دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸

انتظارات سینماگران از سازمان سینمایی؛

لزوم عدالت محوری، حذف باندبازی، توجه به بیکاری و معیشت اهالی سینما/ با جلوگیری از سیاسی کاری و ابتذال، فضای ارزشی را به سینما بازگردانید

قاری زاده-قاسمی جامی-قناعت-الوند-قنبری-امینی خواه-رئیسیان-لشگری قوچانی-هدایت-سماواتی

سینماپرس: با آغاز دور جدید فعالیت سازمان سینمایی دولت دوازدهم تعدادی از اهالی سینمای کشور از رئیس سازمان سینمایی خواستار عدالت محوری ، حذف باندبازی، توجه به معیشت اهالی سینما شده و تأکید کردند باید فضای ارزشی به سینما بازگردانده شود و موج فیلم های تلخ و نازلی که هویت ایرانی و اسلامی را نشانه گرفته اند به طور کل از بین رفته و همچنین به سینمای کودک و نوجوان و صنعتی شدن سینمای کشور نیز اندیشه شود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس مدت مدیدی است که سینماگران از وضعیت بغرنج سینمای کشور گلایه دارند؛ بسیاری بر این باورند که مدیریت حجت الله ایوبی ضربات مهلک و جبران ناپذیری را به سینمای کشور وارد ساخت. بی تدبیری، ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه سینمایی، بیکاری مفرط اهالی سینما و خانه نشینی هنرمندان برجسته و مطرح سینمای کشور جزو نکاتی است که قاطبه سینماگران آن ها را جزو دستاوردهای حجت الله ایوبی می دانند.

در طول دوران مدیریت ایوبی که شاید بتوان از آن به عنوان تلخ ترین دوران سینمای کشور نام برد همواره بسیاری از سینماگران از مسئولان سازمان سینمایی می خواستند تا به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای به فکر رشد، رونق و اعتلای سینمای کشور باشند. اهالی سینمای ایران با تأکید بر اینکه سینما یکی از تأثیرگذارترین رسانه ها در عصر حاضر است، ابراز می داشتند که مسئولان سینمای کشور نباید از فرهنگ سازی سینما غافل شده و ساده انگارانه از کنار این مسئله مهم عبور کنند. همچنین تنی چند از فیلمسازان دغدغه  ضمن گلایه از عدم تولید آثار استراتژیک از حجت الله ایوبی خواستند تا نسبت به این گونه سینمایی توجه ویژه ای نشان دهد.

نفوذ فرهنگی بیگانگان، بی توجهی به هنر انقلاب، تهدید سینماگران منتقد و بایکوت رسانه های حق گو و اصرار بر انجام کارهای غلط و همچنین انتخاب مدیران و مشاورانی که اصل کار را خود را بلد نبودند طی این سال ها صدای اعتراضی تعداد کثیری از اهالی سینمای کشور را به هوا برد. بسیاری از اهالی رسانه نیز از روابط عمومی سازمان سینمایی که همواره گعده ای را به دور خود جمع کرده بود و سعی می کرد تا فقط تسهیلات و امکانات سینمای کشور را در اختیار آن ها بگذارد نیز گلایه داشته و بارها خواستار حضور مدیر روابط عمومی کارآمدی در سازمان سینمایی و نهادهای زیرمجموعه این سازمان شدند.

اینک که دور جدید فعالیت سازمان سینمایی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم هستیم در رابطه با انتظارات اهالی سینما از مسئولان جدید سینمای کشور سوأل کردیم.   در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: مجید قاری زاده، حسین قاسمی جامی، حسین قناعت، سیروس الوند، رهبر قنبری، مهدی امینی خواه، علیرضا رئیسیان، منصور لشگری قوچانی، حسن هدایت و خانم ساناز سماواتی گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

علیرضا رئیسیان در گفتگو با سینماپرس:

ساختار نامناسب سینما گونه ها و موضوعات متنوع را قلع و قمع کرده است/ اگر قرار بر تغییرات جدی است مدیران قدیمی نباید زمام امور را در دست گیرند

علیرضا رئیسیان کارگردان و تهیه کننده مطرح سینمای کشور نیز در این رابطه اظهار داشت: رئیس سازمان سینمایی باید سینمای کشور را از شرایط اسفبار موجود به وضعیت مطلوب برساند در واقع همان نکاتی که ما در در بیانیه هشتم شورای راهبردی تحقیق و توسعه سینمای ایران به آن اشاره کردیم باید مورد توجه رئیس سازمان سینمایی باشد تا شاید شرایط سینما کمی بهتر از قبل شود. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که اگر تصمیم شخص وزیر محترم ارشاد این است که در عملکردشان رویه ای که طی ۲ دهه گذشته بر سینمای کشور حاکم بوده را ادامه دهند آقای حیدریان بهترین گزینه برای احراز پست ریاست سازمان سینمایی است اما اگر قرار است تغییراتی جدی و گریزناپذیر و اساسی در سینمای کشور انجام شود مدیران قدیمی نباید زمام امور را در دست بگیرند!

رهبر قنبری در گفتگو با سینماپرس:

آقای حیدریان گول تأیید سینماگران را نخورید!/ سوداگران و سیاسی کاران سینمای کشور را به ابتذال کشانده اند

رهبر قنبری کارگردان سینما اما با اظهار نظری متفاوت در این رابطه تصریح کرد:  آقای حیدریان گول تأیید سینماگران را نخورید سوداگرانی که امروز حضور شما را برای سینمای کشور مثمرثمر می دانند فردا اگر بساط شان به هم بریزد به دلیل نان به نرخ روز خور بودن شان بر علیه شما قیام می کنند و شما را بدترین فرد برای پست ریاست سازمان سینمایی می دانند. سینمای ایران امروزه پر شده است از سوداگرانی که در تمامی امور سینما دخالت دارند؛ سیستم تولید و پخش و توزیع و اکران را در دست گرفته اند و مدیریت جشن ها و جشنواره ها با آن ها است. سایر سینماگران که به طور کل در فضای سینمایی جایی ندارند. آن ها اگر بودجه ای برسد مشغول کار کردن شان هستند و تمام تلاش شان این است که در نهایت فیلم های شان دیده شود اما این سوداگران هستند که حضور این مدیر یا آن مدیر برای شان بسیار اهمیت دارد چرا که آن ها به جیب ها و کیسه های خود فکر می کنند و هیچ چیز دیگر برای شان مهم نیست.

انتظارات سینماگران از دور جدید عملکرد سازمان سینمایی/۳

تأکید بر به کارگیری مدیران کاربلد و دغدغه مند، عدالت محوری و دوری از ارائه آمار کذب/ الوند: مشورت با اهالی سینما باید جزو اولویت های رئیس سازمان سینمایی باشد

سیروس الوند کارگردان برجسته سینمای کشور نیز در این باره اظهار داشت: سینمای کشور امروزه از مشکلات بسیاری رنج می برد اما بنده معتقدم مهمترین مسأله تعادل بخشیدن به نحوه اکران آثار سینمایی، به کارگیری مدیران کاربلد و دغدغه مند و توجه به سینمای مستقل است که رئیس سازمان سینمایی باید توجه ویژه ای به این مسائل داشته باشد. سال ها است به دلایل مختلف نحوه اکران فیلم ها در سینمای کشور ما بسیار غیرعادلانه و به دور از انصاف است؛ متأسفانه شرایط در سینمای ما به گونه ای است که خیلی از فیلم ها به حق طبیعی و واقعی خود دست پیدا نمی کنند. کمبود سالن های نمایش و حضور باندهای مافیایی که سیستم اکران را به طور کل در دست خود گرفته اند از جمله دلایل این اتفاق است که رئیس سازمان سینمایی باید با اهتمام جدی به این مسأله ورود کند.

گپ بازیگر سینما و تلویزیون با ما؛

کاهش آمار تولید فیلم، سینما را با چالشی جدی مواجه کرده و معیشت سینماگران را با خطر روبرو ساخته است/ امیدوارم رئیس سازمان سینمایی به فکر سفره اهالی سینما باشد

مهدی امینی خواه بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با گمانه زنی ها برای معرفی رئیس جدید سازمان سینمایی دولت دوازدهم در رابطه با انتظارات خود از وی گفت: کاهش آمار تولید فیلم سینمای کشور را با چالشی جدی مواجه کرده و معیشت سینماگران را با خطر روبرو ساخته است؛ نکته قابل توجه آنجاست که جناب آقای صالحی به عنوان وزیر ارشاد دولت دوازدهم در معرفی برنامه های شان خود به این رکود و کاهش تولیدات توجه کرده بودند و از این رو امیدوارم که تدبیر جدی برای رفع این معضل داشته باشند. رکود سینمای کشور مسأله ای نیست که فقط بنده نسبت به آن آگاه باشم و قطعاً تمامی اهالی سینمای کشور نسبت به این قضیه آگاه هستند؛ نیم نگاهی به وضعیت کار و زندگی هنرمندان در رشته ها و صنف های مختلف نشان از آن دارد که بسیاری از پیشکسوتان و هنرمندان مطرح و بنام سینمای کشور مدت ها است در خانه نشینی و بیکاری مطلق به سر می برند و هیچ کس هم نیست تا صدای آن ها را بشنود و تدبیری برای رفع معضلات شان داشته باشد.

کارگردان «رفقای خوب» عنوان کرد؛

لزوم احیای بخش خصوصی، قطع کردن دست مافیا و توجه به معیشت اهالی سینما/ قاری زاده: طی سال های اخیر بخش اعظمی از اهالی سینما تنها سیاهی لشگربودند

مجید قاری زاده کارگردان سینما همزمان با گمانه زنی ها برای معرفی رئیس جدید سازمان سینمایی دولت دوازدهم در رابطه با انتظارات خود از وی گفت: احیای بخش خصوصی، قطع کردن دست مافیا و توجه به معیشت اهالی سینما مهمترین خواسته ما از رئیس جدید سازمان سینمایی است و امیدواریم شخصی به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی روی کار بیاید که دغدغه رفع مشکلات عدیده سینما و سینماگران را داشته باشد. زمانی که بخش خصوصی در سینمای کشور فعال بود ما بسیار راحت تر فیلم های مان را تولید می کردیم اما متأسفانه امروزه تنها نامی از بخش خصوصی در سینمای ما باقی مانده و این بخش به طور کل از بین رفته است. با از بین رفتن بخش خصوصی هیچ انگیزه ای در میان سینماگران نمانده و اغلب افرادی که سرمایه های بالایی ندارند و نمی توانند دستمزدهای آنچنانی عوامل فیلم ها به خصوص بازیگران را تأمین کنند به طور کل از گردونه سینما خارج شده اند.

فیلمساز سینمای کودک و نوجوان عنوان کرد؛

حمایت از اکران آثار سینمای کودک و تعامل همه جانبه با اهالی سینما؛ خواسته اصلی ما از رئیس سازمان سینمایی

حسین قناعت کارگردان سینمای کودک و نوجوان نیز در این رابطه گفت: حمایت از اکران آثار سینمای کودک و تعامل همه جانبه با اهالی سینما خواسته اصلی ما از رئیس سازمان سینمایی است و اتفاقاتی که بعد از جشنواره فیلم کودک اصفهان در رابطه با اکران آثار این گونه مهم سینمایی افتاد نشان از آن دارد که آقای حیدریان با دغدغه به فکر احیای سینمای کودک هستند و این رویه را ادامه خواهند داد. بنده معتقدم ابقای آقای حیدریان در پست ریاست سازمان سینمایی می تواند موجبات رشد و تعالی سینمای کودک را فراهم آورد؛ من سال ها قبل افتخار همکاری با ایشان را داشتم و می دانم که جناب حیدریان انسان بسیار آگاهی هستند و در شرایط کنونی با توجه به دغدغه های شخصی شان نسبت به هنرهفتم بهترین گزینه برای احراز این پست اند.

قاسمی جامی در گفتگو با سینماپرس:

موج فیلم های تقلیدی از فرهادی آسیب جدی امروز سینما/ سازمان سینمایی نسبت به تولید فیلم های ارزشی و استراتژیک توجه کند

حسین قاسمی جامی کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: متأسفانه طی سال های اخیر سینمای ایران تنها روی موج آثار اصغر فرهادی سوار است و فضای ارزشی را از یاد برده و این اتفاق به دلیل اهمال کاری های شدید مدیران وقت سازمان سینمایی بوده است از این رو ما به شدت خواهان آن هستیم که موج فیلم های «فرهادیسمی» باید به طور مطلق از بین برود تا بتوانیم شاهد تولید آثاری مبتنی بر کرامات انسانی، اسلام و اخلاق در کشورمان باشیم. متأسفانه مدیران سینمای کشور به دلیل سهل انگاری های شدیدشان باعث شدند تا تصویری که در آثار سینمایی از جامعه امروز کشور به جهانیان مخابره می شود جامعه ای از هم گسیخته و به لجن کشیده شده باشد این در حالی است که ارزش های والای اسلامی، انسانی و ایرانی همچنان در کشور ما زنده است اما هیچ اثری از آن ها در فیلم های سینمایی که اتفاقاً با حمایت ویژه مسئولان سینمای کشور هم روبرو می شوند نمی بینیم.

انتقاد یک بازیگر از شرایط فعلی سینما؛

از حضور باندهای مافیایی و اسپانسرسالاری در سینما تا وضعیت اسفناک معیشتی/ سماواتی: آقای رئیس سازمان سینمایی ضابطه را به جای رابطه حاکم کنید!

ساناز سماواتی بازیگر سینما و تلویزیون همزمان با گمانه زنی ها برای معرفی رئیس جدید سازمان سینمایی دولت دوازدهم در رابطه با انتظارات خود از وی گفت: متأسفانه شرایط فعلی سینمای کشور به هیچ عنوان مطلوب نیست و اغلب هنرمندان مطرح در صنوف و رشته های مختلف سینمایی در شرایط بسیار اسفناک و بدی از نظر معیشتی زندگی می کنند و مسئولان هم هیچ تدبیری برای رفع مشکلات زندگی آن ها ندارند. مافیا همیشه در سینما و تلویزیون وجود داشت اما طی سال های اخیر به دلیل سهل انگاری های شدید مدیران سینمای کشور این افراد قدرت بیشتری در سینما پیدا کرده اند و سینما را به طور کل ملک شخصی خود می دانند و هر کسی را که بخواهند در آن راه می دهند و با هر کسی هم که دشمن باشند محال است که بگذارند پایش به سینما برسد.

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

انتقاد از قبیله ای عشیره ای شدن سینما/ قوچانی: باید فساد مالی، باندی و رانتی را در سینما از بین ببریم

 منصور لشگری قوچانی تهیه کننده سینما همزمان با گمانه زنی ها برای معرفی رئیس جدید سازمان سینمایی دولت دوازدهم در رابطه با انتظارات خود از وی گفت: متأسفانه سینمای ما به صورت قبلیه ای، عشیره ای و گروهی اداره می شود و هر قبیله برای خودشان زندگی می کنند و به کلیت و اصل سینما بی توجه هستند و از این رو بودن یا نبودن مدیران به هیچ عنوان برای آن ها اهمیتی ندارد و هر مدیری هم که رأس کار بیاید این گروه ها آنچه که خودشان بخواهند را انجام می دهند. متأسفانه تاکنون در سینمای ایران مدیری پیدا نشده که یک بار برای همیشه بساط این گروه ها و قبلیه ها را به هم بریزد و دست آن ها را از سینمای کشور که متعلق به همه مردم و آحاد سینماگران است کوتاه کند؛ ما امروزه نیاز به مدیری قدرتمند، دغدغه مند، مدبر و دلسوز داریم که وارد میدان شده و بساط این گروه ها که سینما را تنها از آن خود می دانند به هم بریزد.

حسن هدایت در گفتگو با سینماپرس:

توجه به بیکاری و مسائل معیشتی سینماگران و مبارزه با رانت خواران باید اولین گام رئیس سازمان سینمایی باشد

حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این راستا خاطرنشان کرد: توجه به بیکاری و مسائل معیشتی سینماگران و مبارزه با رانت خواران باید اولین گام رئیس جدید سازمان سینمایی باشد و امیدوارم هر شخصی که این پست مهم و حساس را بر عهده می گیرد بی تفاوت از کنار این مسائل عبور نکند. همه ما می دانیم و به این مسأله واقف هستیم که ریاست سازمان سینمایی از لحاظ اختیار اداری و توانایی مالی محدودیت هایی دارد و از این رو نمی توان توقعات سخت و سنگین از وی داشت و بر این انتظار بود که چنین شخصی می تواند به یک باره دست به معجزه زده و یک شبه همه مشکلات سینما و سینماگران را حل و فصل کند! مشکلات ما بنیادی و مربوط به کل سیستم مالی، فرهنگی و اداری کشور است و از این رو انتظار تغییر کامل اوضاع و شرایط به هیچ عنوان به صلاح نیست؛ اما با تمامی این اوصاف رئیس سازمان سینمایی می تواند دست به کارهایی بزند که حداقل در کوتاه مدت ما بتوانیم شاهد تحولی هرچند کوچک اما مثبت در سینمای کشورمان باشیم و شرایط سینما و زندگی و معیشت هنرمندان و فعالان در این حوزه را بهبود ببخشیم.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۱۲:۴۸
    1 0
    به نظر شما گوش شنوايي هم هست

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.