سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷

کارگردان «مادری» در گفتگو با سینماپرس؛

امیدوارم بررسی های لازم برای به وجود نیامدن انحصارطلبی در تولید فیلم های اول صورت گرفته باشد/ تولید فیلم اول بسیار سخت و دشوار است

تغییر شرایط و ضوابط فیلم‌های اولی ها/۲

رقیه توکلی

سینماپرس: رقیه توکلی کارگردان جوان سینما در رابطه با تغییر شرایط و ضوابط تهیه‌کنندگی فیلم‌های اول که چندی پیش توسط معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اعلام شده بود اظهار داشت: امیدوارم بررسی های لازم برای عدم به وجود آمدن انحصارطلبی در رابطه با تولید فیلم های اول صورت گرفته باشد و شرایط به گونه ای باشد که همه فیلمسازان مستعد بتوانند به راحتی وارد سینما شده و با تهیه کنندگان موردنظرشان فیلم های شان را به سرانجام برسانند.

این فیلمساز در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تولید فیلم اول بسیار سخت و دشوار است؛ من امیدوارم تغییرات جدیدی که توسط سازمان سینمایی برای تولید فیلم های اول صورت گرفته است به نفع سینماگران جوانی باشد که می خواهند با شور و اشتیاق وارد سینما شوند.

وی ادامه داد: فیلمسازان فیلم اولی تنها با مشکل مجوز روبرو نیستند؛ مشکلات بسیار بزرگتری سر راه آن ها قرار دارد که صدور مجوز در کنار آن ها هیچ هم به حساب نمی آید. پیدا کردن سرمایه گذار، فیلمنامه خوب، طی کردن مسیر سخت فیلمسازی و... همه جزو مشکلات کارگردانان فیلم های اول است. متأسفانه سینما سرشار از مسائل سخت و بزرگ است و قطعاً کسانی می توانند در این عرصه موفق و پیروز شوند که قدرت مبارزه با تمامی دشواری ها و سختی ها را داشته باشند و نگذارند که دشواری ها مانع از ورود آن ها به عرصه سینمای حرفه ای شود.

توکلی خاطرنشان کرد: من شخصاً بعد از ۱۲ سال تلاش و ممارست توانستم به عنوان کارگردان حرفه ای وارد سینما شوم؛ تحصیلات من مرتبط با سینما بود و سال ها در سینما فعالیت کرده بودم اما متأسفانه ما برخی آقازاده ها را می بینیم که بدون داشتن هیچ گونه تحصیلات و سواد سینمایی تنها به واسطه داشتن زد و بند و روابط شان با برخی مدیران وارد سینمای حرفه ای می شوند و فیلم هایی کم ارزش تولید می کنند که هیچ نفعی برای سینمای کشور در پی ندارد و در عوض بسیاری از دغدغه مندان و باسوادان هم پشت در سینما مانده اند؛ من امیدوارم با توجه به قوانین جدید دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در روند تولید فیلم های حرفه ای نباشیم.

وی در پاسخ به این سوأل که بر اساس شنیده کارگردانان فیلم اولی دیگر نمی توانند هر فیلمساز حرفه ای را که مایل باشند به عنوان مشاور خود انتخاب کنند و آیا این اتفاق می تواند منجر به لطمه به فیلم آن ها شود اظهار داشت: قطعاً اگر گروهی از مشاوران برای این کار توسط سازمان سینمایی انتخاب و معرفی شده اند همگی جزو بهترین های سینمای کشور هستند؛ لزوماً مشاور نقش چندانی در تولید یک اثر ندارد و همین که یک فیلمساز حرفه ای در کنار هر کارگردان فیلم اولی باشد کفایت می کند.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو متذکر شد: نگاه بنده به صورت کلی نسبت به قانون جدید مثبت است و امیدوارم شرایطی در سینمای کشور به وجود بیاید که تنها فیلمسازان دغدغه مند بتوانند وارد عرصه حرفه ای فیلمسازی شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.