوده است.

بی‌رونقی اسکار ۲۰۱۸ در ایران

معمولا هر سال شهریور ماه، شایعاتی از گوشه و کنار رسانه‌ها مبنی بر اینکه کدام فیلم به آکادمی اسکار می‌رود، شنیده می‌شد، اما امسال هیچ گمانه‌زنی در این خصوص صورت نگرفته و سازمان سینمایی هم برای این حرکت اقدامی نکرده است.

شاید به دلیل جابه‌جایی‌هایی که به واسطه تغییر دولت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سال شاهدش بودیم و امکان تغییر معاونان وزیر از جمله رئیس سازمان سینمایی وجود داشت، همه دست نگه داشته بودند تا تکلیفشان مشخص شود؛ اما حالا که جایگاه همه در این دولت مشخص شده چرا خبری از اعلام آثار در این مورد نیست!؟

آیا ایران از اسکار ۲۰۱۸ جا می‌ماند؟

با اینکه ظاهرا کمیته‌ای متشکل از چهره‌های سینمایی و نمایندگان وزارت ارشاد و خانه سینما در انتخاب فیلم برای اسکار وجود دارد که تا سال گذشته رئیس این کمیته امیر اسفندیاری بوده است و اعضای این کمیته با توجه به ارزش‌های سینمایی و از هنرمندان و سینماگران انتخاب می‌شوند اما برای مراسم اسکاری که سال ۲۰۱۸ در پیش رو داریم هنوز کمیته‌ای شکل نگرفته یا هنوز رسانه‌ای نشده و این در شرایطی است که بسیاری از کشورهای دیگر نه تنها اعضای این کمیته را معرفی کردند بلکه فیلم منتخب سینمای کشور خود را نیز برای حضور در مراسم اسکار اعلام کرده‌اند.

کمیته مذکور باید تمامی فیلم‌هایی که از ۱۰ مهرماه ۱۳۹۵ تا ۸ مهر ماه ۱۳۹۶ که حداقل یک هفته متمادی در سینما با فروش بلیت و چاپ آگهی به نمایش عمومی درآمده‌اند را بررسی کند و در نهایت یک فیلم منتخب را تا دوشنبه ۱۰ مهر ماه به دفتر آکادمی در لس آنجلس ارسال کند که البته این اقدامات هنوز عملی نشده است. ضمن اینکه طبق مقررات اسکار، اسامی اعضای کمیته ملی اسکار باید تا ۲۵ مرداد به دفتر آکادمی معرفی شده باشند.

طبق روال انتخاب آثار در مراسم اسکار، ‌ از میان فیلم‌های واجد شرایط، ابتدا ۹ فیلم به فهرست کوتاه نامزدهای بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان (فیلم خارجی) راه پیدا کرده و در مرحله بعد، پنج نامزد نهایی انتخاب می‌شوند. اسامی این پنج فیلم نهایی باید تا ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸ همراه نامزدهای دیگر بخش‌ها اعلام ‌شود.

گزینه‌های روی میز اسکار ۲۰۱۸

با توجه به شرایطی که آکادمی اسکار دارد و با توجه به تجربه‌ای که از سال‌های گذشته در خصوص ارسال اثر به این مراسم برای ما مبدر شده است، تنها چند گزینه وجود دارد که می‌تواند به این دوره از مراسم معرفی شود که در این میان با توجه به موفقیت‌هایی که هر کدام از این فیلم‌ها توانسته‌اند در طول سال در جشنواره‌های بین‌المللی کسب کنند نام ۹ فیلم که شانس بیشتری برای شرکت در این مراسم را دارند وجود دارد که شرایط هر کدام را به طور جداگانه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

«نفس»، «برادرم خسرو»، «وارونگی»، «ماجرای نیمروز»، «یک روز بخصوص»، «زیر سقف دودی»، «رگ خواب»، «سارا و آیدا»، .... گزینه‌هایی هستند که تا حدودی شرایط حضور در مراسم اسکار را دارا هستند.

فیلم سنمایی «نفس» ساخته نرگس آبیار از روز ۱۹ آبان ۱۳۹۵ به نمایش عمومی درآمد و توانست موفقیت‌های بین‌المللی زیادی را به دست آورد که از جلمه آن‌ها می‌توان به جشنواره شب‌های سیاه تالین و دریافت جایزه بهترین کارگردانی، نامزدی فیلم برای جایزه بهترین فیلم کودک در جایزه سالانه آسیا و پاسیفیک و دریافت جایزه بهترین کارگردانی در جشنواره زنان ونکوور اشاره کرد.

فیلم سینمایی «برادرم خسرو» نخستین ساخته احسان بیگلری است که از ۲۰ اردیبهشت ماه به نمایش عمومی درآمد و علی‌رغم کیفیت قابل قبول فیلم و فروش قابل توجهی که در سینماهای کشور داشت اما در نمایش‌های بین‌المللی خود به موفقیتی پیدا نکرد.

فیلم سنیمایی «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی نیز از یکم دی ماه ۹۵ اکران عمومی خود را آغاز کرد و در جشنواره کن حضور داست. این فیلم جایزه بهترین فیلم در جشنواره مدفیلم رم و دو جایزه در جشنواره جیپور را دریافت کرد و نیز اکران عمومی آن در چند کشور مانند فرانسه و سوییس و سوئد باعث شده است که امتیاز زیادی برای حضور در آکادمی اسکار داشته باشد.

فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» ساخته پوران درخشنده از روز ۱۷ خرداد به نمایش درآمد و در اولین نمایش بین المللی در بخش غیر رقابتی سینمای جهان در جشنواره مونترال به روی پرده می‌رود.

دو فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» ساخته محمدحسین مهدویان و «یک روز بخصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان از ۲۵ اسفند ۹۵ به نمایش عمومی درآمدند که علی رغم کیفیت خوب و استقبال گسترده مخاطب فیلم «ماجرای نیمروز»، هیچ یک در عرصه‌های بین المللی تاکنون موفقیتی نداشته‌اند.

فیلم سینمایی «رگ خواب» آخرین ساخته حمید نعمت الله از ۲۷ خرداد و فیلم سینمایی «سارا و آیدا» ساخته مازیار میری از ۱۸ مرداد به نمایش درآمده‌اند اما هیچ یک از دو فیلم تاکنون در هیچ رویدادی در خارج از ایران حضور نداشته‌اند.

بر اساس این گزارش؛ فیلم‌هایی مانند «اژدها وارد می‌شود» به کارگردانی مانی حقیقی، «دختر» ساخته رضا میرکریمی و «لانتوری» به کارگردانی رضا درمیشیان در سال گذشته اکران شدند اما با وجود موفقیت های بین المللی که کسب کردند، درست در مقطعی که بر اساس زمان‌بندی اسکار قرار نگرفته‌اند، امکان بررسی این فیلم‌ها برای اسکار ۲۰۱۸ وجود ندارد.

از طرفی فیلم‌ سینمایی «مالاریا» ساخته پرویز شهبازی و فیلم سینمایی «بدون تاریخ بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند با وجود موفقیت‌های بین المللی که تاکنون کسب کرده‌اند اما چون هنوز اکران عمومی داخلی نشده‌اند، شانس حضور در آکادمی اسکار را ندارند اما به هر حال باید دید قرعه این دوره از آکادمی اسکار به نام کدام یک از فیلم های ذکر شده خواهد افتاد.

گفتنی است؛ نودامین جایزه سالانه اسکار امسال در روز یکشنبه ۴ مارس برابر با ۱۳ اسفند ماه در سینما دالبی لس آنجلس برگزار خواهد شد و اسامی فیلم‌های نامزد جایزه نیز در روز ۲۳ ژانویه برابر با ۳ بهمن ماه اعلام می‌شوند.

* خبرگزاری آنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.