سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷

صدابردار پیشکسوت سینما در گفتگو با ما؛

انتقاد شدید از احتمال حذف جوایز فنی و هنری جشنواره فجر/ شنیدن این حرف ها از کسانی که مدعی سواد سینمایی اند، دل همه سینماگران را به درد می آورد

سینماگران و واکنش به زمزمه حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فجر/۱

پرویز آبنار

سینماپرس: پرویز آبنار صدابردار باسابقه سینمای ایران با انتقاد شدید از برخی زمزمه ها مبنی بر حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر گفت: من بسیار متأسفم که برخی از مدیران سینمایی بدون دانش کافی و تنها بر اساس مشاوره های غلطی که از نزدیکان شان می گیرند می خواهند چنین اقدام زشت و ناشایستی را انجام دهند؛ این ها اقداماتی است که در دراز مدت زوال سینمای کشور را در پی خواهد داشت.

صدابردار فیلم سینمایی «ورود آقایان ممنوع» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کسانی که بر اساس تصمیمات نابخردانه، سلیقه ای و لحظه ای می خواهند اعتبار مهمترین جشنواره سینمایی کشور را از بین ببرند قطعاً جزو سینماگران و دوستداران و طرفداران این سینما محسوب نمی شوند؛ تمامی رشته های فنی و هنری در خدمت یک فیلم است و اگر هریک از آن ها وجود نداشته باشد کمیت یک اثر سینمایی لنگ خواهد زد به ویژه صدای فیلم عضو جدانشدنی و لاینفک یک اثر سینمایی است و ما اگر در سینما صدا نداشته باشیم اصلاً یک فیلم را نمی توانیم ببینیم. افسوس که جایزه بهترین صدابرداری و صداگذاری حتی از جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران که باید باشعورترین و فهیم ترین قشر سینمای کشور باشند نیز حذف شد،

وی ادامه داد: آقایان اگر بخواهند جوایز فنی مانند صدابرداری و صداگذاری را از جشنواره فیلم فجر حذف کنند شأن سینماگران و صدابرداران و زحمت کشان پشت صحنه فیلم ها را به پایین ترین حد ممکن خواهند کشاند و موجبات نزول مرتبه و ارزش سینماگران را فراهم خواهند کرد. سینما تلفیقی از صدا و تصویر است و کسانی که به صدای فیلم اهمیت نمی دهند سینماگر نیستند و شعور صوتی ندارند!

آبنار خاطرنشان کرد: وقتی مدیری ادعا می کند که سابقه سینمایی دارد، وقتی مدیران و مشاوران کنار مدیران مدعی دانش و سواد سینمایی هستند و وقتی دبیران جشنواره ها ادعای فهم و سواد و خرد و بینش دارند، حتی شنیدن این گونه حرف ها و سخن ها از آن ها دل همه سینما و سینماگران را به درد می آورد. متأسفانه شرایط در سینمای کشور ما به گونه ای شده است که اغلب افراد همه چیز را سهل الوصول می خواهند نمی خواهند کمترین زحمتی حتی برای برگزاری یک جشن یا جشنواره داشته باشند.

صدابردار فیلم سینمایی «شهر موش ها۲» تأکید کرد: اینکه شنیده می شود برخی درصدد آن هستند که با حذف جوایز فنی اعتبار جشنواره فیلم فجر را در حد برخی از جشنواره های جهانی کنند که تعداد جوایزی اندک به برگزیدگان اعطا می کنند کاری بسیار غلط و عبث است؛ آقایانی که این افکار واهی به سرشان می آید باید بدانند که اصلاً انگیزه صدابرداری سرصحنه فیلم ها به خاطر همین جشنواره فیلم فجر در ما به وجود آمد و اصلاً این جوایز جشنواره فیلم فجر و احساس خوب رقابت سالم بود که طی تمامی این سال ها باعث شد تا ما با ذوق هنری و توش و توان بیشتری به کارمان در سینما ادامه بدهیم و شبیه به ربات و آدم آهنی نشویم.

این سینماگر سپس با بیان اینکه با حذف جوایز فنی از جشنواره فیلم فجر از این به بعد ما شبیه به آدم های مکانیکی خواهیم شد اظهار داشت: گویا آقایان می خواهند جلوی رشد هنری سینما و سینماگران را بگیرند و همه چیز را در سینما بی روح کنند؛ بنده شخصاً زمانی که در هر فیلمی مشغول به کار می شوم با دنیایی از ذوق و شور و شعف کارم را انجام می دهم و همیشه در پی آن هستم تا برای دیده شدن زحماتم در همین جشن ها و جشنواره ها هم که شده بهترین کارم را انجام دهم اما اگر این نوع جوایز حذف شود ما هم به صورت باری به هر جهت در فیلم ها کار خواهیم کرد.

صدابردار فیلم سینمایی «پرنده کوچک خوشبختی» در همین راستا تصریح کرد: آقایان مدیر و سیاست گذاران سینمای کشور و جشنواره فیلم فجر تنها درصدد آن هستند تا مسئولیت های خود را بیش از پیش کم کنند و تنها پول و بودجه ای که برای برگزاری جشنواره هایی نظیر فیلم فجر در اختیارشان قرار می گیرد را حیف و میل کرده و در جیب های شان بگذارند اما قطعاً باید بدانند که این کارشان با واکنش شدید و تند اهالی سینمای کشور مواجه خواهد شد و ما هرگز اجازه چنین کاری را به آن ها نمی دهیم.

آبنار در خاتمه این گفتگو متذکر شد: امیدوارم کسانی که برای سینمای کشور برنامه ریزی می کنند عاقلانه دست از این تصمیمات و اقدامات عجیب شان بردارند و بیش از پیش سینمای کشور و سینماگران و فعالان سینمایی را دچار تشویش، تخریب و اضطراب نکنند.

گفتنی است؛ آبنار فارغ‌التحصیل از مدرسه عالی سینما است. وی نخستین کار حرفه‌ای خود را با فیلم «آن سوی آتش» تجربه کرد. «بی خداحافظی»، «هجوم»، «واکنش پنجم»، «خانه ای روی آب»، «خواب سفید»، «نیمه پنهان»، «دختری با کفش های کتانی»، «هزاران زن مثل من» و... از جمله آثاری است که وی صدابرداری آن ها را بر عهده داشته است. این استاد پیشکسوت سینما همچنین تاکنون صداگذاری ده ها اثر سینمایی از جمله: «هوو»، «کافه ستاره»، «شمعی در باد»، «روسری آبی» و... را بر عهده داشته است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.