دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲

تهیه کننده پیشکسوت سینما عنوان کرد؛

بیکاری و عدم امنیت شغلی چالش ۴ ساله سازمان سینمایی/ مدیران سینمایی طی سال های اخیر فقط مراقب میزشان بودند

آسیب شناسی عملکرد ۴ ساله سازمان سینمایی/۱۰

جلال قزل ایاق

سینماپرس: جلال قزل ایاق تهیه کننده پیشکسوت سینما در رابطه با عملکرد ۴ ساله سازمان سینمایی کشور گفت: متأسفانه مدیران سینمایی طی سال های اخیر فقط مراقب پست ها و میزهای شان بودند و به همین دلیل به جای آنکه از حقوق اهالی سینما صیانت کنند و جلوی بی قانونی ها را بگیرند در اتاق های خود نشسته بودند و اجازه می دادند هر بلایی که دیگران می خواهند به سر سینما بیاورند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «پر پرواز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: عامه سینما امروزه به جز امنیت شغلی هیچ چیز دیگری نمی خواهند؛ این امنیت شغلی مفاهیم زیادی دارد از جمله آنکه وقتی فیلمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه نمایش می گیرد دیگر هیچ ارگان دولتی و غیردولتی نتواند روی آن پروانه نمایش اعمال نفوذ کرده و آن را نفی کند. هیچ نهادی حق آن را ندارد که جلوی پروانه ای که مهمترین ارگان فرهنگی دولتی به یک فیلم اعطا کرده است را بگیرد و این نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: ما باید در سینمای کشور به سمت تک قانونی شدن پیش برویم؛ در حال حاضر به دلیل سهل انگاری و اهمال کاری مدیران فرهنگی و سینمایی هر شخص و گروه و نهادی به خود اجازه می دهد برای سینمای بی سر و سامان ما برنامه ریزی کند، قانون تدوین کند و اعمال نفوذ داشته باشد. این رویه غلطی است که به اصل سینما به شدت آسیب می رساند و باعث بلاتکلیفی سینماگران از طیف های مختلف می شود.

قزل ایاق سپس با تأکید بر اینکه کاهش آمار تولید فیلم ها طی سال های اخیر به دلیل عدم ریسک پذیری سرمایه گذاران برای تولید فیلم بوده است اظهار داشت: به دلیل بلاتکلیفی شدیدی که در سینمای کشور وجود دارد و فیلم هایی که گاهاً با تحریم نهادهایی مواجه می شوند دیگر کمتر سرمایه گذاری جرأت دارد تا روی فیلمی سرمایه گذاری کند که از وضعیت اکران آن بی اطلاع باشد! بنده معتقدم مسئولان وزارت ارشاد باید جلوی اقدام غیرقانونی را بگیرد و این کار مهم را در اولویت خود قرار دهند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «خوش خیال» تأکید کرد: مدیران فرهنگی و سینمایی باید برای صیانت از حقوق تمامی مولفان و فعالان سینمای کشور با هر شخص و نهادی که می خواهد در مقابل آن ها بایستد مبارزه کنند و با پافشاری خود بر قانون مانعی جدی و محکم برای اعمال سلیقه سایر دستگاه ها ایجاد کنند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: اگر مسئولان نمی توانند با اقدامی جدی و عاجل جلوی این قبیل اتفاقات مهم را بگیرند بهتر است به طور کل سازمان سینمایی و وزارت ارشاد دیگر هیچ دخالتی در اعطای مجوزهای ساخت و نمایش آثار سینمایی نداشته باشد و این امر مهم را به نهادهای دیگری که قدرت شان بیشتر است تفویض کند.

قزل ایاق در خاتمه این گفتگو متذکر شد: طی سال های اخیر بسیاری از اهالی سینما در بیکاری مطلق به سر می بردند و این اتفاق برای سینمای کشور ما بسیار دردآور است. مسئولان باید هرچه سریعتر تدبیری برای تمامی هنرمندانی که سال های جوانی شان را برای رشد و اعتلای هنر این مرز و بوم صرف کرده اند و اینک دیگر مجالی برای حضورشان در سینما نیست داشته باشند و با جاری سازی عدالت و در اختیار گذاشتن تسهیلات و امکانات برای یکایک اهالی سینما روحیه بانشاطی را در سینمای کشور به وجود آورند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • شیروانی ۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۱۲:۰۰
    0 0
    واقعا به حال سینمای امروز باید تاسف خورد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.