جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶

سینماگران و ۱۷ شهریور؛

آقامحمدیان: مدیران فرهنگی میان مردم و اهداف و آرمان های انقلاب فاصله انداخته اند/ سربخش: دست هایی مانع می شوند تا سینمای کشور همگام با انقلاب اسلامی حرکت کند

۱۷شهریور

سینماپرس: همزمان با سالروز قیام ۱۷ شهریور (جمعه سیاه) ۲ سینماگر و کارشناس فرهنگی کشور خواستار توجه جدی مدیران فرهنگی و سینمایی برای پرداختن به سوژه ها و مضامین انقلابی در آثار سینمایی شدند و تأکید کردند: بی توجهی به سینمای انقلابی و دفاع مقدس و ترویج افکار شبه روشنفکرانه در آثار تولید شده سینمایی تهاجم فرهنگی دشمن و در راستای اهداف از پیش تعیین شده جنگ نرم است که مدیران فرهنگی و سینمایی باید به آن توجه جدی داشته باشند و جلوی اقدامات بیشتر آن ها را بگیرند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس متأسفانه پس از گذشت سال ها از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شاهد آن هستیم که سینمای کشورمان هیچ جایی برای عرضه اندیشه های ناب انقلاب اسلامی و آرمان هایی که ملت شریف ایران به خاطر آن بر علیه رژیم ستم شاهی قیام کردند و در این راه خون های زیادی دادند وجود ندارد. عملکرد ضعیف و غلط مدیران فرهنگی و سینمایی کشور به خصوص طی سال های اخیر این شائبه را به وجود می آورد که ما در اداره سینمای جمهوری اسلامی ایران دچار انحراف شده ایم و به جای آنکه در پی ترویج افکار و روحیه انقلابی گری و ترویج دین مبین اسلام و روحیه شهادت طلبی و... باشیم با پیروی از جشنواره های معاند غربی درصدد هستیم تا شبه روشنفکرنمایی را در سینما ترویج کنیم و تفکرات غربی را در سینمای کشورمان جاری سازیم.

وضعیت سینمای کشور ما امروزه با آنچه حضرت امام (ره) در رابطه با هنر فرموده بودند بسیار متفاوت است؛ ایشان سال ها قبل و در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فرموده بودند «هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری و کمونیسم خون ‌آشام و نابود کننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی و اسلام مرفهین بی ‌درد، و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد»؛ اما وا اسفا که امروز هیچ نشانی از این موارد در سینمای کشور ما یافت نمی شود.

متأسفانه چرخه سینمای کشور طی تمامی این سال ها و در موارد متعدد و بی شمار در جهت مقابله با آرمان های انقلابی و اندیشه های امام (ره) و رهبری حرکت کرده همچنان نیز به راه خود ادامه می دهد و این مسأله برای دلسوزان و دغدغه مندان نظام و انقلاب به یک چالش جدی و اساسی بدل شده است. وجود فیلم های مبتذل، کم محتوا و ضعف محتوایی و تکنیکی در غالب فیلم نامه ها، گسترش بی اعتمادی و نا امیدی در میان مردم، به حاشیه رانده شدن بخش قابل توجهی از نیروهای ارزشی سینما و تولید فیلم های معاندانه با نظام و انقلاب اسلامی از جمله مواردی است که به وفور در سینمای کشور شاهد آن هستیم.

در همین رابطه با ۲ تن از کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: شفیع آقامحمدیان و علیرضا سربخش به گفتگو نشستیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

از حاکم شدن فضای شبه روشنفکری تا وابستگی به جریان سینمای غرب/ آقامحمدیان: برخی مدیران فرصت تفکر و اندیشه را از مخاطب گرفته اند!

شفیع آقامحمدیان مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همزمان با سالروز واقعه ۱۷ شهریور در رابطه با جای خالی تولید آثار مرتبط با انقلاب اسلامی در سینما گفت: متأسفانه فضای امروز جامعه به گونه ای است که این احساس به وجود می آید مدیران فرهنگی فاصله بسیار زیادی میان مردم با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی انداخته اند؛ این مسأله نکته ای پذیرفتنی نیست و ما باید تمام توان خود را به کار بگیریم تا همچنان نسل جوان کشور با اندیشه های انقلابی آشنا شود و تهاجم فرهنگی دشمنان نتواند جامعه ما را به بیراهه بکشاند. سینمای ایران متأسفانه این روزها فقط به گیشه تکیه دارد و حتی مدیران سینمایی هم تنها در پی اعلام آمار فروش و توجه به گیشه و آمار تولید و... هستند؛ در واقع سیاست های فرهنگی و سینمایی ما تغییرات چشمگیر و اساسی نسبت به سال های قبل و به خصوص سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیدا کرده و دیگر ارزش ها در آن جایی ندارد. از سوی دیگر طی سال های اخیر فضا برای حضور سینماگران ارزشی، متعهد و انقلابی محدودتر شده و به دلایل متعدد به این افراد اجازه حضور و فعالیت نداده اند؛ این فضا نیازمند حضور افرادی است که در فضای انقلابی رشد کرده باشند و یا عرق پرداختن به مسائل و حواشی انقلاب اسلامی را داشته باشند؛ اما متأسفانه سیاست گذاری هایی که مدیران سینمایی طی سال های اخیر داشته اند بیشتر مبتنی بر مسأله اقتصاد و سرمایه بوده و از این رو کمتر از این فیلم ها و این فیلمسازان حمایت کرده اند.

سربخش: جبهه شبه روشنفکری اصالت و ارزش های انقلابی و اسلامی را در سینما از بین برده است/ دنباله روی غرب، سینمای ایران را متزلزل می کند

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی همزمان با سالروز واقعه ۱۷ شهریور در رابطه با جای خالی تولید آثار مرتبط با انقلاب اسلامی در سینما گفت: جبهه شبه روشنفکری تمامی اصالت و ارزش های انقلابی و اسلامی در سینما را از بین برده است و دست هایی مانع می شوند تا سینمای کشور همگام با انقلاب اسلامی حرکت کند و ترجیح می دهند که با کپی برداری از سینما و فرهنگ غربی برای خوش آمد آن ها گام برداند. متأسفانه مدیران سینمایی و فرهنگی کشور هنوز به این درجه از آگاهی و خرد نرسیده اند که پرداختن به سوژه ها و موضوعات انقلابی به نوعی سرمایه گذاری برای آینده نظام و انقلاب اسلامی است؛ ما همواره شاهد آن هستیم که مسئولان دلیل عدم داشتن بودجه کافی را بهانه و دستاویزی قرار داده اند تا به این قبیل سوژه ها و موضوعات که ساخت شان سرمایه های بالایی را طلب می کند نپردازند. پرداختن به این قیبل سوژه ها و موضوعات برای کشور سربازسازی می کند؛ ما با پرداختن به این قبیل موضوعات و تولید آثار ارزشمند فرهنگی و هنری اسلام و انقلاب اسلامی را بیمه می کنیم و اهمال کاری و سردستی گرفته شدن این موضوعات از سوی مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور به هیچ عنوان قابل اغماض و چشم پوشی نیست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.