دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳

فرح مرزی در گفتگو با سینماپرس:

حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر بی حرمتی شدید نسبت به اهالی سینماست/ مدیران سینمایی پس از ۳ دهه هنوز آزمون و خطا می کنند!

سینماگران و واکنش به زمزمه حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فجر/۶

نوید فرح مرزی

سینماپرس: نوید فرح مرزی چهره پرداز و طراح صحنه و لباس سینما با انتقاد از برخی زمزمه ها مبنی بر حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر گفت: حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر به هیچ عنوان قابل اغماض نیست البته در آشفته بازار سینما که هم اینک به واسطه عملکرد ضعیف مدیران سینمایی شاهد آن هستیم و حراج حرفه ای فیلم ها انتظار بیشتری هم نمی توان از حضرات مدیر داشت!

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «میگرن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر فارغ از بی حرمتی شدیدی که نسبت به اهالی حرفه ای سینمای کشور در پی دارد باعث می شود تا همه آن ها امید و انگیزه شان برای ادامه کار در سینما را به شدت از دست بدهند.

وی ادامه داد: متأسفانه مدیران سینمایی ما آنقدر بی خرد هستند که نمی دانند بخش عمده ای از آنچه بازیگران در جلوی دوربین خلق می کنند به واسطه زحمات ده ها نفر از عوامل پشت دوربین است؛ گریم، لباس، نورپردازی، فیلمبرداری، صدابرداری و... همه جزو مکمل هایی هستند که باعث می شود یک بازیگر نقش خود را در جلوی دوربین به خوبی ایفا کند و یا یک کارگردان فیلمی حرفه ای در کارنامه فیلمسازی اش به ثبت برساند.

فرح مرزی خاطرنشان کرد: خوشبختانه توانمندی اغلب فعالان پشت صحنه در صنوف و رشته های مختلف فنی و هنری سینمایی بسیار بالا است و امروزه اگر ما شاهد وفور آثار نازل و سطحی در سینمای کشور هستیم به دلیل متن ها و فیلمنامه های ضعیفی است که به تأیید مدیران سینمایی رسیده و با نگاه و بینش سطحی آن ها همه چیز به پایین ترین حد خود رسیده است. آقایان مدیر باید بدانند با حذف جوایز فنی و هنری از مهمترین جشنواره سینمایی کشور تنها نیروهای زبده و کاربلد و حرفه ای شان را از دست خواهند داد و این اتفاقات هیچ عایدی مثبت دیگری برای آن ها در پی نخواهد داشت.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «چند متر مکعب عشق» در پاسخ به این سوأل که تصمیم گیری های سهل انگارانه در میان مدیران سینمایی از کجا نشأت می گیرد اظهار داشت: تصمیم گیری های مدیران در حد سواد و بینش پایین خودشان است!؛ قطعاً اگر سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها در سینما در اختیار خود سینماگران و هنرمندان بود ما هرگز شاهد چنین افت و نزول شدیدی در سینما نبودیم. متأسفانه آنچه ما سال ها است در سینمای کشور شاهد آن هستیم آزمون و خطاهای عجیب و غریب و وحشتناک است و مدیران سینمایی پس از بیش از ۳ دهه هنوز نتوانسته اند یک آیین نامه جامع و کامل و غیرقابل تغییر برای جشنواره فیلم فجر تدوین نمایند.

این سینماگر تأکید کرد: دیدگاه تخصصی در تصمیم گیری های مدیران سینمایی وجود ندارد و همه بر اساس منافع شخصی و یا سلیقه های خودشان است که امور سینمای کشور را به پیش می برند و افراد حرفه ای و کاربلد سینما یا خانه نشین شده اند و یا نهایتاً هر یکی دو سالی می توانند یک کار انجام دهند و قطعاً تا زمانی که همه در سینمای کشور درست بر سر جایشان قرار نگیرند وضعیت به همین منوال پیش خواهد رفت.

طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «در مدت معلوم» در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم چنین تصمیم نابخردانه ای هرگز عملی و اجرایی نشود چرا که اجرایی شدن این تصمیم به ضرر کلیت سینما و آحاد سینماگران است و جز افت و نزول شأن جشنواره فیلم فجر و کیفیت آثار سینمایی هیچ نکته دیگری را در پی نخواهد داشت.

گفتنی است؛ نوید فرح مرزی در سال ۱۳۵۱ در تهران متولد شد. او فعالیت خود را با تئاتر آغاز نمود. بعد از گذراندن دوره آموزش گریم وارد واحد گریم شبکه دوم صدا و سیما شد. پس از آن به تحصیل در رشته  طراحی صحنه در دانشگاه پرداخت. از سال ۱۳۷۰ وارد دنیای حرفه ای سینما شد. از جمله آثار وی در سمت طراح گریم می توان به فیلم های «بی خود و بی جهت»، «میگرن»، «خواب های دنباله دار»، «هیچ» و... اشاره کرد. او همچنین در فیلم های «آدم آهنی»، «شبکه» و... در سمت طراح صحنه و لباس حضور داشته است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.